Sci-fi s riadnou kopou cyberpunku

System shock 1 a 2 sú dve geniálne hry od dvoch rôznych firiem (SS 1 od Looking glass techologies, SS 2 od Irrational games), ktoré voľne na seba nadväzujú. V obidvoch má hlboko strčené paprčky <a href=\„http:/­/www.gameslice­.com/features/spec­tor/index.shtml \“ target=\„_blan­k\“>Warren Spector (aj keď pri dvojke len kibicoval), významná postava herného priemyslu (Thief, Ultima, atď.) Obidve hry sú 1 person 3D (ako Doom, s ktorým však okrem pohľadu nemajú nič spoločné). U obidvoch hier je to hlavne atmosféra, ktorá vás vcucne a vyprdne až na samom konci…

<a href=\„http:/­/www.ttlg.com/ss1/in­dex.htm \“ target=\„_blan­k\“>System shock 1 v čase svojho vzniku požadoval 8 Mb ram pre kvalitnejšie textúry, potom vyšla aj jeho cd verzia (SVGA verzia s animáciami). Hra samozrejme vôbec nie je akcelerovaná, aj keď možno nejaký \„niekto kto nemá čo robiť\“ spraví OpenGl alebo D3D patch ako v prípade Ultimy alebo Dooma. Intro vám ozrejmi váš osud: hacker prichytený pri čine je dopravený na orbitu, kde uvoľní elektronické okovy umelej inteligencii – počítaču zvanému Shodan. Hra samotná je zmes RPG (vývoj postavy, skúsenosti, atď., ale bez tímovej spolupráce alebo spolupútnikov) a techno first person akčnej hry (hyper zbrane, drogy, virtual reality, meč from starwars, energo korčule, implantáty na hackovanie a pod.) Dej sa odohráva na kozmickej stanici, ktorej prevedenie je veľmi sugestívne – zbláznené servisné roboty sa vás snažia svojsky opraviť, bezpečnostné kamery spúšťajú alarm… Niektoré úlohy potrebné pre ďalší postup sa dajú vyriešiť iba vo virtuálnej realite, ktorá je po nalogovani sa znázornená ako 3D vektorové bludisko s náznakmi vírusov, obranných systémov a pod. Čo je na oboch hrách geniálne je ich Interface (písané s veľkým I) – kombinácia myši a HUD je fantastická. Ku všetkým možnostiam (mapa, mail, nakláňanie, nabíjanie zbraní, výber munície, používanie predmetov…) pristupujete z jedného menu HUD pričom nestrácate možnosť pohybu pomocou kláves. Dej sa posúva aj pomocou mailov od Shodana, čítaním odložených datadiskov, či hackovanim zámkov dverí čo je znázornené ako puzzle priamo v menu. Hudba je MIDI čo jej dáva trosku kvalitatívne obmedzenia, ale je v pohode. Zvuky korešpondujú s dejom a sú veľmi dobré.

A story continues… System shock 2, čo povedať? Full CD hra s akcelerovanou grafikou (niekomu sa engine nepáčil, postavy boli trochu strnulé, ale podľa mňa je veľmi dobrý a plní svoj účel), vylepšeným menu (ak vám typ tohoto menu nič nehovorí, podobné použil Spector aj vo svojej ďalšej geniálnej hre DeusEX, ktorá bežala na Unreal Engine). V dvojke sú podstatne vylepšené okrem grafiky aj dobré scripty, napr. za sklom vidíte, ako mutant brokovnicou odpáli nejakého nešťastníka). Zbrane sa delia pre použitie na mäso a kov (mutanti a roboti), môžu sa používať PSI schopnosti napr. pritiahnutie predmetu silou vôle, neviditeľnosť pre kamery atď. Je ich pomerne kopa a z HUD sa veľmi ľahko vyberajú). PSI a TECH schopnosti získavate postupne za cybermoduly, ktoré vám za nejakú splnenú úlohu uploaduje Shodan – najskôr váš veľký kámoš (ide mu totiž o krk a bez vás je v prdeli). Zvyšovanie schopností je dosť podobné systému RPG, kde prideľujete body určitým vlastnostiam a schopnostiam postavy. Takže keď investujete body do ovládania zbraní, strieľate ako Rambo, ale ináč je to dosť bieda. Zvuky sú bombové a šepot mutanov, \„join us\“ a podobné hlášky, sú veľmi sugestívne. Takisto nahovorenie mailov, zanechaných správ je super, často býva ukončené škripotom, krikom, streľbou a pod. V dvojke vypadlo pôvodné spracovanie virtuálnej reality, t. j. logovanie priamo do siete. VR tu je trošku v inej podobe, Shodan sa vám pohrabe priamo s vnímaním v makovici (vašej). Do deja sa pripletie aj neznáma inteligencia, takže okrem Shodana máme ďalšieho magora – skupinové vedomie, ktoré sa prisalo na loď v podobe hory mäsa a aj v ňom si spravíte prechádzku. Ďalšia super vec je, že používanie chipov v gebuli vám zmenilo vnímanie a ste schopný vidieť polopriesvitných duchov – väčšinou ukážky ľudí pri nejakých srdcervúcich scénach (hlavne keď zomierajú). Druhá časť je fantastická, hrateľnosť je geniálna a blúdenie pod FTL lodi VonBraun a doprovodnom RickenBackerovi je super. Lode sú rozdelené na jednotlivé poschodia, ale od začiatku nie sú všetky prístupné, niekedy blokuje prístup kód k hlavnému výťahu, inokedy sa rozšírilo nejaké zelené svinstvo z klimatizácie (no, kúpte si potom klímu). Pozriete sa po “tech” aj “rekre” poschodiach. Čaká na vás pohonná jednotka, teda riadny reaktor, technické poschodie plné počítačov, hydroponika, lekárske poschodie, entertaiment poschodie s barmi (čo asi čapovali ?), telocvičňou, kinom, ubytovne posádky, hlavná hala s prístupom na mostík, doky, modul so záchrannými kapsulami a čo všetko by ešte asi naprojektovali v takej lodi. Kto má rád “mäso” (divnú formu civilizácie), trochu v ňom poblúdi, pozor na otvorené sudy s rádioaktívnym materiálom. Sci-fi s riadnou kopou cyberpunku ako vyšité. A záchrannou kapsulou na konci druhého dielu to nekončí, ale začína. System waits for next Shock System shock 2 sa stále predáva ako lacná edícia a čo je bomba pre našincov menej vládnucich english (a že textu je v obidvoch hrách požehnane), existuje český patch pre obidve hry, u Shock 2 dokonca aj obrázky, textúry s nápismi sú preložené do češtiny, skúste www.bonusweb.cz. Obidve hry získali najvyššie hodnotenia v rôznych časopisoch a inetových serveroch. Review a screenshoty si môžete <a href=\„http:/­/www.avault.com/re­views/review_tem­p.asp?game=sshoc­k2&page=4 avault\“ target=\„_blan­k\“>stiahnuť tuto, kvalitne spracovaný guide v PDF formáte vrátane cheatov a walkthrought zasa nájdete tu.  


7. apríla 2002
Ján Válka