Saturnský ruchch

Forward Robert. L.

Bolo by to vážne kúzelné, vybrať sa tak na cestu niekam do vesmíru, môcť skúmať neznáme oblasti. A ešte kúzelnejšie by bolo nájsť život. V akejkoľvek bizarnej forme. Hoci aj Sindibádovské podivuhodné bytosti.

Šesť ľudí dostáva možnosť zarobiť si neskutočné peniaze – celú miliardu – za to, že odletia preskúmať okolie Saturnu, kde sa majú pokúsiť spracovať hélium na palivo pre kozmické lode. Ak sa im to podarí, vrátia sa domov a majú svoje peniažky v suchu. Ak sa im to nepodarí – už nikdy žiadne peniaze potrebovať nebudú… Posádka – dve ženy a štyria muži – sa zoznamujú už pred letom a je jasné, že v takomto spoločenstve sa nutne musia vytvoriť určité väzby. Dĺžka letu poskytuje dostatočný čas na to, aby sa vykrištalizovalo, kto s kým, kedy a ako. A samotný prílet k Saturnu poskytne prekvapenie. Objavenie živočíšnych foriem. Čerpanie suroviny a jej následné spracovanie prebieha úspešne až do chvíle, keď je loď nútená núdzovo pristáť na chrbte jedného z podivných živočíchov, z ktorých sa vykľujú rozumné a inteligentné bytosti. A nastáva klasická situácia – zoznamovanie sa dvoch foriem života…

Asi toľko je možné napísať o deji bez toho, aby sme vyzradili niečo podstatnejšie. Pokiaľ tam niečo také je. Nemôžem si pomôcť, ale od knihy s označením „hard science fiction“ som čakala viac. Áno, popis vzájomného spoznávania sa je celkom príťažlivý, ale akosi som tu nenašla nič objavné, nič prevratné. Manželské nedorozumenia a kríza jedného z členov posádky, zjavná sexuálna príťažlivosť medzi ďalšími, prejavy osobného hrdinstva v medzných situáciách, technické popisy, komunikácia s inými rozumnými bytosťami – povedzme si úprimne, toto všetko poznáme… Asi budem k tejto knihe krutá a pobúrim ľudí, ktorým sa táto forma žánru páči, ale naozaj ma nijako extra nenadchla. Jediným svetlým bodom je tu prekrásna obálka Boba Eggletona, stopercentne korešpondujúca s dejom knihy. A príjemne a plynule čitateľný preklad Marka Hrnčířa. To je asi tak všetko – aj keď to vlastne nie je až tak málo – čo ma na tejto knihe napokon upútalo…

Forward Robert.L. , Saturnský ruchch, hard sci-fi (Polaris, Saturn Rukh, preklad: Marek Hrnčíř, obálka: Bob Eggleton, 308 strán, brožovaná, cena: 260,– Sk, ISBN 80–85911–81–7)


27. apríla 2001
Katarína Juričová