Rubínová dynastie

Asaro, Catherine

Catherine Asaro dokonale spája znalosti fyziky, chémie, biológie (etc, etc), s brilantným dejom – záhadami, akciou, láskou, nenávisťou (a inými koreniami života). V snahe o čo najplastickejší pohľad na autorkine dielo som sa pozrel aj do archívov najväčšieho sfaf servera v Čechách a na Slovensku – na www.sci-fi.cz. Nuž, pozrite sa, čo o Rubínovej dynastii povedali oni…

Ad Osudový zvrat…

Inverzní psi-Romeo & psi-Julie

Střetli se ve vzdálené budoucnosti, čirou náhodou při procházce po kolonádě; oba následníci trůnů dvou k smrti znepřátelených říší. Líbila se mu. Zaujal ji a jelikož měla bojovného ducha, neváhala a v noci se vyšplhala na balkón jeho vily. Místo milostných slov si v ložnici vyměnili bolestnou pravdu sami o sobě. Stihli sotva pár psionických doteků a už je od sebe oddělila krutá válka a zájmy jejich říší. Zázraky se však dějí a nebezpečí nejsou vždy tak nebezpečná, jako se o nich povídá. Kromě toho hodní ta-tínkové neskonale milují svoje dcery a mocné ženy trpí slabostí pro hodné tatínky a šťastné konce se svatbou.

Příběh lásky, která si našla místo uprostřed nenávisti, vyrůstá ve složitém a dobře vy-kresleném světě. Catherine Asaro, povoláním fy-zička, ve svém debutu Osudový zvrat prokázala skvělé technické myšlení a smysl pro abstrakci. Její cestování nadsvětelnou rychlostí by opravdu mohlo fungovat, kdybychom ovládali onu inverzi, obsaženou v původním názvu knihy (v originále Primary Inversion). Reálně vypadají i popisované vstupy do psiberprostoru, komunikace po mezigalaktické síti Skol-Net a dialogy s inteligentními stroji. Velmi přesvědčivě půso-bí také psychické problémy hlavní hrdinky Sauscony Valdorie, biologicky modifikované jaegernautské bojovnice, její reakce na prožité události, vztahy k okolí a deprese, jimiž trpí.

Překladatelka Eva Nováková si rozhodně zaslouží pochvalu za to, jak si poradila s popisy a termíny. Catherine Asaro v sobě ale nezapřela americkou ženu. Jejími padouchy se stali zlí a bezcitní Aristové, jimž se přezdívá kšeftaři, a kteří až příliš připomínají feministicky laděný obraz mužského světa. Kšeftaři trpí naprostou emociální vyprahlostí a dokáží dosáhnout uspokojení jedině mučením telepaticky nadaných obětí, zvaných provideři, aspoň dle tvrzení Sauscony, která bolestně vzpomíná na jedno ošklivé znásilnění. Blíží popis jiných muk providerů chybí, takže krvežíznivci vyjdou naprázdno. Skolianské Impérium, odkud pochází Sauscony, představuje analogii ženské duše. Bojuje proti kšeftařům pomocí jaegernautů, schopných velmi hluboké empatie a s ní spojené telepatie, která tvoří klíč k mezigalaktické síti Skol-Net, jediné jejich zbrani proti kšeftařské rozpínavosti. Idylku šťastného Skolianského mocnářství poněkud kazí paranoický Sausconin bratr Kurj, momentálně na trůnu, který se v afinitě k trýznění vyrovná kšeftařům. Což hlavní hrdinku hněte. Mrzí ji i pomluvy a nepochopení ostatních lidí, ale špičkový psychiatr a náhodný milenec jí nakonec pomůže k duševní rovnováze, takže má dost síly na vrcholné finále – záchranu svojí lásky Jaibriola.

Divoce rozehraná partie končí nečekaně bez jiskřivého finále. Když děj dospěje k momentu, kdy hrdinům zbývá pouze potěžkat svoje jumblery a zašeptat: ‚Dnes je dobrý den zemřít‘, zjeví se za dveřmi tatínek, věčný ochránce dcerušek. Získá pomoc Společenství pozemských světů, pro tuto roli v románu pečlivě přichystaného, protože jinak vystupuje v roli pouhého pozorovatele. Konflikt se tím odkládá do dalších dílů a čtenářům nezbývá než spočítat kolik jich bude. Celkem sedm!

Primary Inversion (napsán 1996) – u nás vydáno jako Osudový zvrat (1999) Catch the Lighting (napsán 1997) Last Hawk (napsán 1998), zatím nejlepší díl z celé série nominovaný na Nebulu Radiant Seas (napsán 1999) The Quantum Rose (odevzdáno do tisku a předpoklad vydání do konce 1999) Ascendent Sun (v plánu 2000) Spherical Harmonic (v plánu 2001)

Jednotlivé díly na sebe ale nenavazují dějově a ani chronologicky. Příběh Sauscony, načatý v prvním díle, pokračuje až ve čtvrtém ‚Radiant Seas‘ (ten by u nás měl vyjít jako druhý v pořadí). Druhý díl, ‚Catch the Lighting‘, obsahuje zcela samostatný příběh (a nás vyjde asi až jako čtvrtý). Třetí díl ‚Last Hawk‘ pokračuje až v šestém dílu ‚Ascendent Sun‘.

Co k tomu lze dodat? Můžeme rozhodně poděkovat ostravskému nakladatelství FANTOM Print, že má rádo své čtenáře a zatím nepropadlo módě množení dílů na dvojnásobek, jako mnohé jiné subjekty, a potom si povzdechnout nad tím, že autorka bohužel nepochází z finančně skromných Čech, takže ji nikdo nenutí k důkladným stránkovým odtučňovacím kůrám. Škoda, kdyby její román měl svižnější spád a obsahoval víc dějových zvratů, lépe by vynikla jeho atmosféra a skvělé nápady, kvůli nimž stojí zato si ‚Osudový zvrat‘ přečíst.

Autor recenze: Richard Šusta

Ad Zářivé hlubiny…

Nedrážděte lvici, která má mladé!

Neúnavné nakladatelství Fantom Print vydává rozpracované série tempem, které by mu leckterá konkurenční firma mohla závidět. V druhý díl cyklu Rubínová dynastie navazuje na rozehranou válečnou šachovou partii mezi Skolianským impériem a Jubijskou shodou. Klíčovou roli zde opět hrají Jaibriol II. (následník vladaře Jubijské shody) a Soz (jako členka vládnoucího rodu Skolianského impéria), kteří v minulém díle za pomoci prezidentky Země uprchli na dosud neznámou planetu, kde se chtěli ukrýt před spory obou mocenských uskupení a oddávat se vzájemnému svazku. Částečně se jim to podaří, ale žádná idylka netrvá věčně a tak jsou posléze vypátráni Jubijskou shodou a Jaibriol je odvezen zpět ke svému otci, zatímco Soz i s dětmi je téměř spálena tryskami (schová se v silovém poli, poslední nouzové alternativě, kterou měli s Jaibriolem v záloze). Tím si ovšem Jubie podepsala vlastní ortel, neboť Soz dokáže být nebezpečným protivníkem, stejně jako lvice bránící svá mláďata.

Mezi Jubii a Skolii mezi tím eskaluje vzájemné napětí až na hranici otevřeného konfliktu, ale Skolie má stále výhodu nadsvětelné komunikace pomocí sítě Skol-Net. Díky prolomení šifrování nakonec jubiané získají výhodu a zmocní se Klíče Sítě – Althora, člena Rubínové dynastie – takže se odhodlají ke zničujícímu útoku na Zámek Sítě, aby zničili poslední překážku na cestě k ovládnutí Galaxie a zotročení všech obyvatel a hlavně těch s telepatickým nadáním. Skolie se ocitá v zoufalém postavení a Soz, která se díky ztrátám ve vládnoucí rodině stává imperátorkou Skolie, se musí rozhodnout, zda bude bránít Zámek Sítě, planetu Skolii a nebo se pokusí osvobodit Althora – Zámek Sítě. Navíc musí stále myslet na osud Jaibriola II., který je nyní na nepřátelské straně bariéry.

Stejně jako minulý díl, i Zářivé hlubiny opět přináší také grandiozní vesmírné bitvy, politické intriky a samozřejmě čistou SF plnou kosmických lodí i hi-tech zařízení v kosmickém měřítku. Koho již nudí přemíra fantasy, ten by neměl váhat a sáhnout po Zářivých hlubinách ještě dnes, neboť patří mezi knihy, které si letos zasloužily TIP SF&F SERVERU!

Autor recenze: Petr Sládek (Pes+)


16. novembra 2000
Rastislav Weber