Rtuť, Neal Stephenson

fanta08-43_obalka

Príbeh puritána, protovedca moderného typu Daniela Waterhousea (prvá časť Rtuti) a „ezoterického“ vágusa Jacka Shaftoea (druhá časť) je esenciálnym iniciačným románom, cez ktorý autor vpravuje čitateľa do konfliktu, z ktorého sa zrodilo osvietenstvo a v konečnom dôsledku finálna podoba našej „technologickej“ civilizácie. Barok, ten barok, čo pri žezle vystriedal renesanciu je historickou epochou stretu racionalizmu a empirizmu, nielen ako dvoch svetonázorov, či filozofických konceptov, ak chcete, ale predovšetkým ako dvoch alternatív metodológie vedy. Dnešná veda je ich syntézou, respektíve, je jednou z alternatív, tou zjavnejšou, badateľnejšou, vedľa ktorej, za ktorou však existuje aj tá druhá z možných syntéz.

Anekdota o Newtonovi, áno, tom Newtonovi spod jablka, ktorý zanechal fyziku, ktorá dosiaľ nesie jeho meno a vrhol sa na alchýmiu nie je anekdotou, ale historickým faktom, a v svetle Rtuti viac ako naznačuje, na akých chatrných základoch je postavená naša viera v rozum, vo vedu, v poznanie kauzálneho typu a tak ďalej.

Celý článok si môžete prečítať vo Fantázii 43

Okrem iného vo Fantázii nájdete:

  • rozhovor s Christopherom Paolinim
  • nový strip od Michala Jedináka
  • tretia časť románu Sekera z bronzu, rúno zo zlata od Juraja Červenáka
  • pravidelné rubriky
  • súťaže
  • a mnoho ďalších skvelých článkov

18. novembra 2008
Jakub Lajčiak