Rozhovor: Herec Vasil Fridrich rozpráva o tvorbe audioknihy Řbitov zviřátek

Stephen_King_Rbitov_zviratek_audio_OneHotBook
Vasil Fridrich - interpret
Interpreti OneHotBook - Vasil Fridrich, Klára Suchá a Jan Vlasák

Prednedávnom sme uverejnili recenziu na audioknihu Řbitov zvířátek od kráľa hororu Stephena Kinga. S rozhodnutím previesť toto dielo do zvukovej podoby prišlo vydavateľstvo OneHotBook v čase, keď do našich kín zavítala aj filmová adaptácia. O práci na tejto audioknihe porozprával jeden z interpretov – herec Vasil Fridrich.


Připomněl jste si při četbě audioknihy Řbitov zviřátek své první setkání s tvorbou Stephena Kinga?

Kinga jsem dříve znal jen velmi povšechně coby mistra hororu, ale pak jsem byl zasvěcen jako jeden z interpretů audioknižní verze jeho kultovního hororu To a musím říct, že první setkání s autorem pro mě bylo velmi příjemné. Jeho romány jsou na každé stránce tak intenzivně napínavé, že máte chuť je hltat dál a dál.


Jak by se daly oba romány TO a Řbitov zviřátek z vašeho pohledu interpreta srovnat?

V obou případech se jedná o brilantně vystavěné a sepsané příběhy. King je skutečným králem v budování atmosféry. V románu TO se jedná o výrazněji iracionálnější zápletku. Řbitov zvířátek je do jisté míry více realistický. Využívá mystiky domorodých původních obyvatel a pokouší se ve čtenáři vzbudit dojem, že něco tak šíleného, jako návrat ze světa mrtvých nesporně je, může být za určitých podmínek uskutečnitelné.

Vypočujte si ukážku z audioknihy Řbitov zviřátek


Čím vás Řbitov zviřátek osobně nejvíc oslovil?

Stephen King opět mistrně pracuje s napětím a vystavuje své románové postavy dosti nemilosrdným situacím. V první polovině románu se vlastně jedná o příjemnou skicu z rodinného života na venkově, přičemž jediným stínem je nikdy nekončící provoz na silnici vedoucí v blízkosti domu románové rodiny. Pak se ale příběh láme do sledování zoufalé touhy zachránit nezachránitelné.


Jak byste charakterizoval hlavního hrdinu Louise Creeda? Byl vám něčím blízký?

Je to milující tatínek i manžel, a proto se snaží pro své blízké dělat to nejlepší. To je postoj, se kterým se můžu absolutně ztotožnit. Ovšem to, že ve své lásce k bližním zajde tak daleko a jedná zcela proti všem zásadám zdravého rozumu a řádu světa, je něco, co nás razantně odděluje.


Co vám v celém příběhu připadalo nejděsivější?

Jako každý rodič obtížně zvládám scény, kdy se děje nějaké příkoří právě dětem, protože si do nich pochopitelně projektuji svoje vlastní potomky. Obvyklé tabu, že by děti v literatuře či filmu neměly umírat, Stephen King porušuje, ovšem dělá to způsobem, který je natolik fascinující, že mu to musím coby čtenář odpustit. Při čtení jeho románů mě těšila zejména brilantní práce s napětím. Udržet si, i přes mohutnou stavbu díla, neustálou hladinu nervózního čtenářského rozechvění – to považuji za mistrovství. Nejděsivější mi ovšem v audioknize připadá právě představa, že by se měl v nějaké formě vrátit i ten, kdo ze světa už definitivně odešel.


Snažili jste se s režisérem při četbě nějakým způsobem navodit atmosféru napětí, děsu?

Myslím, že to vlastně ani není potřeba. Text je natolik kvalitní základ, že když ho čtete pokorně a po smyslu, není nutné do něj vsazovat nějakou další strašidelnost.


Proč myslíte, že jsou horory tak oblíbené?

Všichni se rádi bojíme, abychom si pak mohli užít, že jsme vlastně v bezpečí. Jako v sauně – nejdřív jdete do vedra, abyste se následně mohli ochladit ledovou vodou. A já to vnímám tak, že čím více se těšíte do bezpečí, o to intenzivnější děs si musíte předtím nadávkovat.


Co je pro vás jako pro interpreta při natáčení audioknih nejdůležitější, nejzásadnější?

Kvalitní text, pečlivé režijní vedení a minimum přeřeků během natáčení.


Vasil Fridrich (* 1976)

Absolvoval DAMU, ještě během studia hrál v divadelním spolku Kašpar a v Divadle J. K. Tyla v Plzni. V roce 1995 se stal členem CD 94 v Divadle v Celetné. Po studiu získal angažmá ve Švandově divadle, v letech 2002–2005 působil ve Středočeském divadle Kladno. V současné době vystupuje v Městských divadlech pražských a s Komorní činohrou Praha. Objevil se například ve filmech Vaterland (2004), Hlava-ruce-srdce (2010), Kobry a užovky (2015), Teorie tygra (2016), Metanol (2018) nebo v seriálech Rapl (2016), Ohnivý kuře (2016) a Svět pod hlavou (2017). Dále účinkuje v audioknihách vydavatelství OneHotBook: Všemi dary obdarovaná (2016), série Jack Reacher (2017–2018), Totální rauš (2017), Kosmonaut z Čech (2017), Do vody (2017), To (2017), Na odpis (2018), Příběhy Staré dámy (2018), Plavby „sebevrahů“ (2019).


Řbitov zviřátek – audiokniha
Žáner: horor, dráma
Autor: Stephen King
Vydavateľstvo: OneHotBook
Rok vydania: 2019
Jazyk: český
Preklad: Ivan Němeček
Interpréti: Vasil Fridrich, Jan Vlasák, Klára Suchá
Dĺžka: 16 hodín, 9 minút
Formát: 2× CD mp3, mp3 na stiahnutie
EAN: 8594169482385

Audioknihu Řbitov zviřátek si môžete okamžite stiahnuť na Audiolibrix


Súvisiaci link

Recenzia – Stephen King: Řbitov zviřátek – audiokniha


21. mája 2019
Fandom SK - PR