Rozhovor: Hanina Veselá

Hanina Veselá - portrét
Veselá Hanina Veselá

Neuveríte, čo sa mi dnes prihodilo. Surfujem si len tak fandomom a na koho to nenarazím! Hanina Veselá, česká autorka knihy Magnólia a démon, ktorá sa na pulty kníhkupectiev dostala len nedávno. Nechcel som ju rušiť pri čítaní, ale napokon sa nechala nahovoriť na krátky rozhovor.


Vítam ťa na stránke Fandom.sk. Už si sem niekedy zablúdila?

Snažím se podobné weby sledovat, takže ano, byla. Docela fajn stránka.

Tak zatiaľ čo si to tu budeš vychutnávať, mohla by si našim čitateľom zhrnúť cestu, ktorá ťa priviedla k písaniu?

Postavy a jejich příběhy. Já o těch zmetcích psát musím! Jinak mi nedají pokoj. Trápí mě s tím už od sedmi let. Je to kruté. Mučí mě svými osudy a zatím je to nepřestalo bavit.

Od siedmich rokov? Tak to už bolo načase. A čo všetko si za tie roky stihla zaznamenať?

Zas tak moc toho není. Jsem vůči tlakům celkem odolná. Hříchem mého mládí je útlá fantasy „Mrakulin grimoár“ – příběh o kouzelnici, která je líná jako veš a ještě ke všemu se spustila s upírákem. A pak tu máme povídky. Třeba „Mord v Hadové“ se svérázným šejdířem v hlavní roli. Otiskli to v prosincové Pevnosti. Nebo „Plavenský div“, kde vystupuje ta samá zrzka, která je na obálce mého posledního románu. Tuhle novelu, která je tak trochu námořním dobrodružstvím, najdete ve válečné antologii „Ocel a krev“.

Tvoj román „Magnólia a démon“ čerpá zo sveta zvaného Asterion. Čo ťa k tomu viedlo?

Bavilo mě psát „Plavenský div“, který je ze stejného světa a editory sbírky „Ocel a krev“ Zbyňka Holuba a Jana „Čenise“ Galetu to zase bavilo číst. Tak mě požádali, zda bych neměla chuť střihnout si s Magnólií celou knihu.

Pri tvorbe príbehu z už vytvoreného sveta si musela mať poriadne naštudovanú históriu Asterionu a všetko čo k tomu patrí. Ako sa ti zápasilo s týmto problémom?

Byl to příjemný zápas. Moji nezbytnou výbavu tvořila řada herních modulů a doplňujících článků. Všechno, co bych jinak pracně vymýšlela a s čím autoři obvykle zápolí, jsem v nich našla – propracovanou geografii světa, pevně danou mocenskou strukturu, temné náboženské kulty a velmi krvavé dějiny. Ale byly tu i věci ryze pragmatické. Napadlo by tě, že mezi politikou a válečnictvím najdeš články o odívaní nebo asterionských vínech? Svět jako takový funguje víc než deset let a za tu dobu na něm jeho tvůrci odvedli slušný kus práce. Autor jako já potom jen sedne a píše. A čtenář sklidí ovoce. Výhodou asterionské knižní řady je, že má odkud čerpat, ale přitom není ničím svázána. Kouzlo Asterionu se skrývá uvnitř.

Takže po knihe môžu siahnuť aj turisti, ktorí tento svet nepoznajú. Koľko kníh zatiaľ vyšlo?

Po Magnólii může sáhnout i řadový fantasák. Po jejím dokončení jsem provedla několik testů na lidech mimo herní svět Asterionu a ti všichni setkání s dosud neznámou lokalitou přežili bez újmy. Snad bude kniha příznivě přijata i mezi hráči, pro které možná budu psát kapitolku do nového herního modulu. Dohromady vyšlo deset asterionských románů. Jejich autory jsou převážně Zbyněk Holub, Jan Galeta a Radovan Kolbaba. I tyto knihy byly testovány jak na hráčích, tak na řadových čtenářích. Za zmínku stojí hlavně román tvořený několika příběhy – „Město přízraků“, jehož valnou část napsal známý spisovatel Martin Darion Antonín a potom můj oblíbený kousek „Cesty snů“ od pánů Holuba a Galety.

Plánuješ v dobývaní Asterionu pokračovať aj prostredníctvom nových hrdinov a nových lokácií?

Rozhodně! Mám vyhlídnutých pár akrů úrodné země při soutoku jistých dvou řek, dále hodlám okupovat pobřeží, chystám se na dobyvačnou výpravu skoro opuštěných rozvalin bájného města, a nejspíš si zkusím ochočit nějakou tu příšeru. Lákají mě draci, ale bohužel je nemám doma kam dát.

Chcela by si čitateľom a začínajúcim autorom niečo odkázať?

Nepište! Už takhle je nás jak psů! Cože, že takovou radu si mám strčit…? Tak jinak: Když na svém textu pracujete, uvědomte si, že nepíšete pro sebe. Píšete pro lidi! A když nabízíte hotovou věc k publikaci nebo do nějaké soutěže, myslete na to, že účelem není vyčistit si šuplík, ale čtenáře pobavit a nalákat na další kousky.

Tak ďakujem za rozhovor a pokojne si surfuj ďalej.


8. februára 2013
Peter Šufliarsky