Rozbitý artefakt, SF technológie a kozy...

Pred pár rokmi EPIC ohúril počítačový svet vydaním hry Unreal, ktorá mala neskutočnú grafiku, fantastické interiéry a exteriéry a sci fi námet. Ako väzeň ste sa po havárii kozmickej lode dostali na slobodu a zažili riadnu mastenicu proti rôznym príšerám. Potom prišli pod myši hráčov čisto multiplayer akcie Unreal Tournament a Unreal Tournament 2003 a teraz prichádza najnovší člen rodiny – Unreal 2. Engine všetkých hier ohuroval svojou grafikou a doniesol kopec bubákov licencovaním. Ale nechajme vývojárov, nech im peniaze tečú do pokladničiek a poďme obkecať Unreal 2.

Tentoraz sa Epic zameral len na technológiu, design úrovní prenechal známej Legend Entertaiment, ktorá má za sebou kvalitné hry a okrem iného spracovala aj Pohlovu Gateway, Brooksovu Shannaru, Anthonyho svet Xanthu, hard SF Mission Critical a humorné fantasy Eric the unready a Superhero league of Hoboken. Preto táto hra vzbudzovala veľké nádeje, hlavne keď UT 2003 ukázal schopnosti enginu, na ktorom beží aj U2.

Takže do akého príbehu sa ponoríme a aké rekvizity k tomu autori využili? Klasický SF príbeh o rozbitom artefakte poukrývanom na rôznych planétach spravovaných súperiacimi korporáciami. Keď sa artefakt poskladá vznikne hyper-super-svinsky-veľká-ničivá zbraň. Samozrejme my sme na správnej hrdinsko – patriotickej strane a musíme tieto úlomky vyrvať z lona nepriateľa. Na palube máme mierne dementného emzáka s mozgom v akváriu, zbrojára, ktorý má cigaretu prilepenú ku kútiku úst a lepú Aidu, kozatú slečnu v sado maso oblečku. Po núdzovom volaní z hviezdnym prachom zapadnutého kútu vesmíru nás vyšlú na záchrannú misiu namiesto Lucasovej armády klonov. Ako správny “hiro” vpálime na plánetu v pidimodule a začína sa nekonečný ohňostroj. A tak postupne čistíme plánety a mesiace, v prestrihoch sa dozvedáme o mocenskom rozdelení sveta, osobných problémoch a minulosti jednotlivých parťákov. Z prvej zelenej plánety, ktorú si vychutnáme aj v noci hupsneme na zamrznutý mesiac Hell dezinfikovať horiace podzemné laboratória. Nasleduje Acheron, ktorý je jedna veľká živá mäsová kopa. Doslova celá planéta je vlastne prerastená akýmsi mäsovým povrchom s hovadsky veľkými zubami (čo to žerie ?) a chlpmi. Pozrieme sa mu do vnútorností a zažijeme črevotrasenie. V ďalších misiách nás čaká zničenie vodného diela, obrana opravárenskej základne, kde zvárajú pokazený MS Atlantis, púštna planéta s betónovou predsunutou základňou, vyčistenie našej vlastnej základne po útoku, neskutočná “votrelčo – mňamózna” planéta kde si hovie Drakk a nakoniec Avalon. V patetickom závere nie všetci prežijú a nasledujú geniálne titulky s filmovou muzikou. Doporučujem vzhliadnuť a popočúvať.

Unreal Warfare engine predvádza svoje schopnosti a niekedy nestačíte valiť buľvy. Krásne interiéry, vydarené textúry, votrelistov nadchne perfektná domovská planéta Drakka, design planét a mesiacov je odlišný (džungľa, ľad, piesok, živá planéta), každá má svoju až gýčovito perfektnú oblohu, všetko sa hýbe tak, ako má. Proste graficky to exceluje. Ešte zapnúť antialiasing a potom je to fakt bomba. Mariňáci, Skaarj, Shadow warriori a ostatné kreatúrky sa fantasticky pohybujú. Je tu až zbytočná rôznorodosť zbraní s príslušnými svetelnými a zvukovými efektami, ale v ktorej inej hre si môžete zastrieľať zo zbrane, ktorá produkuje malé čierne diery? Hudobné motívy sa menia podľa situácií a ozvučenie zbraní nemá chybu. A čo tu máme všetko z technologického sveta SF? Takmer všetko. Vesmír, rôzne planéty, artefakty, terraforming, emzákov, future zbrane, labáky, mutantov, mega korporácie, hrdinu, veľké kozy, veľkú… á to už nie sci fi, sorry. Všetko je tam preplácané, ale drží to pokope ako rákosová chatka oblepená blatom.

Perfektná technológia nie je všetko, design úrovní je dobrý, všetko je tak ako má byť, len po dohraní sa k tomu nevrátite. Čakal som niečo viac, prevrat vo svete singleplayer 3D akcií, ktorý neprišiel, ale nepochybne je to nadpriemerná hra. Jeden z mínusov je zdĺhavé nahrávanie ingame animácií a levelov, landing modul má design hračky od Mattela a niekedy je to hodne tuhé.

A nezabudnite na patch, ktorý upravuje problémy s EAXom. Pre atmosféru by sa hodilo viacej skriptov a rozpohybovanie strojov (napr. gigantických kolesových nakladačov). No možno nabudúce v U3.


17. apríla 2003
Ján Válka