Rotten Tomatoes Award

Za rok 2001

Existujú desiatky filmových ocenení, každá krajina má svoje, rovnako ako každá organizácia filmových kritikov, tvorcov či fanúšikov. Všetci s napätím sledujú nominácie na Oscarov a sledovali udeľovanie Zlatého glóbusu či cien britskej filmovej akadémie (ceny BAFTA). Okrem týchto ocenení však existuje aj pomerne nezávislá súťaž, ktorá prebieha v reálnom čase deň čo deň – existuje rebríček, ktorý buduje server Rotten Tomatoes, jedna z najmohutnejších a najkvalitnejších stránok venovaných obsahu bieleho plátna. Práve v týchto dňoch prebehlo už tretie vyhodnotenie „paradajok“ udelených jednotlivým filmom, bol zostavený rebríček Rotten Tomatoes Award. A výsledky…?

Pixar neustále kráča na vrchole kvality, oproti minulým rokom však dostal vážneho konkurenta. Shrek spoločnosti PDI bol dôstojným súperom Monsters, a.s. a to, že nie je v rebríčku vyššie, je len otázkou náhody – a toho, že si kritici musia zvyknúť na existenciu PDI. Rotten Tomatoes totiž vyhodnocovali nielen pomer kladných a záporných recenzií (čerstvé vs zhnité paradajky), svoju váhu mal aj celkový počet kritík. A tak sa Monsters Inc. dostali vyššie – čo už nemusí platiť v prípade Shreka 2. PDI sú jednoducho tu a na princeznu Fionu, Oslíka či Monsieur Hooda sa nezabúda – na rozdiel od Mika Wazowského a Jamesa P. Sullivana, ktorí boli len príjemným spestrením jedného večera…

Samozrejme, rebríček vedie film s najväčším počtom nominácií na Oscara, veľkolepý epos Petera Jacksona, prepis prvej časti trilógie Pán prsteňov. Peter Veľký dal poriadnu frčku do nosa neprajníkom projektu a dokázal, že reči o „nesfilmovateľnos­ti“ diela profesora Tolkiena boli len slovami ľudí bez vízie. Novozélandský hobit (či Vala) dokázal svoje majstrovstvo, keď preniesol Stredozem na biele plátno, tak dobre, ako sa len dalo…

Nuž, a kým sa pozriete na celkový rebríček, za zmienku stojí kvalita filmov menších (a malých) spoločností, ktoré deň čo deň dokazujú, že točiť dobré filmy je niečo viac, než len otázka peňazí. Filmy ako Memento, Hedwig and the Angry Inch, No Man's Land, alebo Eureka sú hodnotené veľmi dobre a nemali problém zaujať aj v rebríčkoch tržieb. Porazili dokonca aj megafilm Harry Potter (v kvalite, v tržbách je HP niekde inde – je napokon druhým najnavštevovaneším filmom všetkých čias), a to už ani nehovorím o filmoch, ktoré sa nedostali do prvej dvadsaťpäťky Rotten Tomatoes Award.

Nuž, tak to nebudem ďalej rozpitvávať, pozrite sa sami. V tabuľke je poradie, celkové skóre a pomer kladných a záporných recenzií…

1. 198 96% Lord of the Rings, The: The Fellowship of the Ring
2. 176 94% Monsters, Inc.
3. 169 94% Ghost World
4. 166 93% Memento
5. 166 87% Shrek
6. 161 91% In the Bedroom
7. 160 96% With a Friend Like Harry
8. 157 93% The Dish
9. 156 91% Spy Kids
10. 155 88% Gosford Park
11. 154 92% Hedwig and the Angry Inch
12. 152 91% Amelie
13. 150 100% The Taste of Others
14. 149 85% Ocean's Eleven
15. 148 91% Startup.com
16. 148 86% Monster's Ball
17. 147 91% The Widow of St. Pierre
18. 146 96% The Endurance: Shackleton's Le­gendary Antarctic Expedition
19. 146 93% No Man's Land
20. 145 87% Sexy Beast
21. 144 92% Apocalypse Now Redux
22. 140 90% Together
23. 140 79% Harry Potter and the Sorcerer's Stone
24. 139 87% Lantana
25. 139 80% Mulholland Dr.

11. marca 2002
Rastislav Weber