Riallina hra

Briggs, Patricia

Krásna fantasy v najčistejšej podobe, oživená ľudským príbehom postáv, ktorým autorka vdýchla kúzlo života. Riallina hra o osud otrokyne a v pozadí aj hra o osud pár bezvýznamných :) kráľovstiev.

Všetko to začína pomerne klasicky. Otrokyňa, trénovaná tanečnica a empatka uteká zo zajatia a ukrýva sa v slobodnom meste Sianime, meste žoldnierov a Pána Špiónov. Vďaka svojej schopnosti sa zamestná ako chovateľka koní a plánuje stráviť zvyšok života medzi pánmi zelených pastvín a v špinavých uličkách, ktoré jej poskytujú úkryt. Až kým…

Niekto prebúdza zabudnuté kráľovstvá na Východe, mobilizuje ich pomocou vyspelej mágie a jeho prvým ťahom po zjednotení má byť invázia do rozvadených štátikov Západu. Pán Špiónov preto potrebuje niekoho, kto by zaistil mier medzi dvoma najmocnejšími štátmi Západu a zároveň nenápadne zistil, kto stojí za plánovanou inváziou a čo je pravdy na správach, že tajomným mágom je prorok dávno zabudnutého boha. Stopy vedú do kráľovstva Darranu, kráľovstva odkiaľ Rialla utiekla a kde sa práve ona vyzná najlepšie. Pán Špiónov nachádza pre svoju akciu logického kandidáta na úspech…

Kniha opisuje osudy Rially, bývalej otrokyne, jej cestu za cieľom, ktorý jej zveril Pán Špiónov. Vystupuje tu pomerne málo postáv (na vyše tristostranový román), ale o to viac priestoru si vytvorila autorka pre interakciu charakterov, postáv, ktoré nie sú vláčené rozmarmi náhody, či klišé. Rialla, jej priatelia aj nepriatelia konajú logicky, podľa svojich vlastností a mimoriadne presvedčivo. Nikto nie je čierny ani biely, všetci sú plastickí a tak sa ani finále deja nedá veľmi predvídať. Časť otázok si síce vyriešite skôr, než budú zodpovedané v texte, ale to je (podľa mňa) zámer. Hlavným cieľom pomaly prestáva byť hľadanie tajomného mága, skôr sa ním stáva Rialla a jej hľadanie samej seba, jej vyrovnanie sa s minulosťou otroka a snaha o vyslobodenie kráľovstva Darranu z tradícií otrokárstva…

S predchádzajúcich viet netreba mať pocit, že knihe chýba dej. Naopak, je plná intríg, súbojov, mágie, prenasledovania a oblúd vo farebne vykreslených kulisách. Je tu aj drak (efektný, ale myslený skôr ako možnosť rozvíjania deja v prípadných ďalších dieloch), vlkodlaci a aj nejaký ten zombie sa tu mihne… Sú tu postavy sympatické, ktorým držíte palce aj menej sympatické, ba aj „slizký padouch“ sa tu objaví. Skrátka, čistá fantasy, tak ako ju máme radi. Ak sa vám páčia knihy Davida Gemmela, či Rift War Saga Raymonda Feista, bez obáv siahnite aj po tejto knihe – budete milo prekvapení, čo dokáže ľudský prístup k hrdinom…


21. februára 2000
Rastislav Weber