Recenzia: V raji (film)

Biotechnologická spoločnosť AEON našla po rokoch výskumu spôsob, ako zaručiť ľuďom nesmrteľnosť. Je to veľmi jednoduché. Stačí, ak získate roky kompatibilného jedinca, a môžete žiť v podstate večne.


Predstavte si, že máte prácu, ktorá vás baví a ste za ňu nadpriemerne platený. K takým šťastlivcom patrí aj mladý a ambiciózny Max (Kostja Ullmann), jeden z najlepších zamestnancov firmy AEON. Sebavedomý mladík pracuje na okraji spoločnosti, v imigrantských táboroch, kde ponúka chudobným výhodný obchod. Za obrovské peniaze, ktoré im výrazne uľahčia ťažký život, skupuje roky ich života, aby ich mohol použiť niekto bohatý na omladenie.

Je jasné, že tento „výhodný“ obchod má veľké morálne úskalia a výrazne napomáha k deleniu spoločnosti. Napriek tomu sa táto práca hlavnému hrdinovi neprotiví (tak ako ani operátorom call centier, však?) a má našliapnuté na závratnú kariéru. Keď však niekoľko záhadných okolností spôsobí, že spolu s manželkou Elenou (Marlene Tanczik) prichádzajú o byt, všetko sa obráti o 180 stupňov. Namiesto hypotéky sa totiž nehnuteľnosti zakladajú rokmi života a Maxova partnerka ich banke dlžila štyridsať. Po vykonaní splátky sa tak z mladej ženy stáva starena a hlavný hrdina naplno pocíti to, čo pôsobil iným.

Film V raji sa zaoberá zaujímavými otázkami, ktorým by sa mohlo ľudstvo venovať v blízkej budúcnosti. Ide o obchodovanie so životom, sociálnu nerovnosť a predovšetkým aj morálne dilemy. Miestami môže pripomínať snímky Vymáhači (2010), Vymedzený čas (2011) alebo seriál *Požičovňa mäsa (2018 – 20), kde je nesmrteľnosť reálne dostupná privilegovaným vrstvám spoločnosti.

Štyridsaťročnému režisérovi Borisovi Kunzovi sa podarilo vykresliť nelichotivú a dystopickú víziu postmoderného sveta bez použitia výrazných špeciálnych efektov. Vo filme prevláda pochmúrna, miestami až temná atmosféra, ktorá sa hrá aj s novým rozložením sveta, teroristami a nelegálnym trhom. Väčšia časť deja sa odohráva v noci, ale prítomné sú aj denné scény a vizuálna pestrosť je tak priamo úmerná pocitom.

Scenár je celkom priamočiary a hoci diváka dokáže upútať, pokrivkáva pri akčných scénach. Tie sú miestami príliš dlhé a nelogické. Taktiež je tu niekoľko nedostatočne vysvetlených scén, ktoré by dávali väčší zmysel, keby sa dotiahli do plnohodnotného konca. Kamera a celkový vizuál je na európsku produkciu dostatočne kvalitný, no ničím zvláštnym neprevyšuje konkurenciu. Hudba skladateľa Davida Reichelta ladí s príbehom a dotvára celkovú dusivú atmosféru. Soundtrack môže pôsobiť depresívne, ale má aj svieže motívy ako podmanivé husle či sprievodný spev.

Napriek tomu, že film v podstate ponúka zrecyklovaný nápad, ide o pomerne zaujímavý a funkčný počin hodný televíznych obrazoviek.

Hodnotenie: 60 %


V raji (orig.: Paradise)
Výroba: Nemecko, 2023, 116 min
Réžia: Boris Kunz
Scenár: Boris Kunz, Simon Amberger, Peter Kocyla
Kamera: Christian Stangassinger
Hudba: David Reichelt
Hrajú: Kostja Ullmann, Iris Berben, Marlene Tanczik, Lisa-Marie Koroll, Corinna Kirchhoff, Numan Acar, Lucas Lynggaard Tønnesen, Matthias Ziesing, Donatas Šimukauskas, Dalila Abdallah a ďalší


Fantasy a sci-fi miluje od útleho detstva. Rád číta rôznorodé diela domácich i zahraničných autorov. Venuje sa aj vlastnej tvorbe. Recenzie a komentáre píše pre Fandom.sk a sci-fi.sk. Pod týmto linkom nájdete články Martina Tomčíka na Fandom.sk.


19. septembra 2023
Martin *Arcey* Tomčík
Zdroj informácií