Recenzia: Uber - Za tretiu Ríšu...

Uber 00
Uber 01
Uber Alternativa

Každý má rád nacistov… keď trpia. Nacisti boli jedným z mnohých stelesnení ľudského zla a ako takí si zaslúžia byť neustále trestaní. Priznajme si to. Každému sa páči, keď v hrách Wolfenstein 3D, Medal of Honor alebo Call of Duty môže strieľať a vyhadzovať do vzduchu nacistov, ktorí sa na vás valia po tuctoch. Užívame si, ako Indiana Jones neustále kazí nacistom plány, ako sa roztečú a zhoria pri otvorení Archy alebo sa šúveria pri pití z nesprávneho grá­lu.

Ale čo keby Hitler a jeho nadradená rasa zvíťazili a pokorili si zbytok sveta? Ako by to vyzeralo v takej alternatívnej realite, pre jedných dystopickej, pre iných utopickej? Touto myšlienkou sa zaoberali knihy – medzi najznámejšie patria Swastika Night od Katherine Burdekinovej (ktorá bola vydaná v roku 1937, ešte predtým než sa začala druhá svetová vojna), Muž z vysokého zámku Philipa K. Dicka, 1945 Williama R. Forstchena či Otčina Roberta Harrisa. Aj hry – stratégia Axis & Allies z roku 2004, FPS Turning Point: Fall of Liberty a chystané Wolfenstein: The New Order. A bolo natočených pár filmov – adaptácia knihy Otčina, Tajomná žiara nad Pacifikom, bábková satira Jackboots on Whitehall.

No a čo komiksy, pýtajú sa niektorí z vás. Jestvujú nejaké komiksy, v ktorých prežila Adolfova tisícročná Ríša, kde árijci veselo dupú na krky podradnej rase, ktorá maká až sa z nich dymí, pretože arbeit macht frei? No… veľa ich nie je. Vlastne, bol iba jeden. Volal sa The Sentinels a v sedemdesiatych rokoch vychádzal na pokračovanie v britskom magazíne Misty. Ale to sa tento rok zmenilo. Vydavateľstvo Avatar Press vydalo v apríli nulté číslo ich novej dystopickej komiksovej série, jednoducho nazvanej Uber.

Píše sa rok 1945. Hitlerova Ríša na tom nie je vôbec dobre. Z jednej strany tlačia na Berlín Američania, z druhej Rusi. Ale Nemecko ešte nepovedalo posledné slovo. Dvadsiateho štvrtého apríla zaklopal na dvere vystrašeného generála dôstojník Ríše, ktorý mu oznámil, že jedna čata špičkových vojakov prežila. Vojna sa ešte neskončila. O päť dní neskôr je Berlín plný ruských vojakov, ktorí sa venujú bežným okupantským radovánkam: strieľaniu vzdávajúcich sa vojakov, rabovaniu a znásilňovaniu každej vagíny, na ktorú narazia. V ruinách mesta sa okrem civilistov ukrývajú aj vojaci, ktorí si musia dávať pozor na to, aby sa nevzdali príliš skoro alebo príliš neskoro.

No vyzerá to tak, že sa nebudú musieť ukrývať dlho. Nemecká armáda má totiž na hraniciach medzi Švajčiarskom a Rakúskom tajný tábor smrti. Ale nevenujú sa v ňom iba exterminácii podradných rás. Oni na podradných rasách robia experimenty, aby zistili, čo z nich urobí nadľudí. Ubermenschov. Pretože to jediné dokáže Ríšu Adolfa Hitlera zachrániť. Takzvaný Projekt U bol zodpovedný za vznik zatiaľ troch vysokých, silných a odolných Ubermenschov: Wernera Freia, (vlastnoručne vyhladil ruskú tankovú čatu blízko mesta Beelitz), Markusa Junga, (dokáže uškvariť človeka pohľadom) a Klaudiu Hoch (na povel zošle z oblohy blesky). Spojenecké vojská to nebudú mať vôbec ľahké.

Britský scenárista Kieron Gillen je zaujímavý človek. Na rozdiel od iných britských scenáristov nezačal svoju kariéru v magazíne 2000 AD. Jeho parketou bolo písanie recenzií pre britské časopisy o počítačových hrách a hudbe. Okrem toho založil internetovú stránku Rock, Paper, Shotgun a písal recenzie pre stránku Eurogamer. V roku 2006 splodil svoj prvý komiks nazvaný Phonogram, ktorým dokonca ohromil Warrena Ellisa. Pracoval na komiksových príbehoch zo sveta Warhammeru a Starcraftu a potom si ho v roku 2009 všimlo vydavateľstvo Marvel Comics. Uncanny X-Men, Dark Reign, Secret Invasion, Beta Ray Bill, Dark Avengers, Siege a Thor boli začiatkom, v súčasnosti má na starosti série Young Avengers a Iron Man.

Uber bol pre Kierona veľkou výzvou. Keď človek píše príbeh, ktorý sa odohráva v danej histórii, musí si naštudovať fakty, prečítať biografie a pozrieť dokumenty. Podobne ako Garth Ennis, alebo Jonathan Hickman. A podobne ako ich alternatívna história, aj tá Kieronova sa podarila na jednotku. Všetko je to krásne dystopické, krvavé, brutálne a Hitler je správne psychicky narušený. Pokiaľ ide o kresbu, Kieron mal šťastie na výborného kresliča. Píšem šťastie, pretože pri komiksoch od vydavateľstva Avatar Press, ktoré sú väčšinou o odporných a brutálnych veciach, záleží na kresebnom stvárnení.

Človeku sa totiž ťažko číta komiks plný čriev, krvi a odtrhnutých končatín… teda, nechutne nakreslených čriev, krvi a odtrhnutých končatín. Našťastie, niektorí ľudia dokážu nakresliť násilie tak, že to vyzerá ako umenie. Napríklad Jacen Burrows (Crossed) alebo v prípade Uber Caanan White. Ten sa presadil zatiaľ iba jednou šesťdielnou minisériou nazvanou Ptolus: City by the Spire, ale mám pocit, že po ukončení Uber sa ešte istý čas zdrží u Avatar Press. Možno dostane na hranie Crossed: Badlands, alebo xté pokračovanie Night of the living dead.

Uber je brutálna, dramatická, historická, dystopická jazda, ktorá sa bude páčiť každému, kto má rád príbehy z alternatívnych realít. Či dobré komiksy. Absolútne odporúčam.


Uber
Píše: Kieron Gillen
Kreslí: Caanan White
Vydáva: Caanan White
Rok vydania: 2013


21. mája 2013
Marek „Keram“ Barányi