Recenzia: Snivokraj (film)

Kto z nás nemá rád sny? Koľkí by radšej zostali v krajine snov, než by sa prebudili? Snívať je krásne, ale môže byť aj nebezpečné.


Pamätáte si na film Pi a jeho život? O chlapcovi, tigrovi a ich dobrodružstvách na šírom oceáne? Bol to síce príbeh pohltený náboženskými motívmi, ale rozprával o nádeji, pevnej vôli a najmä o posolstve, aby sa človek za žiadnych okolností nevzdával. Prešlo desať rokov a na scéne sa nám objavuje malé déjà vu, i keď trochu odlišné.

Film Snivokraj od spoločnosti Netflix prišiel na obrazovky ako druhý pokus pretaviť predlohu na filmové plátno. Autorom knihy Little Nemo in Slumberland je americký spisovateľ a režisér krátkometrážnych filmov Winsor McCay. Bol to milovník komixu a priekopník filmovej animácie. S jeho dielom sme sa mohli po prvýkrát stretnúť v podobe v animovaného filmu Malý Nemo, orig. Little Nemo z roku 1989 (nemýliť si s filmom Hľadá sa Nemo, orig.: Finding Nemo), ktorý sa veľmi rýchlo stal uznávanou klasikou. Najnovšie spracovanie využíva pôvodné dielo iba ako inšpiráciu a v mnohom je teda rozdielne.

Mladé dievča Nemo (Marlow Barkley) žije pustovnícky život na majáku a nevie sa dočkať dňa, keď prevezme otcovu prácu. Po maminej strate je otec Peter (Kyle Chandler) pre ňu úplne všetkým a snaží sa za pomoci kamarátskeho vzťahu a príbehov dať dcére všetko, čo potrebuje k životu. Jednu noc sa rozpúta hrôzostrašná búrka a otec sa už na maják nevráti. Nemo putuje k strýkovi Filipovi (Chris O`Dowd), ktorého vôbec nepozná. Je to osamelý muž bez kamarátov a zmyslu života, ak nepočítame kľučky a kľuky, ktoré navrhuje a vyrába. Tie pre neho znamenajú úspech a radosť, pričom si neuvedomuje, aké je to v skutočnosti bezvýznamné.

Nemo sa nevie zmieriť s ťažkou stratou. Keď v novom dome zaspí, zatúži znovu uvidieť otca. V sne sa vráti domov a stretáva tam Flipa (Jason Momoa) – muža s baraními rohami a zároveň dvadsiateho ôsmeho hľadaného zločinca v krajine snov. S jeho pomocou Nemo putuje po krajine ilúzií a hľadá pomedzi ne cestu, ktorá by ju zaviedla opäť do otcovho náručia. Napriek tomu, že cestovanie medzi svetmi je náročné a nebezpečné a okrem snov čelí agentom i nočným morám, dievča sa nevzdáva a bojuje. Ukazuje nám, ako sa za žiadnych okolností nemáme zrieknuť toho, po čom túžime.

Réžie filmu sa chopil ostrieľaný Francis Lawrence, ktorý je fanúšikom žánru známy ako dirigent filmov Constantine (2005), Ja, legenda (2007) či trilógie Hry o život (2013 – 2015). Od prvého záberu je divákovi jasné, že tento pôvodom Rakúšan má veľmi živú predstavivosť a cit pre scény. Ak by sa to dalo nejako parafrázovať, tak si môžeme film predstaviť ako Počiatok (2010) pre detského diváka.

Vizuálne veľmi pôsobivé lokácie, nevšedné nápady a zobrazenie snov sú skvelé kulisy k scenáru, ktorý ide prakticky lineárne, bez žiadnych odbočiek, priamo do cieľa. Dej však trpí neustálym skákaním medzi reálnym svetom a Snivokrajom. Niekoľko scén môže na diváka pôsobiť nudne. Keď začína mať pocit, že sa to konečne rozbehne naplno, nastáva – bum – skok späť do reality. Striedanie akcie s pomalšími scénami býva vhodným prostriedkom regulovania dynamiky deja, diváci majú tak čas si vydýchnuť od napätia a sústrediť sa na to, čo príde ďalej. Tu však akcia skončí predčasne a bez poriadneho vyvrcholenia.

Herecké obsadenie je pomerne vyvážené. Ani jeden z hercov nevyčnieva, a tak sa dá povedať, že film ťahajú spoločne. V konečnom dôsledku je to plus. Príjemným prekvapením je výkon trinásťročnej Marlow Barkley, v našich končinách neznámej talentovanej herečky, ktorá sa skvele vysporiadala s faktom, že v pôvodnej predlohe bol hlavný hrdina chlapec. Za zmienku určite stojí aj to, že Marlow si svoj debut odpracovala krátkym vstupom v seriáli South Park a účinkuje aj v muzikálovom filme Spirited (2022) natočenom na motívy Vianočnej koledy od Charlesa Dickensa.

Ťahákom filmu mal byť Jason Momoa. Hoci sa však snažil vžiť do role Johnnyho Deppa, svoj tieň neprekročil. Miestami máte pocit, že dostal viac minút, ako bolo potrebné. Napriek tomu to medzi ústrednou dvojicou funguje presne tak, ako má. Taktiež výkon hercov vo vedľajších rolách je na slušnej úrovni, dostali adekvátny priestor a svojím umením film oživujú a nie sú na ťarchu.

Hudbu pre film skomponovala turecká skladateľka Pinar Torak. Táto umelkyňa sa radí sa k najperspektív­nejším tvorcom filmovej hudby súčasnosti, medzi ktorých patrí Ramin Djawadi či Alan Silvestri, a niektoré skladby v rámci filmu to právom dokazujú. Motívy sa prelínajú s citom a dobre prispievajú k celkovej melancholickej atmosfére. Pozitívne môžeme hodnotiť aj kameru a kompozíciu scén. So strihom je to už horšie, ale dá sa to prežiť bez väčšej ujmy.

Film je variáciou na mnohé podobne ladené snímky. Divák sa právom bude pýtať, kde už niečo takéto videl a ako dlho si to bude pamätať. Snivokraj sa tak zaradí k dielam, ktoré sa síce príjemne pozerajú, ale nie sú ničím výnimočné a veľmi rýchlo upadnú do priemeru. Avšak ak obľubujete sny – a povedzme si úprimne, kto nie – tak si tie dve hodiny určite užijete.

Hodnotenie: 70 %


Snivokraj (orig.: Slumberland)
Výroba: Netflix, USA, 2022, 120min
Réžia: Francis Lawrence
Predloha: Winsor McCay (kniha)
Scenár: Michael Handelman, David Guion
Kamera: Jo Willems
Hudba: Pinar Toprak
Hrajú: Jason Momoa, Marlow Barkley, Kyle Chandler, Chris O`Dowd, India de Beaufort, Weruche, Opia, Ava Cheung, Luxton Handspiker, Humberly González


Fantasy a sci-fi miluje od útleho detstva. Rád číta rôznorodé diela domácich i zahraničných autorov. Venuje sa aj vlastnej tvorbe. Recenzie a komentáre píše pre Fandom.sk a sci-fi.sk. Pod týmto linkom nájdete články Martina Tomčíka na Fandom.sk.


17. februára 2023
Martin *Arcey* Tomčík
Zdroj informácií