Recenzia: Koleso času, 2. séria (seriál)

Pokračovanie fantasy seriálu sa nesie v duchu hľadania legendárneho rohu a je plné intríg a zvratov. A Rand al` Thor zisťuje, že proroctvu nemôže uniknúť.


Koleso času sa otáča a ako veky prichádzajú a odchádzajú, zanechávajú po sebe spomienky, z ktorých sa stávajú povesti. Povesti vyblednú do mýtov, ba dokonca aj mýty sú už dávno zabudnuté, pokým vek, ktorý ich zrodil, znovu nenastane. V jednom veku, ktorý niektorí nazývali tretím, vo veku, ktorý má ešte iba nastať, vo veku dávno minulom sa zrodila táto stručná recenzia. Dobre, nie úplne taká stručná, ako bolo v pláne, ale Koleso času tká vzor, ako uzná za vhodné.

Na začiatku som si dovolil použiť (a mierne upraviť) úvod z každej knihy mamutieho cyklu Koleso času, ktorého autorom je americký spisovateľ Robert Jordan. Týmto dielom sa zaradil medzi velikánov ako J. R. R. Tolkien, G. R. R. Martin, Tad Williams, Terry Goodkind, Steven Erikson a mnoho ďalších. Napísať epický príbeh a rozdeliť ho do pätnástich zväzkov vyžaduje poriadnu dávku odvahy, disciplíny a spisovateľského umenia. Preto je samozrejmé, že kvalita jednotlivých častí kolíše a dej je príliš natiahnutý na to, aby udržal pozornosť čitateľa. Samotný autor sa konca svojho eposu nedožil, celú ságu dokončil Brandon Sanderson, jeden z najlepších autorov súčasnej fantastiky. Dlhé roky sa hovorilo o tom, že Koleso času nie je možné sfilmovať, ale producenti zo streamovacej služby Amazon sa predlohy nezľakli a rozhodli sa dať jej šancu.

Seriál si odbavil premiéru krátko pred Vianocami v roku 2021. Bohužiaľ, už od prvej časti bolo znalcom predlohy jasné, že pôjde o výrazne upravenú verziu a vízia tvorcov nenaplní pôvodný potenciál. Skalní fanúšikovia si trhali vlasy a bili hlavu o múr, napriek tomu seriálové spracovanie prinieslo poriadnu porciu zábavy a tiež atmosféry či epických momentov. Z pohľadu kinematografie teda išlo o celkom prijateľný počin v rámci žánru a producenti sa tak mohli spokojne vrhnúť na pokračovanie.

V ňom sa pätica hlavných postáv musí po rozdelení sama vyrovnať so svojimi problémami. Čelia novým výzvam, túžbam i nepriateľom. Rand (Josha Stradowski) sa rozhodne putovať sám, aby ochránil priateľov pred ním samotným, ako aj pred služobníkmi pána Temnoty, ktorí ho prenasledujú. Dostáva sa do osídiel pochybností o vlastnom poslaní a tiež do blízkosti ďalšieho, lež netušeného nebezpečenstva. Perrin (Marcus Rutherford) sa vydáva na cestu za ukradnutým Valérskym rohom, aby našiel odpovede na mnohé otázky, zatiaľ čo voľnomyšlienkar a vetroplach Mat (Dónal Finn) sa snaží nájsť zmysel života a rozmýšľa o tom, či sa mu oplatí vôbec žiť. Vedma Nyneiva (Zoe Robins) spoločne s Egwain (Madeilane Madden) prichádzajú do Tar Valonu ako nádejné a mocné novicky, aby zistili, že nič nedostanú zadarmo. V sídle mocných Aes Sedai odhaľujú i odvrátenú stranu tých, ktoré ovládajú Jednu silu.

Aj ďalšie ústredné postavy sa vracajú na scénu, ako napríklad Moiraine (Rosamund Pike), jej verný strážca Lan Madragoran (Daniel Henney), Min Farshaw (Kae Alexander), či predstaviteľ Ishamaela (Fares Fares) vydávajúceho sa za samotného Pána temnoty. Návrat zaznamenajú aj ďalší hrdinovia, čo môže pre neznalcov predlohy pôsobiť prekvapivo, pretože na konci prvej série zomierajú pri epickom útoku a tvorcovia tento rušivý fakt vôbec nevysvetlia. Ako keby si prečítali reakcie nahnevaných fanúšikov po poslednej epizóde a chceli upokojiť vášne. Pôsobí to veľmi záhadne, ale keďže mnoho z týchto postáv patrí do hlavného príbehu, je dobré, že ich vrátili späť. Zmenil sa aj predstaviteľ Mata, pôvodný herec Barney Harris sa totiž odmietol prispôsobiť pravidlám počas covidovej pandémie a musel opustiť štáb. Táto zmena je pre diváka pozitívna, Dónal Finn je dôstojným nástupcom a miestami svoju rolu zvláda ešte lepšie.

Svoju miesto si spoľahlivo zastane aj niekoľko nových hrdinov a najmä hrdiniek, ktoré sa objavia po prvýkrát. Medzi nich patrí hlavne Selene (Natasha O`Keeffe), ďalej následníčka trónu a novicka v Tar Valone princezná Elayne (Ceara Coveney) a aj jedna z Aielov tajomná Aviendha (Ayoola Smart). Všetky tieto nové postavy obohacujú dej a prispievajú k zvýšenej kvalite sfilmovaného diela. Scéna, v ktorej vidíme na obrazovkách Tanec mečov, patrí k jedným z vrcholov série.

Kasting je na slušnej úrovni a väčšina hercov bola voči predlohe vybraná dobre, možno iba dve-tri postavy môžu u fanúšikov budiť rozpory. Pri veľkom počte protagonistov je to pomerne zanedbateľné číslo. Plusom je aj multikultúrne prostredie tohto fantasy sveta, ktoré umožnilo bohatú rôznorodosť farby pleti bez zbytočných rasistických podtónov. Aj rozloženie etnicity je riešené oveľa citeľnejšie. Už nevidíme zmes ľudí z najrôznejších kútov sveta na jednom mieste a spoločnosť v jednotlivých lokáciách tak pôsobí uceleným dojmom.

Taktiež sa zlepšili aj herecké výkony a chémia medzi hercami. Protagonisti, ktorí mali menej výrazné výkony, sa zlepšili, za čo môžu ďakovať najmä väčšej porcii svojich minút na obrazovke. Divák sa teda môže viac s nimi stotožniť. Za kolektívnym zlepšením však stojí poznanie, že rola ústredného hrdinu je tým pádom trošku v úzadí a nerozvíja sa tak, aby bola primárnym nositeľom deja. Málokedy Rand koná podľa seba, je skôr postrkovaný okolím a inými postavami, začo ale môžu vnútorné pochybnosti a nesúhlas s poslaním, aké táto postava dostala. Tu treba povedať, že rovnaká neistota je zobrazená aj v knižnej predlohe. V seriálovej podobe Randova rola je i napriek tomuto svižnejšia a upúšťa sa od zbytočností. Naopak, tvorcovia pridali detaily jeho charakteru na tých správnych miestach. Mnohé postavy sa vo výraznej miere odkláňajú od kníh, vo finálnom výsledku to však neuberá na účinku. Práve naopak. Predsa len, autorov štýl bol veľmi rozvláčny a v televíznej produkcii nie je priestor na zobrazenie nepodstatných a často nelogických vecí.

Scenáristi čerpajú inšpiráciu z druhej, tretej a čiastočnej aj z prvej knihy. Do deja vstupujú postavy a línie, ktoré sa nezmestili do predchádzajúcich častí. Potešiteľným faktom je prítomnosť chýbajúcich hrdinov, hoci niektorí si svoju rolu zastali iba splynutím s inou postavou a ďalšie sa stretli na iných miestach, ako si ich môže čitateľ pamätať. Scenár si zachováva skvelú atmosféru a ponúka množstvo nečakaných zvratov. Dej je plný intríg, klamu a túžby po naplnení vlastných, častokrát sebeckých cieľov. Od prvých epizód prevládajú dialógy nad akciou, ale ako sa blíži finále, príbeh je čoraz akčnejší a epickejší. Kvalita rastie s každou ďalšou časťou a dobre cielenými krokmi pripravuje diváka na veľkolepý záver.

Na režisérskej stoličke sa vystriedali Thomas Napper, Maja Vrvillo a Sanaa Hamri, ktorá dostala dôveru až v štyroch epizódach, čo predstavuje polovicu série. Réžia sa tak nesie v dosť jednotnom štýle od prvého dielu až po posledný. Fanúšika môže potešiť aj dĺžka epizód – všetky časti majú minutáž hodinu a viac, čo sa blíži takmer až ku kratším filmom. Kvalitatívne išla hore aj úroveň kamery a špeciálnych efektov. Diváci sa dočkajú spomalených záberov aj úžasných pohľadov z výšky a poteší i zobrazenie použitia Jednej sily. Saidar – tok mágie – pri ženských postavách je znázornený bielou farbou, zatiaľ čo muži sa obklopujú čiernym saidínom. Výnimkou je samozrejme Rand, ten používa kombináciu oboch a dodržiava tak kánon.

Samostatnou kapitolou sú scenérie a kulisy. Úroveň detailov a rozvrhnutie scén poskytuje ešte o niečo väčší vizuálny zážitok ako predtým. Prispieva k tomu aj vhodný výber lokácii, kde sa natáčalo. Pozornému divákovi určite neujdú zábery na Letohrádok Hvězda na okraji Prahy, kláštor Chotěsov či ulice Jindřichovho Hradca. Okrem Českej republiky tvorcovia zavítali aj do Talianska, Chorvátska, Maroka a na Kanárske ostrovy a veľká časť scén sa filmovala aj v Jordan štúdiách na Barrandove. Všetky miesta v kombinácií so zeleným plátnom a CGI efektmi pôsobia plnohodnotne.

Hudbu znovu skomponoval škótsky skladateľ Lorne Balfe známy z mnohých úspešných projektov ako napríklad zo seriálu Temné hmoty (2019 – 22) či z filmov Terminátor Genisys (2015), Mission: Imposssible – Fallout (2018) a Dungeons & Dragons: Česť zlodejov (2023). Soundtrack je poskladaný z viacerých motívov, je podmanivý a plný emočne ladených skladieb. Každá z hlavných postáv má vlastnú charakteristickú pieseň, ktorá okolo nej znie po celý čas. Divák tak isto môže rozlíšiť aj rozdielne melódie, keď sú na scéne Aes Sedai, Aieli či bielokabátnici.

V závere treba povedať, že druhá séria priniesla oveľa viac zmysluplnejšieho deja ako tá predošlá. Prítomné sú síce stále kardinálne rozdiely oproti predlohe, príbeh sa však hýbe podľa dobrej logiky a je prehľadnejší i napriek pridaným líniám a postavám. Zlepšila sa kvalita scén, réžia ide na jednej vlne a herecké výkony spolu so scenárom a hudbou patria k tomu lepšiemu, čo pod strechou Amazonu vzniklo. V poslednom čase nebýva zvykom, aby pokračovanie seriálu bolo výrazne lepšie, v prípade Kolesa času ale platí, že výnimka potvrdzuje pravidlo. A ak bude kvalita ešte stúpať, je na čo sa tešiť aj v potvrdenom treťom pokračovaní.

Hodnotenie: 80 %


Koleso času – 2. séria (orig.: Wheel of Time – season 2)
Výroba: USA, 2023, (60 – 69 min)
Tvorca: Rafe Judkins
Réžia: Thomas Napper, Sanaa Hamri, Maja Vrvilo
Predloha: Robert Jordan
Scenár: Amanda Kate Shuman, Katherine B. McKenna, John McCutcheon, Dave Hill, Rohit Kumar, Rammy Park
Kamera: David Moxness, Maja Zamojda, Steven Fierberg, David Stockton
Hudba: Lorne Balfe
Hrajú: Rosamund Pike, Josha Stradowski, Marcus Rutherfor, Dónal Finn, Madelaine Madden, Zoe Robins, Daniel Henney, Meera Syal, Fares Fares, Arnas Fedaravicius, Kate Fleetwood, Hammed Animashaun, Kae Alexander, Natasha O`Keeffe, Álvaro Morte, Ayolla Smart, Priyanka Bose, Taylor Napier a ďalší.


Fantasy a sci-fi miluje od útleho detstva. Rád číta rôznorodé diela domácich i zahraničných autorov. Venuje sa aj vlastnej tvorbe. Recenzie a komentáre píše pre Fandom.sk a sci-fi.sk. Pod týmto linkom nájdete články Martina Tomčíka na Fandom.sk.


17. októbra 2023
Martin *Arcey* Tomčík
Zdroj informácií