Recenzia - Jiří Wittek: Společné chromozomy

Jiri Wittek - Spolecne chromozomy obalka

Kedysi dávno na strednej škole som sa zapájal do literárnych súťaží. Samozrejme, písal som len sci-fi. Mal som ten bohorovný pocit, že píšem skvelo. Čokoľvek, čo moje pero zanechalo na riadkoch papiera, boli originálne myšlienky hodné vydania. Kritici, ktorí tvrdili niečo iné, jednoznačne nechápali moju tvorbu alebo odsudzovali okrajový žáner. Našťastie som si časom uvedomil, že predsa len majú pravdu. Vďaka tejto skúsenosti mám však s autorom nejaké spoločné chromozómy…

Príbeh Jiřího Witteka nás zavedie do Británie. Najskôr budeme svedkom malej, v podstate nenápadnej epizódky, ktorá je čosi ako prequel k samotnému rozprávaniu. Následne sa zoznámime s Veronikou. Má tak trochu nezvyčajné povolanie, je totižto assassin. Spoznáme sa s ňou hneď po tom, čo splní svoju misiu a dostane ďalšiu: Zabiť mladého muža, ktorého už stretla na akejsi párty. Takto sa stretáme s druhou hlavnou postavou knihy. Po krátkej, búrlivej epizódke v zadnej uličke na kapote auta sa náš hlavný hrdina dozvedá, že na jeho hlavu je vypísaná odmena. Dostáva aj jasný povel – bež! To, čí sa mu podarí prežiť, ako aj prečo vlastne Veronika nesplnila úlohu, sa dozvieme až na samotnom konci.

Teda, ak sa k nemu dočítame. Kniha je autorovou prvotinou a je to z nej jednoznačne cítiť. Dej samotný je priamočiarejší ako servisný kanál Deathstar. Bežne to nemusí byť celkom na škodu. V akčnej literatúre sa lineárnosť dá zakamuflovať súbojmi, prípadne sexom. Jiří Wittek sa pokúša o oboje, ale žiaľ neúspešne. Jednotlivé exkurzy a scénky nie sú dotiahnuté a funkčne zapracované do nosného deja, preto paradoxne najlepšie pôsobia práve tie v úvode.

Čo teda čitateľa čaká? Predstaví sa Asociácia Assassinov, ktorej členovia sú bionicky vylepšení. Dokážu byť presnejší, rýchlejší, silnejší, čokoľvekčovám­napadnenejší ako my. A ešte k tomu všetkému sú permanentne napojení na wifi a disponujú vyhľadávačom lepším ako Google! Vlhký sen každého mladíka, ktorý po večeroch surfuje world wide webom a márne sa snaží nájsť vhodnú kombináciu slov, aby sa dostal k nahým fotografiám Mily Kunis. Normálni ľudia vôbec netušia že existuje bionika či implantáty. AA teda funguje ako dáka supertajná nikým nepostihnuteľná zločinecká organizácia. Nanešťastie, komiks Wanted bol dokonca už aj sfilmovaný.

Autor chce, aby postavy pôsobili britsky. Vyrútia sa na nás teda palce, stopy a ostatné v našich končinách nepoužívané miery. Úplne zbytočne. Podobne bezdôvodne je čitateľ niekoľkokrát informovaný o farbe pleti postáv, ktoré sa len tak mihnú príbehom. Krátke príbehy ľudí, ktorí príbehom iba preletia a na dej nemajú nijaký vplyv, potom pôsobia, ako keby mal autor za úlohu naplniť určitý počet strán, no už nebolo čím. Čo sa týka hlavných postáv, ich archetypy tiež nie sú nové. Drsná hrdinka, nováčik, ktorý zistil, že svet je iný, než si myslel, a vševediaci učiteľ. To sme mali možnosť zažiť už v Matrixe a odvtedy mnohokrát inde…

Tento osviežujúci letný koktail je teda namiešaný z veľmi lacných ingrediencií. Jediné, čo dokáže v príbehu prekvapiť, je na záver vysvetlený dôvod konania Veroniky. Ak teda chcete podporiť začínajúceho autora, dajte knihe šancu. Treba si však správne nastaviť očakávania

Knihu Společné chromozomy si môžete kúpiť v Martinuse momentálne so zľavou 5 %, pre podrobnosti kliknite na tento link


Společné chromozomy
Žáner: science fiction
Autor: Jiří Wittek
Vydavateľstvo: Brokilon
Rok vydania: 2017
Jazyk: český
Počet strán: 262
Väzba: brožovaná
ISBN: 978–80–7456–329–4


21. augusta 2017
Richard *Gullath* Bojničan