Recenzia: Cowboy Bebop (seriál, 2021)

V neďalekej budúcnosti, keď ľudstvo skolonizovalo celú slnečnú sústavu, sú lovci odmien – kovboji bežnou súčasťou ekonomiky. Prácu kovboja prijal aj Spike Spiegel (John Cho, známy najmä ako Sulu zo StarTreku), protagonista s temnou minulosťou, három Keanu Reevesa a pohybmi Brucea Leeho na 75 % rýchlosti, a jeho partner Jet Black (Mustafa Shakir, ktorý hral napr. v seriáli Luke Cage), bývalý detektív a majiteľ lode Bebop. Obaja sa chcú čím skôr dostať k peniazom, každý z vlastných dôvodov. Jet chce ulahodiť dcérke drahou bábikou a Spike chce žrať rezance. Odmeny sa ale nie a nie dočkať. Hľadaní zločinci buď za bizarných okolností zahučia, alebo chabú zinkasovanú čiastku pohltia poplatky za verejné hajzle v tranzite. Spikea navyše začnú doháňať tiene minulosti a popri tom všetkom ešte do kšeftov fušuje otravná lovkyňa Faye Valentineová.


Ak vám to znie povedome, no nie celkom presne, teraz nehovoríme o anime seriáli z konca 90. rokov ale jeho netflixovskej hranej adaptácii z 2021. A časy sa naozaj zmenili. Ach veru, adaptácie japonských anime, veď čo by sa už len mohlo pokaziť? Obsadenie hercov inej etnicity alebo oveľa starších, ako sú ich maľované originály, možno ani nie je najhoršia vec, ktorá sa mohla stať. Bohužiaľ, tu sa hranice kreatívneho priestoru nekončia. Naozaj do tuhého začalo ísť po znepokojivom vyjadrení Šiničira Watanabeho, tvorcu pôvodného anime. Ten si nad adaptáciou obrazne umyl ruky po tom, čo poskytol spätnú väzbu, avšak s neblahým pocitom, že jeho poznámky nebudú vypočuté. To veru zabolí!

Už pred premiérou sa o popularitu postarali kontroverzné novinky. Jednou z najvýraznejších bola drastická zmena kostýmu Faye, ktorý sa premenil z outfitu vypočítavej femme fatale podvodníčky na praktické oblečenie lovkyne, ktorá je rada v teple. Zmena vizuálu však súvisí so snahou podporiť súčasné trendy, medzi nimi aj feminizmus vo filmoch, ktorý sa nie vždy vydarí. Faye je preto namiesto gamblerky a podfukárky od začiatku ostrieľanou lovkyňou odmien, ktorá zvláda sama uchmatnúť najhrozivejších zločincov ľavou zadnou. Ďalšou vítanou (pre koho ako) zmenou sú výstrihy, ktoré sú oproti anime seriálu oveľa menej výrazné, pričom šarmu ženských postáv neubúda. Vedľajším postavám sa v dvojnásobnej dĺžke epizód dostáva viac priestoru. Vďaka tomu pôsobia ako reálni ľudia s vlastnými problémami a uzavretými príbehmi a nielen ako niečo zaujímavé, čo prispeje vývoju hlavných postáv.

Najboľavejšou zmenou prešla samotná duša predlohy. Z adaptácie priam srší prístup „Vezmeme originál a urobíme ho lepším“. Tvorcovia sa okatým spôsobom snažia zaškrtnúť všetky súčasné požiadavky inkluzivity a „tak veľmi potrebnými silnými ženskými postavami“. Hlavne tento silený feminizmus vám v závere pretočí očné buľvy ako políčka na automate vo vesmírnom kasíne. To, pri čom sa snažili priblížiť originálu, je anime štýl, viditeľný či už v pohyboch pri bitkách, stvárnení hlášok alebo dramatických zámeroch. Ten, bohužiaľ, prinajlepšom navodí trápny pocit, no väčšinou nechtiac vyznieva komicky.

Jediný aspekt, ktorý je dokonalý, je seriálová hudba. Je to, samozrejme, vďaka autorke Jóko Kanno, ktorá má na svedomí aj skvelý soundtrack k originálu. Všetci sa zhodneme, že nie je čo vyčítať. Dovolím si tvrdiť, že sprievodná hudba takmer vyvažuje všetky tie prešľapy a nedokonalosti v hranom seriáli.

Otázkou za milión teda ostáva: pozerať či nepozerať? Odpoveď je pre niektorých jednoznačnejšia ako pre iných. V prvom rade skalným fanúšikom, ktorí si potrpia na detaily a akékoľvek kreatívne odchýlky netolerujú ani v najmenšom, odporúčame radšej si pozrieť originálne anime na upokojenie nervov. Prípadne siahnuť po vydarenejšej (alebo presnejšie vydarenej) anime adaptácii. (poruke je na Netflixe napríklad Rurouni Kenshin (ten je vskutku výborný, pozn. red.)).

Diváci so znalosťou originálu, s väčšou toleranciou a dostatočne otvorenou mysľou seriál môžu prinajmenšom skúsiť. Aj keď totiž ide väčšinou o príbehy z animáku, predsa len ponúkajú niečo nové. Priznám sa, že samú ma chytil a dopozerala som ho za predĺžený víkend. Aj keď ma to stálo rozličnú zmes povzdychnutí a mávnutí rukou, sem tam okorenených hlasným sarkastickým „no jasné“. Prvá časť ponúka slušnú ochutnávku, podľa ktorej sa môžete rozhodnúť, či v sledovaní seriálu pokračovať alebo svoj čas využiť príjemnejšie. To v podstate platí aj pre nováčikov neznalých predlohy. Prinajlepšom tento seriál priláka nových fanúšikov ku kultovej klasike.

Každopádne, so všetkým spomenutým vyššie, je namieste tvrdenie, že pozrieť si seriál a vytvoriť si o ňom vlastný názor sa oplatí. Znechutených fanúšikov originálu možno poteší oznámenie, že adaptácia sa svojej druhej série nedočká.

Hodnotenie: 50 %


Cowboy Bebop
Žáner: akčný, dobrodružný, komédia, sci-fi
Výroba: USA, 2021, 8 h 54 min (minutáž: 38 – 60 min)
Réžia: Michael Katleman, Alex Garcia Lopez
Hudba: Jóko Kanno
Hrajú: John Cho, Mustafa Shakir, Alex Hassell, Daniella Pineda, Elena Satine, Geoff Stults, James Hiroyuki Liao, Jan Uddin, Lydia Peckham


Recenzentku Máriu „Márdž“ Antoničovú možno poznáte aj ako stand-up komičku z Comedy Dungeon. Rada recenzuje filmy, knihy, občas aj divadelnú hru a s chuťou sa púšťa aj do reportáží z conov či rozhovorov s osobnosťami. Príbehy rada nachádza aj vo videohrách a hudbe.

Pod týmto linkom nájdete články Márie Antoničovej na Fandom.sk.


29. decembra 2021
Mária Antoničová
Zdroj informácií