Recenzia: Boj o budúcnosť (film)

V blízkej budúcnosti je ekosystém Zeme vážne narušený klimatickou zmenou, znečistením, vojnami a technologickým pokrokom. V momente, keď sa s týmito problémami ľudia ako-tak vysporiadajú, prichádza mimozemská rastlina a ľudstvo musí nájsť plán ako si poradiť s novou hrozbou.


Za rozmachom ázijskej sci-fi tvorby na našich obrazovkách v posledných rokoch stojí najmä streamovacia spoločnosť Netflix, ale aj rastúci záujem o vesmírny výskum. Najvýraznejšie diela pochádzajú z Južnej Kórey alebo Japonska, v pamäti mnohých fanúšikov žánru sa vynorí hlavne famózny seriál Silent Sea (2021) aj mnohé iné. O slovo sa pomaly začínajú hlásiť ďalšie krajiny. To je aj prípad filmu Boj o budúcnosť (angl. Warriors of Future), na ktorom sa podieľala Čína spoločne s Hongkongom, bývalou britskou kolóniou.

V roku 2055 žijú ľudia pod strechami gigantických kopúl, ktoré im zabezpečujú dýchateľný kyslík. Jednotlivé časti sveta sú rozdelené do sektorov. Biosféra Zeme je veľmi poškodená, život mimo ochranných zón prakticky neexistuje. Na miestach, ktoré zostali obývateľné, čelí ľudstvo mnohým ťažkostiam. Vedci sa napriek nelichotivej situácii nevzdali a za pomoci technologického pokroku našli riešenia. Vzduch sa za pomoci Skynetov (áno, čítate dobre) pomaly vyčisťuje. Vyzerá to tak, že ľudstvo vyhrá aj nad týmto, v súčasnej dobe veľmi citeľným problémom.

Čo by to bolo za poriadne akčné sci-fi, keby sa na scéne neobjavil neľútostný nepriateľ. Tentoraz nám tvorcovia dožičili pomerne prepracovanú fantáziu – mimozemskú rastlinu Pandoru (aj teraz čítate dobre!), ktorá sa na Zem dostala pri páde meteoritu a rastie za pomoci atmosférických zrážok. Našťastie, stále máme výnimočných vedcov, a tí opäť našli skvelé riešenie. Špeciálna vojenská jednotka vypustí pomocou bomby do rastliny vírus, ktorý ju preprogramuje a umožní vyčistiť všetok vzduch na svete. Ľudstvo sa tak zbaví dvoch veľkých problémov naraz. Má to však háčik. Misia musí byť úspešná skôr, ako začne ďalšia mohutná búrka, inak už nebude úniku a mimozemský parazit pokryje celú planétu.

V snímke ide o poriadnu zmes inšpirácií z mnohých filmov. To je trochu na škodu, lebo okrem motívu zaujímavej hrozby je film prešpikovaný jedným klišé za druhým. Pre filmový priemysel v Hongkongu ide o pozoruhodný počin s veľkolepým vizuálom, zvyšok sveta však dielo prijíma dosť rozpačito. Za filmom ako producent stojí hongkongský herec Louis Koo, ktorý vlastní spoločnosť na výrobu špeciálnych efektov, a aj preto je dôraz na efekty taký citeľný.

Na režisérsku stoličku si po prvý krát sadol Yuen-Fai Ng, známy tým, že sa podieľal na filmoch ako Re-Cycle (2006), Bojovníci (2007), Painted Skin (2008) či Tai Chi Zero (2012 ) alebo Back to the Past (2022). Má za sebou dostatok skúseností z prostredia fantasy aj zo science fiction. Jeho chuť po akcii je vo filme viditeľná od prvého záberu.

Snímka sa na nič nehrá, ide o priamočiaru akciu od začiatku až do konca. Scenár je jednoduchý a fádny, diváka nemá čím poriadne ohúriť. Už od prvých minút môže divák predvídať veľa vecí a vo filme výrazne chýbajú zvraty. Priehrštie skvelých vizuálov je tu na úkor klasických, ale o to účinnejších trikov, ktoré by mohli vo výsledku pôsobiť oveľa lepšie ako neustále bomby digitálneho CGI. Divák má často pocit, že ide o nejakú videohru, k čomu prispieva aj častá absencia logiky a fyzikálnych zákonov. Vrcholom všetkého je záverečná akčná scéna, v ktorej sa jednotlivé chyby prejavia naplno.

Postavy sú vykreslené pomerne slušne, každá z nich má vlastné motivácie a značne realistické kontúry. V centre diania je dvojica veteránov, ktorú si zahrali Ching Wan Lau a už spomínaný Louis Koo. Obidvaja majú predstavovať akýchsi nezničiteľných hrdinov. Hoci máte pocit, že sa im nemôže nič stať a prežijú všetko, držíte im palce, aby prekonali všetky prekážky. Ďalšie postavy oproti nim pôsobia tuctovo a slúžia iba na efekt či snahu o emotívne alebo prekvapivé prvky. Napriek všetkému môžeme povedať, že jednotlivé charaktery patria vo filme k tomu najlepšiemu, čo máme možnosť vidieť.

Soundtrack, o ktorý sa postaral skladateľ Kwong-Wing Chan, je jednoliaty, bez výraznejších skladieb, bohužiaľ preto pôsobí čisto iba ako kulisa popri akčných scénach. Úroveň strihu budí dojem, ako keby boli pozliepané videá z Youtube. Tomu napomáha aj práca kameramana, pretože pri mnohých scénach môže diváka rozbolieť hlava z toho, ako sa obraz trasie. Je vidieť, ako sa tvorcovia chcú priblížiť západnej tvorbe, ale bohužiaľ nefunguje to správne.

V záverečnom hodnotení možno skonštatovať, že ide o akčný sci-fi film, ktorý žiadnu veľkú dieru do sveta neurobí, ale sa o to ani nesnaží. Na druhej strane dopraje divákovi celkom slušnú porciu akcie a jedinečných vizuálnych obrazov z možnej dystopickej budúcnosti. Ako jednohubka fajn, no ak chcete dačo viac, siahnite po niečom oveľa výdatnejšom.

Hodnotenie: 40 %


Boj o budúcnosť (orig.: Ming ri zhan ji)
Výroba: Hongkong/Čína 2022, 99 min
Réžia: Yuen-Fai Ng
Scenár: Ho-Leung Lau, Tin-Shu Mak
Kamera: Man-Ching Ng
Hudba: Kwong-Wing Chan
Hrajú: Louis Koo, Ching Wan Lau, Carina Lau, Philip Keung, Gardner Tse, Janice Wu, Guopeng Wan, Nick Cheung, Siu-Hin Ng, Ho-Leung Lau, Tin-Shu Mak, Xiaoxia Cheng


Fantasy a sci-fi miluje od útleho detstva. Rád číta rôznorodé diela domácich i zahraničných autorov. Venuje sa aj vlastnej tvorbe. Recenzie a komentáre píše pre Fandom.sk a sci-fi.sk. Pod týmto linkom nájdete články Martina Tomčíka na Fandom.sk.


20. apríla 2023
Martin *Arcey* Tomčík
Zdroj informácií