Project Eden - prepare for METROPOLIS atmosphere

PC – akčná adventúra

K nebu siahajúce obrovské budovy, pospájané vo výške niekoľko sto poschodí rýchlovlakmi zvislo aj horizontálne, blízko k nebu žijúca bohatá elita ľudstva, zanedbané prízemné podlažia, kde žijú skrachované a zmutované ľudské existencie a občas tam zablúdia technici aby skontrolovali alebo spevnili novými technológiami spodné štruktúry mrakodrapov. To je prostredie, ktoré vás čaká (škoda že tam neprší, bolo by to takmer ako v Blade runner) v Project Eden. Je to ďalšia hra firmy, ktorá ma na svedomí prsnatú Laru Croft – Tomb Raider. Tiež je to hra z pohľadu tretej osoby s možnosťou prepnutia do vlastného pohľadu, ale nie je to ani náhodu TR. Našťastie (TR ma nikdy nebavil:-) Ovládate 4 postavy a v štýle \„jeden robí, to druhý ono,\“ každá postava má iné prednosti a zručnosti. Ide o 4 tankistov (len ten pes im chýba), ktorých vyslali vyriešiť nejaké problémy (výbuch a zdemolovanie) v jednej budove.

Kto sú tie štyri postavy? Amber – robot, o dve hlavy vyšší ako ostatní, vyzbrojený ako americký vojak v Afganistane, ktorému nevadí agresívne prostredie. Problémy rieši cez zameriavacie zariadenia svojej výzbroje. Minoko – žena, odborníčka na počítače, ako jediná vie používať terminály, prípadne ich hackovať. Andre – beloch, opravár, opravuje pokazené zámky, terminály a zariadenia. Carter – černoch, komunikuje s vedením, vypočúva podozrivé osoby. Všetci majú nejakú pištoľku, ku ktorej neskôr pribudne vrhač diskov s parádnym laserovým paprskom, časové pole, kde sa všetko pohybuje pomaly a Extractor, príručnú zváračku na dlhé vzdialenosti… Každá zbraň má dva módy streľby. Ďalej môžete používať drobné serepetičky ako malý, diaľkovo ovládaný, Rover a lietajúcu kameru, bez ktorých s niektorých puzzloch nepohnete.

Celá hra je založená na tom, že sa pohybujete v graficky peknom 3D prostredí (najmä kovové textúry sú veľmi dobré), pre postup využívate možnosti jednotlivých postáv. Pravým tlačítkom je prístupné veľmi rýchle a intuitívne ovládanie – prepínanie jednotlivých členov, zbraní, modov zbraní, používanie serepetičiek a čítanie mailov atď. Menu je spracované super (nie ako v Codename Outbreak inak geniálnej hre, kde je menu na inventár zúfaléééé), samozrejmé sú aj klávesové skratky. Takto to asi vyzerá: Minoko sa naloguje aby vám otvorila dvere, Amber zastrelí nejakých feťákov, ktorí vás otravujú, vypustí rovera aby sa cez dieru v podlahe dostal do vedľajšej miestnosti, kde stlačí tlačítko vypínajúce automatické lasery, Andre vpochoduje dnu, opraví tlačítko privolávajúce výťah, všetci nastúpia a keď vystúpia, obsmŕda tam chlapík, ktorého Carter vypočuje a idete ďalej… Niektoré riešenia sú veľmi prepracované, ovládate žeriavy, výťahy, stroje a atď. Sú tam aj pekné herné situácie, keď sa veziete vo výťahu a rypnete s ním o pár poschodí nižšie, zaseknutá súčiastka v kolese stroja, pád kontajnera zo žeriavu a pod. Dej sa rozvíja postupne za výdatnej pomoci mailov, informácií od podozrivých osôb a sem tam ingame animácií (Červený zmutovaný \„vyslanec pekla\“ zožerie unesených a obetovaných technikov). Samozrejme sa môžete strepať až na prízemie alebo vás niekto odfajčí. Materializujete sa pri poslednom check pointe, ktorý si vás oskenoval, keď ste okolo neho prešli. Tento bod nikdy nie je ďaleko od miesta kde ste zahučali. V režime vo vlastnom pohľade sa obraz kýve ako na morskej lodi, ale to je malý detail. Zvuky sú primerané, kroky po rôznych povrchoch, streľba, výbuchy. V pozadí vás občas prekvapí kvalitná muzika, skôr taká náladová zmes tónov.

O čom to všetko vlastne je? Po problémoch v nákupnom stredisku a továrni postupne s levelmi klesáte z nebeských výšin do slumov na dno – teda Ground ZERO. V každom leveli riešite nejaké problémy, až dorazíte na Ground zero, potom Undeground a nakoniec vás čaká samotný RAJ – EDEN. Cestou stretávate rôznych mutantov, ktorí sa vás snažia zožrať, keď priamo pred vami vyrastie z podlahy dvojhlavá a dvojhlavňová príšera aj sa po..zľaknete. V leveli Ground ZERO – teda na prízemí, sa motáte medzi stĺpmi, ktoré celý ten sajrant a tony mrakodrapov držia ako tak pokope, vidíte zničené visuté diaľnice, odpadky, špinu, okolo vás sa motajú čudné indivíduá na kraji prežitia s maskami na tvárach a za to, že im pomôžete dostať sa ku havarovanému kamiónu, prekecnú čo to o starom dobrom Edene – teda super protiatómovom kryte, ktorý je teraz akosi neprístupný a bránia ho automatické zbrane a príšery… vy sa však doň musíte nejako prebojovať aby ste celý ten kolotoč s únosmi a mutáciami zarazili. Cestou vás však čaká ešte Undergorund (teda metro), v ktorom si zajazdíte, zastrieľate, havarujete a tak podobne. Až príde dlhá jazda výťahom a vstup do Edenu, ktorý je v dokonalom chaose, polozničený, polozasypaný, pomätené počítače (aký asi majú operačný systém? žeby MS Okná) menia v holografickej miestnosti (teda v riadnej hale asi ako štadión) všetky možné typy rastlín, ktoré majú naprogramované a keď to vypnete čaká vás… ale to už neprezradím…

Mňa osobne hra veľmi bavila, atmosféra je geniálna, textúry a vôbec navrhnuté prostredie vytváral určíte dobrý maník do SCI FI, v niektorých leveloch je pocit zmaru a chaosu dokonalý… Je fakt že to tie strieľania občas kazia a sú niekedy ťažké, určite to nie je predajný HIT, ale dúfam, že zarobí aspoň na svoje pokračovanie, pripadne využijú to prostredie pre nejakú inú hru..

A na záver: v diskusii sa čaká na vaše nadávky a pochvaly na tuto gamesku :-) 


8. marca 2002
Ján Válka