Príjemné správy zo sveta textov

Zárodky hviezd

Zarodky hviezd - obalka

Internetový zborník poviedok Zárodky hviezd zostavený členmi združenia scifi.sk obsahuje úvodné slovo publicistu, prekladateľa a spoluzakladateľa časopisu Fantázia Martina Králika a úvodnú poviedku Antona Stiffela, tvorcu známeho zo stránok už spomenutej Fantázie, zborníka Krutohlav i knižky Mozaika rôznobežných ciest, (2001, spolu s Viliamom Búrom a Zuskou Minichovou, ďalšími členmi autorského združenia Trieder). Stiffel sa v rámci slovenskej literatúry ako jeden z mála cielene venuje technicky orientovanej vedeckej fantastike, o čom svedčí i poviedka Traja muži, UI a loď.

Zvyšných šesť textov zborníka pochádza z klávesníc počítačov šiestich autorov a autoriek pravidelne publikujúcich na stránke scifi.sk. Výber poviedok sa neuskutočnil formou súťaže, ale spomedzi próz autorov, ktorí dostali od organizátorov a editorov “pozvánku”. Nad finálnou podobou textov naozaj zodpovedne (v zmysle jazykovej úpravy) “bdel” medziiným Marek „Hyena“ Eliáš.

Venujme sa ale samotným poviedkam.

Lucia Halčínová, finalistka súťaže Sci-fi poviedka 2010, publikujúca v zborníkoch Fantázia 2010 a Sci-fi poviedka 2010 (Nájsť Danielu) kombinuje motív brány medzi alternatívnymi svetmi s takmerdetektívnou zápletkou a vyvrcholením v štýle upírskeho hororu. Trocha prekombinovaný celok sa číta ľahko a dobre.

Kratší text Poliny Chelemendikovej (Život pod psa) ponúka pohľad na myslenie, cítenie a konanie hyperinteligentných domácich zvierat.

Smrť ukutá v železe Janka Išu je akčnou fantasy s náznakom kulís vedeckej fantastiky, zmyslom pre dynamickosť textu a otvoreným koncom.

Alegória (nesená motívom vzbury voči svetu slobodného obchodu) a sentiment prevládajú v poviedke Zdena „Asha“ Mikláša (Koľko sĺz stojí Liberty). Nesporne zaujímavá téma sa podľa mňa dala uchopiť aj menej násilne patetickým spôsobom. Možno nabudúce.

Text Marka Slabeja Hľadieť na západ, smerom ku koncu sveta prináša v slovenskej fantastike neobvyklo veľkorysé uchopenie témy osídľovania cudzích planét (s prestrihmi do histórie kolonizácie) a presvedčivo podanou atmosférou tragického pátosu.

Dlaždica Janky „Yaye“ Tabačkovej, príbeh o vynálezcovi robota a konštruktérovi kozmickej lode v odeve stredovekého rytiera upúta nevtieravým humorom a nadhľadom nad zobrazením emočných problémov postáv.

Neskúsenosť autorov zborníka pri tvorbe textov je pri pozornom čítaní zjavná, v každom prípade za žiadnu z poviedok prozaici/prozaičky nemusia hanbiť; čitateľ so zmyslom pre dobrodružstvá v kulisách vedeckej fantastiky neostane sklamaný ani znechutený, môže nad zborníkom stráviť niekoľko príjemných a zaujímavých chvíľ.

Aktuálne prístupný zborník je, ako ukázali hodnotenia vyššie, zameraný (takmer) výlučne na vedeckú fantastiku; súbor textov venovaný žánru fantasy by sa mal vo virtuálnom priestore objaviť v lete roku 2011.


26. apríla 2011
Miloš Ferko