Pozlátené sklamanie

Hoci to naznačovali už výsledky Zlatých Glóbusov (pri odovzdávaní ktorých Pán prsteňov: Spoločenstvo prsteňa nepremenilo ani jednu z nominácií), predsa všetci fanúšikovia dúfali až do poslednej chvíle. Márne. Oscarová noc, ktorá skončila dnes ráno krátko po pol siedmej, bola nakoniec pre prsteňových priaznivcov (nehovoriac o tvorcoch filmu) veľkým rozčarovaním.

Z celkových 13-ich nominácií (viac mal už len Titanic – 14) napokon PP:SP získal ocenenia iba v štyroch kategóriách, a to najlepšia hudba (Howard Shore), najlepšie vizuálne efekty, najlepšie masky (za tie krásne opiercingované škratie ksichty) a najlepšia kamera (nepochybne za naháňačku Arwen s nazghúlmi či ten úžasný prelet ponad les a utekajúcich škratov od bojujúceho Aragorna až k trúbiacemu Boromirovi). V takmer tutovkových kategóriách najlepšie kostýmy a najlepšia výprava napokon Pánovi prsteňov vyfúkol zlatého mečiara muzikál Moulin Rouge, najlepší strih a zvukové efekty zase (právom) získal brilantný vojnový krvák Ridleyho Scotta Čierny jastrab zostrelený. Bez odozvy zostal i čarovný výkon Iana McKellena alias Gandalfa, Oscara za najlepšieho herca vo vedľajšej úlohe získal Jim Broadbent za Iris. Samozrejme najviac zamrzí, že veľkolepá novozélandská fantasy nezískala ani jednu cenu v tzv. hlavných kategóriách, a to adaptovaný scenár, najlepšia réžia a najlepší film. Vo všetkých troch prípadoch triumfovala Čistá duša s Russellom Croweom v hlavnej úlohe. Čo sa týka najlepšieho režiséra, pred titanskou niekoľkoročnou drinou Petra Jacksona nakoniec Akadémia uprednostnila starého známeho Rona Howarda (ale aj tak ho máme radi, pretože pre nás režíroval Willowa, Oheň, Apollo 13 či Grincha). V kategórii film roka sa prvýkrát v histórii stalo, že Oscara za najlepší film nezískala snímka s najväčším počtom nominácií.

Tešiť sa však môžeme z ocenení ďalších nám blízkych kusov. Shrek podľa očakávania vyhral novú kategóriu najlepší animovaný celovečerný film (čím porazil Monsters, a. s. a Jimmy Neutron: Boy Genius). Monsters, a. s. zvíťazili prostredníctvom skladateľa Randyho Newmana v kategórii najlepšia filmová pieseň.

Inak celý večer sa niesol v potmavšej nálade. Uvádzala ho Whoopi Goldbergová, cenu za celoživotné dielo získal Sidney Poitier, a v hlavných hereckých kategóriách získali ocenenia Denzel Washington (Training Day) a na veľké prekvapenie všetkých prítomných i jej samotnej Halle Berryová (Monster´s Ball). Takže Akadémia sa nakoniec naozaj zľakla veľkej pročernošskej kampane, ktorú živili početnými rozhovormi i samotní víťazi („Nie, som si istý, že to nedostanem, černosi Oscary za najlepšie herecké výkony zásadne nedostávajú…“).

Ešte spomeniem, že v kategórii najlepší cudzojazyčný film nad magickou Améliou z Montmartru zvíťazila vojnová satira o bosnianskej vojne No Man´s Land.

Takže New Line Cinema, Peter Jackson i milióny fanúšikov na celom svete prežívajú dnes veľké sklamanie. Ale ešte vždy si môžu povedať: „Možno na budúci rok. Alebo o dva roky.“ Na bránku sa bude strieľať ešte dvakrát, možno to nakoniec predsa len bude gól. &nbsp Michal Jedinák


25. marca 2002
Fandom SK - PR