Poviedky zo školských a študentských lavíc

Vrbove 2011 Krst
Vrbove 2011 Odovzdavanie cien
Vrbove 2011 Prva kategoria

14. apríla 2011 boli v priestoroch gymnázia Jána Baltazára Magina vo Vrbovom udelené ocenenia dvanásteho ročníka celoslovenskej literárnej súťaže sci-fi poviedok, spojenej s prezentáciou zborníka najlepších prác.

Súťaž sa už tradične koná v dvoch kategóriách určených žiakom základných (1. kategória) a stredných (2. kategória) škôl; prispievať môžu aj súťažiaci, spĺňajúci vekové limity, zo zahraničia.

V oboch prípadoch práce posudzujú a najkvalitnejšie vyberajú odborné poroty. Tohto roku medzi členov patrili napríklad prozaička a prekladateľka Viera Švenková a Ivan Pullman, publicista, spolupracovník časopisu Fantázia a editor pravidelne raz ročne vychádzajúceho zborníka najlepších poviedok súťaže Cena Fantázie.

Víťazom prvej kategórie sa spomedzi tridsiatich šiestich súťažiacich stal Dávid Drozd, žiak osemročného Gymnázia Pierra Coubertina v Piešťanoch, s poviedkou Slepačí terminátor; v kategórii stredných škôl (60 súťažiacich) najvyššie hodnotenie získala Žofia Varényiová, študentka Gymnázia v Topoľčanoch, s textom pod názvom Variácia na perniciózny analfabetizmus.

Po odovzdaní cien, spojenom so stručným vyhodnotením úrovne aktuálneho ročníka, sa konala prezentácia zborníka najlepších prác. Okrem ocenených prvých troch miest do publikácie porotcovia vybrali ďalších 14 poviedok. Autorom úvodu publikácie, ktorý obsahuje krátke zhodnotenie úrovne textov druhej kategórie súťaže, je Ivan Pullman.

Zborník pokrstili primátor mesta Vrbové Ján Janoška a prozaička Viera Švenková bublifukom.

V rámci nasledujúceho kultúrneho programu zaznel skladby rockových legiend v podaní študentskej kapely Ataraxia. Účastníci mali možnosť zhliadnuť filmovú podobu lyrizovaného pásma z tvorby Ivana Krasku réžii Veroniky Chrvalovej, profesorky slovenského jazyka a administrátorky súťaže.

Akcia vyvrcholila vernisážou obrazov akademického maliara a známeho karikaturistu Dušana Blažeka. Diela, ktoré mohli návštevníci možnosť zhliadnuť, tvoria súčasť komiksu, ktorý autor pod názvom Live fast die young vytvoril na objednávku kvôli propagácii prívesku na mobilný telefón. Stotridsaťstranový komix je prístupný i na internete v multimediálnej podobe s využitím zvukových a pohybových efektov. Písmo v bublinách, vypúšťaných ústrednou zápornou postavou, vytvoril maliar podľa rukopisu uväzneného sedemnásobného vraha Tibora Palgáryho.


3. mája 2011
Miloš Ferko