Poludníky intríg

Michael A. Stackpole: Tajný atlas: Věk objevů

Tajný atlas

Citlivejší, premýšľavý Keles má preskúmať okolie Cesty Korenia, plné neskrotenej mágie, kým jeho brat, impulzívny majster bitiek Jorim, sa na lodi Hromvlk vydáva do východných morí. Obaja vnuci hlavného kniežacieho kartografa mapujú, skúmajú nevídané sily. V Nalenyre, sídle Deviatich kniežatstiev, medzitým hustnú intrigy. Získanie nových zdrojov by možno po čase zmätkov umožnilo zjednotenie kniežatstiev a vytvorenie ríše. Okrem záležitostí štátneho významu sledujeme tiež napätie v rodine kartografov, ovládanej despotickým Quirom.

Kelesovým sprievodcom sa stáva bojovník – mág Moraven Tolo. Jorim v oceáne stretáva morské obludy, zisťuje, že vďaka nesprávnym výpočtom je svet väčší, vo voľnom priestore natrafí na pevninu, kde ľudia nepoznajú koleso ani kone, zato však ovládajú sily mágie, používané iba na stavbu pyramíd s náboženským účelom, v boji so žabími obludami musia pomôcť príchodzí, považovaní za bohov. Keles so sprievodcami medzitým objavuje nástrahy mechanizovateľných čarov. Nirati, sestra zmienených, poodhalí skutočný citový život deda, no cestu skrížia intrigy kniežacích záujmov Súperi Nalenyru pečú koláče s neveľmi príjemným obsahom. Na rozuzlenie budeme musieť počkať, kniha tvorí prvú časť trilógie.

Občas zaiskrí súboj, inokedy obzor exotikou, následne tne briskne úsečný dialóg.

A potom sa rozpráva. V rámci dejových línií spätých s cestami zaujímavo, pretože úsečne a hutne. Stackpolovi, veteránovi predlôh písaných podľa hier RPG či Star Wars evidentne vyhovuje lineárny príbeh svetov s vopred predvolenými pravidlami.

V línii venovanej zákulisiu politiky ale stráca body. Zreteľnú, neodškriepiteľnú slabinu textu totiž tvorí psychologické stvárnenie postáv. Iste, poviete si, čo chcem od epickej fantasy, lenže Stackpole, nie ja, neodhadol svoje sily a schopnosti. Široko koncipovaný príbeh prezrádza ambície, o ktorých možno samotný autor nemá poňatia. Ak áno, o to horšie. Nesporne celkom vážne zoširoka popisuje pozadie, okolnosti, plány. Hrdinovia v rámci vzťahov reagujú v naplánovanom smere – v štýle telenovely. Po uši zamilovaný Keles sa na ploche troch strán nechá presvedčiť sestrou, že vyvolená je intrigánkou, s ktorou sa musí rozísť. Aby spolu s nami pochopil, že ona musí byť záporná postava.

Žiaľ, tempo plynutia v rámci tejto dejovej línie je príliš pomalé na to, aby ste si mohli nevšimnúť. Stackpolova epika sa, nanešťastie, prostredníctvom nej usiluje navodiť dojem hĺbky vatou. Nie, naozaj nejde iba o akciu. Horšie. Súvislosti. Technické. Magické. Geopolitické. Historické. Protoplazmatic­koekologické. Gýčovito-kŕčovitá nápodoba románu intríg. So spádom pomerne pozvoľným. Vďaka výstuži sa nechá brať vážne, s pevnou väzbou. Nebojte sa, pochopíte. Vysvetlené je skutočne všetko. Pre istotu aj niekoľkokrát. No nechajte sa prekvapiť. Na a za okrajom mapy našťastie číhajú obludy.

Držte si v hrsti trpezlivosť.


Tajný atlas: Věk objevů

Autor: Michael A. Stackpole

Vydavateľstvo: Triton, Epocha, 2011

Preklad: Marek Čtrnáct

Ilustrácia na obálke: Lubomír Kupčík

Autorský medailón: Martin Šust

Počet strán: 520

Rozmery: 140×210


6. marca 2012
Miloš Ferko