Pokus o literárneho Oscara

V Amerike tento rok vznikla nová veľká literárna cena. Quills Awards je prvou knižnou cenu, v ktorej budú hlasovať čitatelia a pritom jej odovzdávanie bude prenášať televízia. Jeden zo zakladateľov projektu, televízna sieť NBC, bude v priamom prenose vysielať udeľovanie cien v devätnástich kategóriách 22. októbra.

Ako sa dozvieme z oficiálnej stránky, spolu s NBC cenu založila spoločnosť Reed Business Information, vydavateľ časopisov a novín ako Publishers Weekly, Variety či Library Journal. Cena má svoj výkonný výbor, kde sú ľudia zo spoločností ako Sony, HBO, televízneho štúdia Revolution či všetkých veľkých amerických vydavateľstiev.

Nominácie v jednotlivých kategóriách sa vytvárali na základe návrhov 6000 pracovníkov kníhkupectiev a knižníc. Podobne ako pri Nebule neboli navrhované iba knihy z minulého roka, ale tie, čo v Amerike vyšli od 1. augusta 2004 do 31. júla 2005. Hlasovať môžu iba americkí občania v obchodoch Borders Books and Music a online do 15. septembra.

A prečo o tom sem vlastne píšem? V prvom rade, science fiction, fantasy a horor majú samostatnú kategóriu. Nominovaní sú v nej Stephen King s vraj úplne poslednou – siedmou časťou Temnej veže, Terry Prachet so Zaslanou poštou, čerstvá držiteľka Huga Susanne Clarke s bestsellerom „Jonathan Strange & Mr. Norrell“, Orson Scott Card s Tieňom obra (tiež možno posledný diel dlhého cyklu) a satirik Christopher Moore s knižkou s krásnym názvom „The Stupidest Angel: A Heartwarming Tale of Christmas Terror“. Autorov a diela SF však nájdeme aj v ďalších kategóriách: medzi detskými knihami je preklad knihy Dračí jazdec od veľmi populárnej Nemky Cornelie Funke, šiesty diel Pottera aj jedenásty diel Série nešťastných náhod Lemonyho Snicketa. V knihách pre teeneagerov nájdeme Clivea Barkera a „Abarat: Days of Magic, Nights of War“. V general fiction je aj na Nebulu nominovaná alternatívna história „The Plot Against America“ Philipa Rotha. V graphic novel toho môže byť fantastického viac, spomeňme aspoň trojicu Neil Gaiman, Andy Kubert a Richard Isanove s „Marvel 1602 Volume 1“. V kategóriách Mystery/Suspen­se/Thriller a Debut Author of the Year nájdeme historický thriller s prvkami fantasy a upírskeho románu „The Historian“, prvý román autorky s celkom slovanským priezviskom Elizabeth Kostova. No a bez zaujímavosti pre nás nie je dokonca ani kategória športových kníh – Stephen King spolu so Stewartom O'Nanom napísal knihu o svojom obľúbenom basebalovom teame „Faithful: Two Diehard Boston Red Sox Fans Chronicle the Historic 2004 Season“.

Z nefantastických knižiek mňa najviac zaujali nominácie pre knižku Boba Dylana „Chronicles: Volume One“ v kategóriách životopisov aj audiokníh. Nahovoril ju Sean Penn.


26. augusta 2005
Martin Králik