Podvrženec

Zelazny Roger

Mám rád tvorbu Rogera Zelazneho. Aj napriek výkyvom – ktoré siahajú od bezvýrazných prvoplánoviek po skvosty typu Amber či Okamih bouře (Ikarie 12/93). Zbožňujem jeho bizarnú fantáziu a prepracované postavy – s ich láskami a nenávisťami. Ako zvyknem vravievať, milujem Corwina a Deirdre v Rue Pigalle… plnej vône kvitnúcich gaštanov.

Takže, ak ste sa už s pánom Zelaznym stretli, na úvod vám postačí informácia, že Podvrženec je z tej lepšej tvorby pána vizuálnej poetiky. Ako vraví vydavateľ na obálke, je to „Zelazny ve své ranné podobě – stručný a neředěný…“

Táto kniha je – podobne ako väčšina Zelazného diel – kombináciou čistej fantasy a vedeckej fantastiky. Spája moderný svet s drakmi a kentaurmi. Nenásilne – so všetkou zručnosťou tvorcu Amberu. Uvidíte súboj bojového lietadla a draka – no vôbec vám to nebude pripadať zvláštne…

Kniha začína tak, aby dostála svojmu názvu. Po ťažkom boji je porazený zlý čarodejník, no ostáva po ňom dieťa. Víťazi sa nechcú znížiť k vražde a tak prijímajú kompromisné riešenie – ktoré by navždy odstránilo hrozbu pomsty. Malý Pol Datson musí byť prenesený do cudzieho sveta, akéhosi paralelného vesmíru – výmenou za tamojšie dieťa. Cudzí svet nepozná mágiu a tak by všetko malo prejsť hladko. Budúci mág časom zabudne na svoje schopnosti…

No človek mieni, osud mení. Pol, ktorý vyrastá ako Daniel Chain, sa neprispôsobí technickému svetu – skôr on sa mení okolo dieťaťa a neskôr mladého muža. Pol miluje hudbu a akordy jeho gitary dokážu ovládať… všetko. Keď Pol hrá, ľudia fascinovane načúvajú a dym v bare sa zvíja do bizarných obrazov. Z šera sa vynárajú hrady, draci a armády kentaurov…

Podobne je to v jeho domovskom svete. Druhý podvrženec vyrastá ako Mark Marakson, a v žilách mu koluje zmysel pre logiku. Vymýšľa, tvorí – spočiatku koníkov na zotrvačník, neskôr parné stroje či systémy stavadiel. Mark nedokáže akceptovať myslenie dedinčanov, ktorí sa boja pokroku. Núti ich premýšľať a je prekvapený, keď sa začnú brániť. Krv sa začína variť…

Dej knihy je vlastne konfliktom medzi Markom a Polom, ktorý sa musí vrátiť z cudzieho sveta, aby zachránil vlastný. Je to stret techniky a mágie – sprevádzaný súbojom o ženu. Jednoducho, je to ideálny podklad pre Zelazného rozprávačský talent, pre jeho fantáziu, ktorá tak môže vytvárať scény typu „hrdina letí na drakovi a hrá mu na gitare“. Predovšetkým Pol (vynikajúco stvárnený Tomášom Kučerovským na obálke) je pôsobivým typom hrdinu – je to akýsi Eric Draven, ktorý k tomu všetkému ovláda čarovné línie Vesmíru.

Možno to nie je Amber (knihe chýba hlbšia zápletka, je to čistý a priamočiary stret dvoch svetov), no má k nemu veľmi, veľmi blízko. Možno viac ako Jack, Pán Stinů. Možno menej… No každopádne je to hutná a silná fantasy, ktorú vám odporúčam. K dokonalému šťastiu mi tam chýbala len Deirdre – Corwin tam je.

Podvrženec, Zelazny Roger, fantasy novela s prímesou sf (Straky na vrbě, orig. Changeling, preklad Jan Kantůrek, obálka Tomáš Kučerovský, brož., 266 strán, 160 Kč, ISBN 80–86428–11–7)


2. októbra 2001
Rastislav Weber