OCEĽ ZUNÍ NAJLEPŠIE NAŽIVO...

1. ŽIVÉ CD Ako ten čas letí. Zdá sa mi, akoby to bolo len pred pár rokmi, čo som v ruke držal prvý album fantasy metalových priekopníkov BLIND GUARDIAN, a ono je to už pomaly pätnásť rokov. Onedlho dokonca uplynie dvadsať od doby, keď títo nemeckí hobiti po prvýkrát vzali do rúk gitary a nahrali prvé demo. Veru, veľa vody pretieklo. Akurát čas na vydanie druhého oficiálneho živého CD…

Album, ktorý pred pár dňami vyšiel pod hlavičkou BLIND GUARDIAN nesie prostý názov Live. Tri týždne pred jeho uvedením na trh nažhavilo vydavateľstvo Virgin fanúšikov kapely singlom The Bard’s Song (In the Forest). Singel obsahoval jednu novú štúdiovú verziu, tri koncertné verzie a ako prídavok pre vlastníkov PC i jednu video verziu titulnej skladby. Samotný „živák“ sa dostal na pulty 26. mája. Blind Guardian Live je 22 skladbové dvoj-CD o dĺžke 135 minút. Od svojho predchodcu Tokyo Tales z roku 1993 sa líši okrem dĺžky hneď niekoľkými vylepšeniami. Jednak nejde o záznam jediného koncertu, ale o zostrih z mnohých klubových, halových a festivalových vystúpení z celého sveta. Na zvuku skladieb sa to síce neodrazilo (zlaté ručičky štúdiového majstra Charlieho Bauerfienda), ale i menej pozorný poslucháč určite zachytí rozdiely v kulise publika. Trochu to znižuje pocit autentickej prítomnosti vystúpenia, ale na druhej strane človek môže porovnať vyčíňanie fanúšikov v rozličných krajinách, a vychutnať si – ako disciplinované zborové spievanie v Nemecku a Japonsku, tak skutočný „kotol“ a neodmysliteľné oléoleoléolé v Brazíli alebo Španielsku. Po druhé, zvuk kapely na novom „živáku“ je čistejší a hlasnejší. Darmo, technológie sa vyvíjajú v každom obore. Dorábačky v štúdiu však už dnes nie sú v móde, takže sa tentoraz nič neprehrávalo ani neopravovalo, následkom čoho CD znie takisto živšie a surovejšie. Úplný opak a príjemné prekvapenie pri porovnaní s uhladenými a vyperličkovanými nahrávkami, na aké sme u BLIND GUARDIAN v poslednej dobe zvyknutí. Orchestrálnosť tu ustupuje metalovej sile, ktorá sa v skladbách Guardianov stále skrýva, hoci je na radových doskách zaplavená množstvom symfonických prvkov a tak trocha zatlačená do pozadia. A napokon, za tretie, výber skladieb tentoraz pokrýva tvorbu BLIND GUARDIAN prevažne z dosiek Imaginations from the Other Side, Nightfall in Middle-Earth a A Night at the Opera. Keďže staršie albumy už boli na živo zdokumentované, nájdeme z nich na dvoj-CD iba zo päť štichov. Zbytok sú takpovediac „živé“ novinky. (Teda aspoň pre tých, čo nemajú doma plnú skriňu zapratanú bootlegmi a pirátskymi nahrávkami najrozličnejších koncertov ako ja.) Podobu, v akej sú skladby z posledných albumov prezentované, je skutočne zaujímavé sledovať. Aranžmány každej jednej veci boli úplne prerobené a štúdiový 120 stopový metalový orchester logicky zredukovaný na dve gitary, basu, bicie a klávesy. Songy tak dostali úplne nový šat a napodiv znejú miestami lepšie ako originály. Gitaristi André a Markus si šikovne prerozdelili všetky hlavné melodické linky, takže nič nechýba ani netrčí, a zborové chorály si úspešne odspievalo publikum. Človek, ktorý je na koncerte BLIND GUARDIAN po prvý raz, musí mať pocit, že všetci fanúšikovia okolo neho sa pred koncertom poslušne nadrvili texty, aby ich potom mohli čo najvernejšie vyhulákať. Nie je to pravda. Stačí trocha poznať skladby a ide to samo. Guardiani sú v tomto proste fenomén. A verte či neverte, zážitok z takéhoto vystúpenia, na ktorom takmer rovnakou mierou participujú obe strany – kapela i publikum, je potom omnoho silnejší a vzájomnejší. Na CD je najmarkantnejšie fanúškovskú oddanosť vidieť (vlastne počuť) práve v singlovej skladbe The Bard’s Song, ktorú spevák Hansi takmer celú prenechal odspievať publiku. Zvládli to samozrejme na jednotku. Záverom aspoň jedna drobná výčitka. Dlhočiznú pauzu pred prídavkami som vzhľadom k uspokojivej celkovej dĺžke albumu kapele odpustil (navyše sa samozrejme dá „skipnúť“ stlačením jediného gombíka), no pomalé a baladické skladby, zaradené prevažne na druhom CD, mohli byť podľa môjho názoru rozhodené rovnomernejšie. Mám rád každú z nich, no následkom danej skutočnosti prvé CD pekne šľape a druhé naopak v tempe troška pokrivkáva. Ale zostavovanie „živého“ albumu je vždy plné kompromisov a dokonalý je len jeden, veď viete kto…

2. ŽIVÉ DVD Práve vydané Blind Guardian Live je však podľa všetkého iba chuťovkou pred skutočným hlavným chodom. Tým bude DVD záznam dvojkoncertu BLIND GUARDIAN, ktorý sa uskutoční 13. a 14. júna na Blind Guardian Open Air Festivale v Coburgu. Dátum vydania ani podrobnosti sprievodného materiálu ešte nie sú známe, ale osobne očakávam minimálne takú pecku, akou bol minulý mesiac Fire and Blood od MANOWAR, obsahujúci záznam koncertu z Brazílie a pokračovanie strihaného rockumentary Hell on Wheels 2.

3. NAJLEPŠIE NA VLASTNÉ OČI A UŠI Ani najkvalitnejší záznam však nenahradí to, čo môžete zažiť na vlastnej koži. A dobrá správa je, že fantasy metalové kapely sa v poslednej dobe nevyhýbajú ani Slovensku a okolitým krajinám. Pravoverní pred časom zhliadli EDGUY/AVANTASIU v Detve a zasvätení sa už určite chystajú na fínskych elfov NIGHTWISH (tento piatok – 7. júna) do Banskej Bystrice. Samotní BLIND GUARDIAN takisto nespia. Momentálne lietajú z festivalu na festival a najbližšie budú hrať toť za humnami – 22. augusta v Pardubiciach na Fantasy Metalfeste (bližšie info v novej FANTÁZII) ako hlavná hviezda večera. Ak ste fanúšikmi dobrej muziky – buďte tam. Neoľutujete.

LINKS: Koncert NIGHTWISH: http://www.epg.sk/ Fantasy metalfest: http://www.milan-skoda.cz/…bgvcreng.htm BG: http://www.blind-guardian.com


5. júna 2003
Dušan Fabian