Nové nádeje pre slovenský komiks v Prešove?

Glosujme – alebo najprv konštatujme – faktom zostáva, že na Slovensku komiks nemá ustlané na ružiach. Ak, tak na ich tŕňoch. Časopisy, ktoré mali tendenciu preraziť s pôvodným komiksom či, dobrodružné, detektívne, dokonca špeciálne erotické, skrachovali. Všetky bublinky popraskali, alebo ich odvial vietor. Hrdinov komiksov zahraničných vydavateľstiev zaliala láva nezáujmu zo strany čitateľov, cena, na ktorú si tunajší nedokázali zvyknúť, alebo hrozné preklepy vzniknuté kdesi mimo hraníc nášho Slovenska.

Tieto ukazovatele sú jasné ako dôkazy, prečo to u nás s ekonomikou nemôže byť lepšie. Avšak najzákladnejším problémom (ako aj v politike) je – spoločenské podvedomie. Dlhé roky do nás „hustili“, aký je komiks padlý žáner, pranierovala sa vulgárnosť jeho prejavu, zastierali sa neskutočné krivky kreslených krások, nezabúdalo sa na dehonestovanie literatúry týmto žánrom. Je to gýč! Túto hlášku má jednoducho od tridsiatky hore hádam každý. Veď každý z nás chodil do školy… Preto musím vyzdvihnúť každé, čo i len šuchnutie popri komikse na našich školách. A niečo také sa práve 19. 4. 2002 dialo v Prešove. Výstava komiksu plus seminár o ňom. Možno nič fundované, skôr povrchné, ale odchádzalo odtiaľ niekoľko decák so snahou skúsiť to v bublinkách znova a znova. Myslím, že ukázať deckám, že sa na komiks pozerajú dospelí úplne vážne, pomáha asi najviac. Dúfam, že veta vyslovená na seminári, že comics by mohol byť ďalšou zaujímavou možnosťou prejavu na hodinách slohu, sa určite neminie účinku. A povstanou další bojovníci…

Tí bojovníci možno povstanú z mladých nadšencov, ktorí sa zúčastnili krajskej literárno-výtvarnej súťaže Komiks 2002, organizovanej Šarišským osvetovým strediskom v Prešove. Do tejto súťaže prispelo 140 prispievateľov, z toho bolo 30 ocenených. V 1. kategórii (1.- 4. ročník ZŠ) zvíťazila Soňa Šimková zo ZŠ Mukačevská Prešov. Medzi staršími žiakmi, v 2. kategórii (5.- 9. ročník ZŠ), to bola Zuzana Gurskázo ZUŠ M. Vileca Bardejov a v 3. kategórii stredoškolákov si víťazstvo odniesol Tomáš Olijár, študent ZSUŠ Prešov. O jednotlivých prácach rozhodovala porota v zložení: Mgr. Peter Karpinský, PaedDr. Michal Tokár a PhDr. Dagmar Rusnáková. A možno sa s prácami niektorého z ocenených stretnete aj v tlačenej Fantázii… 


23. apríla 2002
Juraj Mandel