Nová kniha z cyklu Fantastická historie: Krvavá čest – Predhovor

Krvavá čest - obálka
Krvavá čest - ilustrácia k poviedke Leonarda Medka Život za život
Krvavá čest - ilustrácia k poviedke Pavla Renčína Hněv Boží

V tomto období sa dostáva na pulty kníhkupectiev pokračovanie cyklu Fantastická historie s názvom Krvavá čest. O čom, čo nájdete v tejto knihe, hovorí jej zostavovateľ Ondřej Jireš.


Předmluva

S dobou vrcholného středověku bývá zpravidla spojována představa o spravedlivých rytířích a rytířské cti. Realita tehdejší doby byla ovšem mnohem krutější a ona čest byla více krvavá, než romanticky „rytířská“.

V knize Krvavá čest se setkávají povídky a novely, které mají překvapivě hodně společných motivů. Takovým motivem je především souboj různých podob víry (křesťanství vs. pohanství) či boj proti ďáblu, ať už ve smyslu přeneseném, anebo doslovném. Boj s ďáblem je ostatně silným motivem i v knize Memento mori, která také spadá do volného cyklu povídkových antologií Fantastická historie a vypráví o následném historickém období. Ďábel byl totiž ve středověku silným tématem, které rezonovalo v myslích tehdejších lidí a kterému se při psaní o této dějinné epoše téměř nelze vyhnout.

Svou vizi dob minulých vám představí šestice domácích autorů. Jedni patří mezi populární spisovatele, druzí k tomu mají výrazně nakročeno. Až na jednu výjimku se jedná o zcela nové texty, napsané přímo pro tento projekt. Tou výjimkou je povídka Alexandry Pavelkové Řeka, která původně vyšla v prvním vydání antologie Písně temných věků. V novém vydání se již tato povídka neobjeví. Přeřadil jsem ji v rámci cyklu Fantastická historie právě do Krvavé cti, a to proto, že sem jednoduše lépe zapadá.

Pro cyklus Fantastická historie je středověk uzavřenou kapitolou. Knihy Písně temných věků, Krvavá čest a Memento mori přinášejí celkem dvacet povídek a novel, které tvoří pestrou směsici příběhů, hrdinů, kultur a osudů. Vše podstatné je řečeno.

Historická fantasy je fascinující žánr. Na jednu stranu představuje lidské dějiny v realistické podobě, na druhou stranu je zábavnější a hravější než klasická historická beletrie, a to právě díky fantasy prvkům. Historická fantasy není nudnou učebnicí dějepisu, ale lákavou zábavou, která umí poskytnout i poučení. O to více můžeme kvitovat, že právě tímto žánrem se zabývá tolik vynikajících českých a slovenských spisovatelů. I tak mě ale vždy láká oslovit i takové autory, v jejichž tvorbě je tento žánr novinkou. Tentokrát schopnost poprvé napsat podnětnou historickou fantasy dokázala Vilma Kadlečková. Sám jsem zvědavý, kdo to bude příště, až přijde na řadu novověk.

Přeji všem čtenářům, aby noční můry středověku neopustily stránky těchto knih.

Ondřej Jireš


Ďalšie informácie

Názov: Krvavá čest

Zostavil: Ondřej Jireš

Autori: Martin D. Antonín, Jan Č. Galeta, Vilma Kadlečková, Leonard Medek, Alexandra Pavelková a Pavel Renčín

Vydavateľstvo: Triton

Rok vydania: 2012

Počet strán: 368

Väzba: brožovaná

Hmotnosť: 660 g

Jazyk: český

ISBN: 9788073876197


30. novembra 2012
Ondřej Jireš a Fandom SK