KRYCIE MENO: FÉNIX (Code Name Phoenix), r. Jeff Freilich, USA-Kanada, 1999 (video) Vitajte vo svete neľútostných pohľadov spod šikmých viečok, spomalene letiacich projektilov a bleskových kopancov do tých najcitlivejších častí tela. Veštkyňa Sibyla kedysi predpovedala, že žltá rasa jedného dňa ovládne svet. Keď sa pozriete na súčasnú hollywoodsku produkciu, musíte uznať, že tá stará rašpľa netárala do vetra. Bambusová invázia už začala! A nezačrela svoje dračie pazúry len do filmového priemyslu, lež zahájila frontálny útok už i na televízne zákopy. Vravíte, že sa nás to netýka? Tak, pika, skúste nejakému decku vypnúť televízor v sobotu či v nedeľu o 18.45!
To, čo nájdete vo videopožičovniach pod krycím menom KRYCIE MENO:
FÉNIX, je televízny film, podľa všetkých znakov pilot nového seriálu. Ide
o typickú vzorku akčňáku na hongkongský spôsob, okoreneného soft sci-fi
prvkami. Dej sa odohráva v L. A. „kedysi v 21. storočí“. Sem
prichádza šikmoočka Lucy Chang (v podaní sympatickej a mne doposiaľ celkom
neznámej Jeanne Chinn), ukrývajúca vo výstrihu preukaz členky hongkongskej
tajnej služby. Do Štátov ju priviedla stopa zlodušského doktora Fonga,
zodpovedného za smrť jej matky-vedkyne. Fong so sebou vláči kufrík so
vzorkami nového syntetického vírusu Fontána, ktorý práve Lucyina máti
pomohla „uvariť“. Otrepané? Iste, ale vtip je v tom, že Fontána nie je
žiadny zabiják (na rozdiel od Fontány pre Zuzanu 3), práve naopak – kto
sa ňou nakazí, zostane večne mladý. Lucy musí toto nebezpečné svinstvo (a
s ním i Fonga a jeho mafiánskych nohsledov) zlikvidovať skôr, než ho
predajú kozmetickej firme, ktorá chce Fontánu distribuovať vo veľkom.
Ťukáte si do čela, že prečo by mal byť elixír nesmrteľnosti hrozbou pre
celý svet? Je to jednoduché, ale nech to za mňa povie šerif a lovec ľudí
v jednej osobe Jake (Jeffrey Meek), ktorý podľahne Lucyinmu ázijskému
šarmu a rozhodne sa jej pomôcť: „Keby sme prestali umierať, nastalo by
preľudnenie, a potom už by nás neuživil ani ten najväčší Big Mac.“
Casting na klaďasov a zloduchov je uzavretý, treba už len zakričať:
„Akcia!“
Nedá mi neporovnať FÉNIXA s príbuzným z rodu televíznych pilotov, minule
tu chváleným Cameronovým Temným anjelom. FÉNIX sa mu značne podobá, či
už v umiestnení deja do blízkej (pomerne presvedčivo vykreslenej)
budúcnosti, alebo v matrixovskej nadupanosti hlavnej hrdinky. Avšak
v niečom scenárista, producent a režisér Jeff Freilich vytrel zrak
i samotnému Železnému Jimovi: a síce, že dupe hlavne na pedál akcie a
zvysoka kašle na tradičnú televíznu vatu. To znamená, že tu nenájdete
žiadne násilné psychologizovanie, žiadne zdĺhavé a trápne riešenie
seriálových pseudovzťahov. Len občas prebleskne ťažkotonážne klišé
typu „mám traumu zo smrti manželky a riešim ju lovom zločincov“, ale to
je odbité pár vetami a už sa frčí ďalej. Skrátka čistý akčný príbeh,
túrujúci motor až k explozívno-kungfistickému finále. Pomerne fádna
bojová choreografia (darmo, v televízii si nemôžete dovoliť Yuen Wo-Pinga)
je vyvážená prekvapivou hustotou polkultúrnych hlášok. Bilboardy
v pozadí typu „Tomb Raider VII“ či „Britney Spears – Comeback
Tour“ pobavia rovnako dobre ako vysvetlenie, prečo sa jeden z hrdinov volá
Kenny („Rodičia ma pomenovali podľa postavičky z kresleného seriálu
z konca minulého storočia. V každej časti umrela!“). A všetko
zaklincuje zistenie, že niektoré celebrity sa za ťažké prachy nechali
Fontánou nakaziť už dávnejšie („To sa ti nezdalo čudné, že Rolling
Stones oslávili už 60. výročie fungovania na scéne?“). Celkom polopate:
KRYCIE MENO: FÉNIX síce nie je žiadne veľdielo, ale skutočnosť, že Jeff
Freilich vytvoril v skromných televíznych podmienkach takúto chutnú
jednohubku, by mohla naznačovať, že o tomto chlapíkovi nepočujeme
naposledy.
Hodnotenie: 6/10  Michal Jedinák