Národnú americkú cenu vyhral „detský“ cyberpunk

Fantastika dosiahla ďalší veľký úspech. Mierne cyberpunkový román pre mládež Nancy Farmerovej „The House of the Scorpion“ vyhral Národnú americkú cenu v kategórii Literatúra pre mladých čitateľov. Medzi Spojenými štátmi a Aztlanom, bývalým Mexikom, sa rozkladá krajina Opium. Vládne jej za pomoci svojich klonov už 140 rokov feudálny drogový lord Matteo Alacran. Zmeniť sa ju rozhodne jeden z jeho klonov Matt. Zabrániť mu v tom však chcú aj eejiti, ľudia s čípmi v mozgu… Zrejme až po prečítaní románu sa dá zistiť, prečo má takýto príbeh na sebe nálepku \„pre 11 až 14-ročných\“ a súťaží v mládežníckej kategórii. Detská a mládežnícka sci-fi a fantasy však bola tento rok veľmi populárna. Do prehľadov najlepších kníh roka, ktoré sa pomaly začínajú v amerických novinách a časopisoch objavovať, sa okrem Farmerovej dostali aj „Caroline“ Neila Gaimana a „Summerland“ Michaela Chabona Farmerová nasledovala Ursulu K. Le Guinovú, ktorá túto cenu dostala v roku 1973 v rovnakej kategórii za Nejvzdálenejší pobřeží, a zaradila sa medzi jej laureátov ako William Faulkner, Saul Bellow, John Updike, E. L. Doctorow či John Casey. Dnes sa Národná americká cena udeľuje v štyroch kategóriách – za prózu, poéziu, nonfiction a literatúru pre mladých ľudí. Zaujímavé boli výsledky v roku 1980, keď sa cena udeľovala v 27 kategóriách. Detskú knihu vtedy vyhrala Madeleine L\‚Engle za román „A Swiftly Tilting Planet“ zo série, ktorá kombinuje náboženstvo, fantasy a vedu. Hlavné ceny dostali William Styron za Sofiinu voľbu (román – tvrdá väzba) a John Irving za Svet podľa Garpa (paperback). Keď už ale porotcovia dali cenu Johnovi D. MacDonaldovi v kategórii detektívok a Louisovi L\‘Amourovi za western, patrilo sa udeliť aj nejaké scifi. Mali sme hneď dve kategórie. Za tvrdú väzbu dostal cenu Frederik Pohl za knihu „Jem“ a za paperback neznámy autor Walter Wangerin, Jr. s knihou „The Book of the Dun Cow“.


26. novembra 2002
Martin Králik