Nabitá dvadsaťjednotka

Fantázia 21

Nová Fantázia upúta na prvý pohľad – obálkou z dielne Pána prsteňov, Juraja Mad Maxona (ak neveríte, že je PP, pozrite si jeho fotku). Krásna Marylin s tradičným pohľadom a v trochu netradičných kulisách je tým pravým symbolom fantázie :-) A keď sa pozriete na obsah, pochopíte, že je Mad Max vybraný vhodne – nové číslo jediného slovenského sfaf časopisu je ladené mierne do hororu – čo je bez debaty doména Juraja M…

F21 stojí na troch pilieroch – na textárovi Petrovi Uličnom (ktorý je jedným zo zakladateľov slovenského fandomu), na Mad Maxovi – ktorého galéria na obálke navodzuje správnu atmosféru a na Ďurovi Č., ktorý tentoraz do rubriky filmových recenzií nepustil ani jedno písmenko iného autora :-) Pomedzi dojmy z práce týchto troch sa potom vinú dielka tradičných autorov Fantázie – Miloša Ferka (ktorý sa pustil do fantastického antikvariátu), Tona Stiffela (prehmaty v science fiction a flash news zo sveta), Martina Králika (rozhovor z Jozefom Girovským a skvelý prehľad slovenskej fantastiky v roku 2001) a Dušana „Duke“ Fabiána, ktorý dokončil svoje rozprávanie o fantastike (tentoraz hororovej) v hudbe…

Publicistiky je tentoraz vo Fantázii viac ako dosť (čo je napokon logické, minulé číslo – ak vynecháme Tolkien špeciál – vyšlo pred pol rokom). A napodiv, napriek tomu, že som publicistikou doslova presýtený, všetky texty ma dokázali zaujať. Snáď len tie krátke správičky (o novinkách v literatúre, vede a fantastike všeobecne) ma trochu nudili – predovšetkým tie o knihách, čo vyšli v zahraničí. Pretože, kým z nových filmov dôjde na Slovensko takmer všetko, z týchto kníh pravdepodobne neuvidíme ani čiarku. Ale, to je vec vkusu – možno som len predávkovaný flash-news :-)

Povinným obsahom literárneho časopisu sú poviedky. Tentoraz ich je osem, čo je ale vyvážené tým, že ide o krátke dielka – skôr náladovky ako ucelené príbehy. Pochmúrnu atmosféru má Jesenný kriket Lorda Dunsanyho, depresívnu zasa víťazná poviedka hororovej súťaže Cena Eddieho Krígla – Suspiria de profundis Petra Uličného. Pesimistický je aj príbeh Martina Koutného Iní a ružovo nevyznieva ani Niečo do zbierky Zusky Minichovej (inak, tú poviedku si prečítajte, je to klasický príklad vecí, aké vyhrávajú v Cene Gustáva Reussa :-) Najdlhším textom je poviedka Lucie Lukačevičovej a Adama Šnobla Lovec a zvěř, víťazná poviedka súťaže Cesta bez návratu 01 – trošku upravená v spolupráci s workshopom Saš Pavelkovej. Upravená k lepšiemu, je to jednoznačne najkvalitnejší text v tomto čísle – so skvelými postavami, zápletkou aj pointou. Nuž, a na záver sú tu ešte dva vtipné textíky – Miroslav Matúš: Len svieť (erotická poviedka!!!) a Zlodeji piva Lukáša Sigmunda. Btw, Zlodeji piva spolu s poviedkou ANM-0110 Ivana Norisa (na tú som skoro zabudol) predstavujú texty úplných začiatočníkov v písaní – podľa mňa by si zaslúžili aj krátky „pokec“ navyše, poukázanie na klišé, neohrabanú stavbu deja a tak. Aby bol naplnený aj ďalší cieľ Fantázie – vzdelávať slovenský fandom v oblasti tvorby :-) Nie sú to zlé texty, to nie, len by sa na nich dali vypichnúť najčastejšie problémiky začiatočníkov (© Jozef Girovský).

No, je toho ešte kopa, čo som nespomenul – ale nie je na to ani priestor. Fantázia 21 je taká nabitá obsahom, že si tam každý nájde niečo – a bez debaty potvrdzuje fakt, že si označenie „najlepší SF časopis v Čechách a na Slovensku“ zaslúži. Pekná, aj keď trochu pochmúrna, dvadsaťjednotka…


15. apríla 2002
Rastislav Weber