Na palube Jednorožca

Philip Spink

Credendo Videns – kto verí, uvidí. To je, prosím pekne, motto (a hlavné kúzlo) filmu Na palube Jednorožca (Voyage of the Unicorn), nového fantastického filmu z produkcie Hallmark Entertainment (premiéra u nás bola v piatok 13. júla). Je o mne všeobecne známe, že mám tieto minisérie Hallmarku (Merlin, Čarovná zem škriatkov, Odyssea…) rád, no skúste mi uveriť, že sa na film pozriem triezvym (sic!) a nestranným okom… Teda, celkom nestranným nie – ako milovník diel Rogera Zelazného (Amber) som občas nemo sedel v kresle a… žasol! Farebnejší snový svet som v živote nevidel, Hallmark opäť raz zabodoval.

Podklad filmu ako taký nie je priveľmi originálny, no v princípe… Film bol natočený na motívy ilustrovanej knihy Jamesa C. Christensona – Voyage of the Basset. Prevod sa uskutočnil zhruba podľa tohto vzorca: Deväťročná Cassie Aisling (Chantal Conlin – napr. v Mission to Mars alebo tv sérii Outer Limits) sníva (aj cez deň) po smrti svojej matky o fantastickom, no nedokončenom svete – ktorý jej mama, maliarka, tvorila. Jej staršia sestra Miranda (Heather McEwen) naproti tomu reaguje na bolesť cynizmom a otec Alan (najväčšia star – Beau Bridges) sa len márne snaží udržať ducha a chod domácnosti. Takto to jednoducho nejde, a tak je načase, aby matka, resp. jej čarovný svet zasiahli. Jedného dňa, po tom, čo otca vyhodia z práce, prepadnú dom trollovia (úúúúžasní!) a rodinka po úteku skončí v prístave, na palube plachetničky Jednorožec. Jej posádku tvorí škriatok a elf, namiesto motorov má sférický kameň a cesta Fantáziou začína…

Ak som pri výprave, maskách a trikoch Čarovnej zeme škriatkov či Opičom kráľovi žasol, tu mi len poklesla sánka. Samotná lodička a jej magické podpalubie (nerešpektuje zákony priestoru – je väčšie, ako sa zdá) sú nádherné a škriatok a elf jednoducho chutní. Na druhej strane trollovia (a osobitne kráľ ašpirant Skotos) sú odporní, no keď začnú na svojom ostrove tancovať vojnové tance, rozbúši sa vám srdce. Výtvarník a režisér (Philip Spink – žiadne ačko, skôr televízny pracant), v spolupráci s hudobníkmi vytvorili úžasnú koláž. Po takomto zákusku začnete vyzerať Pána prsteňov ešte viac – keď čosi takéto dokáže televízný projekt, ako na tom musí byť Peter Jackson s 3×300 miliónmi dolárov! A Jednorožec ide ďalej – výprava musí prejsť ostrovom víl, ktorému vládnu Oberon a Titania, dozvedajú sa o veštbe, ktorá musí byť naplnená a snažia sa prejsť všetkým, čím prechádzajú správni hrdinovia. Minotaurov Labyrint, Medúzin zikkurat, dračí ostrov… Námorné súboje striedajú naháňačky v lesoch a močiaroch, ba aj morský had sa vynorí z hĺbky. Len občas zovrie dej melanchólia a smútok – matkin duch sa vynára čoraz častejšie a ani nasilu cynická Miranda nedokáže udržať slzy. V pamäti musíte mať fakt, že celá výprava vlastne nie je o záchrane ríše Fantázie (za tú bojoval Bastien), ale že je to o obnove rodiny profesora Aislinga – o tom, že smrťou sa život nekončí…

Asi ste už pochopili, že sa mi film páčil ;-) No mám aj pár výhrad, za tie tri hodiny (je to tv miniséria – dva filmy) sa v deji nazbierali všetky chybičky, ktoré sú vlastné podobným televíznym projektom. Občas je príbeh až prifarebný, niektoré strihy príliš násilné a logika pokrivkáva (ale je to film pre deti – takže to až tak nevadí). Chvíľami boli aj herci unavení hraním, a výtvarník si „šľahol trošku viac fetu“ ako zvyčajne – napr. maska Titanie a dryády mohla byť trošku triezvejšia. A koniec… Trošku prirýchly, s príliš silným „morálnym ponaučením“, ktorému by pomohlo viac humoru. No napriek tomu som sa bavil – kráľovsky. „Na palube Jednorožca“ je film, ktorý dôstojne nadviazal na tradíciu kvalitných fantastických filmov z produkcie Hallmark Entertainment. Je to poctivý kus zábavy, po zhliadnutí ktorého nebudete mať výčitky za premárnený čas. Kto nevidel elfské vodné delo, súboj Minotaura s trollom či prekvapený výraz v „tvári“ trolla Skotosa, akoby nežil ;-)


16. júla 2001
Rastislav Weber