Na ostřích čepelí

Žamboch Miroslav

„Byznys a politika je třaskavá kombinace.“ Anotácia na obálke vystihuje knihu viac ako verne. Nový román Miroslava Žambocha je jednou z mála fantasy, ktorá nie je postavená na hľadaní čarovných predmetov. Zápletka je založená na obchodnom nápade a komplikácie spôsobujú obchodno-politické úklady súperov. Hrá sa skutočne na ostrí a žiadnym z hrdinov si nemôžete byť istý. Je klaďas, záporák, prežije, neprežije? Pred autorovou schopnosťou vystavať príbeh na originálnej myšlienke a nápaditom spracovaní sa s úctou skláňam…

Kým sa dostanem k superlatívam tejto knihy, je nutné podotknúť jednu vec. Dôležitú. Kniha Na ostřích čepelí nie je fantasy! Obdivovatelia čarodejníckych súbojov, drakov či magických kryštálov by sa mali tejto knihe vyhnúť, po čarovaní tu nie je ani stopa. Čarodejníci v knihe sú, no ich úloha je nepatrná a ak by sme si odmysleli ich možno magické liečenie epidémie, ostal by nám obyčajný príbeh. Ktorý sa mohol odohrať kdekoľvek, aj keď najbližšia paralela tejto knihy by sa dala nájsť v Divokom západe. Pretože ide o obyčajnú vec akou je sprevádzanie karavány novousadlíkov do zasľúbenej zeme – akurát namiesto Indiánov a banditov si dosaťte vojakov Crabijského impéria. Crabijský cisár totiž ani omylom netúži po tom, aby si niekto založil prosperujúcu kolóniu mimo jeho dosah…

Kladov knihy je viacero, za najdôležitejšie považujem tri. Výborne vytvorené, živé a plastické postavy, originálny dej, ktorý nepotrebuje barličky náhod a „deus ex machina“ a spôsob rozprávania – čiastočne v prvej osobe, čiastočne z pohľadu „božského“ rozprávača. Hlavným hrdinom je totiž zdanlivo Koniáš, profesionálny zabijak s vlastným chápaním morálky, no postupne, s narastajúcou riekou príbehu sa do popredia dostávajú iní. Ženy a muži, s ich osobnými problémami a radosťami, s vlastnými snami a nočnými morami. Žoldnier Kowalski, Umwald, chlapec z ulice, bývalá prostitútka Rezka či puritánka Nataša – títo všetci, a mnoho ďalších, si kráčajú svojou cestou – za vlastným osudom a potešením čitateľa ;-) Bolo priam rozkošou sledovať, ako sa postavy zdanlivo vymykajú autorovi z rúk a konajú podľa vlastnej vôle, na truc rozprávačovi príbehu…

Miroslav Žamboch je skutočne hviezdou českej fantastiky a jeho kniha sa bez problémov vyrovaná svetovým dielam. Pre porovnanie, Koniáš je čosi ako Zelazného Corwin – pravda, až na vzhľad. Zjazvený žoldnier môže byť ťažko súperom elegantného princa z Amberu. Kowalski je zase klasickým hrdinom príbehov z divokého západu, zabijak, ktorému v srdci drieme láska k zemi – čo ho napokon privedie od meča k pluhu. Siedmy statočný ako vyšitý ;-) Umwald má svoje predobrazy všade, z fantasy je mu najbližšie Eddingsov Talen. Maniacky zabijak Bonsetti akoby z oka vypadol Bonhartovi a tak ďalej a tak ďalej. Žamboch jednoducho vybral priam archetypálne obrazy obľúbených hrdinov a postavil ich k sebe (a proti sebe) v kvalitnom príbehu, ktorý budete hltať – a nezadusíte sa ani po piatich stovkách strán. Klobúk dolu a teším sa na ďalšie knihy…

Hodnotenie – 9/10 (ešte trocha originality by tomu pomohla, hlavne vo finále – aby to nebol klasický príbeh siedmych statočných)

Na ostřích čepelí, Žamboch Miroslav, takmer fantasy (Klub Julese Vernea, obálka Milan Fibiger, brož., 557 strán, 226 Kč, ISBN 80–8595–57-X)


3. januára 2002
Rastislav Weber