MÝTY NAŠE SLOVENSKÉ

V piatok 3. júna sa o 17.00 v kníh­kupectve Panta rhei v Auparku uskutoční prezentácia knihy MÝTY NAŠE SLOVENSKÉ – Kto sme a odkedy sme tu? Odkedy môžeme hovoriť o Slovensku a o Slovákoch? Pribina a Svätopluk – slovanskí veľmoži? Symboly národa a symboly štátu. Národný hrdina Juraj Jánošík. Milan Rastislav Štefánik – bohatier a mučeník? Slovenská republika 1939 – 1945 a jej mýty. Jozef Tiso – tvorca štátu a martýr? Dvojsečnosť mýtov o SNP. Mýty budovania komunizmu a mnohé ďalšie.

Zostavovatelia: archeológ EDUARD KREKOVIČ, historička ELENA MANNOVÁ, etnologička EVA KREKOVIČOVÁ.

Za autorský kolektív: historik IVAN KAMENEC.

Kniha rozoberá základné kamene slovenskej mytológie od Veľkej Moravy, cez Matúša Čáka, Jánošíka, Štúra, Štefánika, Hlinku, Tisa až po Husáka a mýty obdobia komunizmu. Autori (archeológovia, jazykovedci, etnológovia, historici, publicisti) upozorňujú, v čom sa obsahy mýtov rozchádzajú s výsledkami výskumov. Porovnávajú mýtické príbehy rôznych etník a prichádzajú k záveru, že Slováci sú rovnakými mýtomaniakmi ako všetci ostatní, pretože rovnako snívajú o živote bez útlaku a násilia.

Ak však naše národné mýty premeníme na dogmu, stratia svoju oslobodzujúcu úlohu a stanú sa nástrojom politickej manipulácie.

Autorský kolektív: Eduard Krekovič, Elena Mannová, Ján Steinhübel, Vladimír Turčan, László Vörös, Ľubomír Lipták, Viktor Krupa, Slavomír Ondrejovič, Andrej Findor, Vladimír Krivý, Hana Hlôšková, Peter Macho, Daniela Kodajová, Gabriela Kiliánová, Juraj Zajonc, Ivan Kučma, Dušan Kováč, Ivan Kamenec, Michal Barnovský, Marína Zavacká.


2. júna 2005
Fandom SK - PR