Premiéru najočakávanejšieho titulu tohoto roku, prvú časť trilógie
Pán prsteňov: Spoločenstvo prsteňa, sprevádzalo množstvo dohadov
úmerných utajeniu tohto projektu. Filmoví fanúšikovia a fanúšikovia J. R.
R. Tolkiena sa dohadovali, či bude Ian McKellen dôstojný Gandalf a Huga
Weavinga, známeho ako agenta Smitha z Matrixu, si ako Elronda nevedel
predstaviť už nikto. Ako budú na plátno prenesené množstvá rás, jazykov
a kultúr, ktorými sa Tolkienovo dielo len tak hemží? Niektorí pre istotu
upozorňovali, nech sa radšej netešíme, aby sme potom neboli veľmi
rozčarovaní…
Spoločenstvo prsteňa malo celosvetovú premiéru 19. decembra. U nás príde
tento film do kín až o mesiac neskôr. Rozhodol som sa byť pružnejší ako
filmoví distribútori a išiel si ho pozrieť do Rakúska v originálnej
anglickej verzii. Môžem vám zodpovedne povedať – už sa môžete
začať tešiť!
Všetky pochybnosti sa rozplynú v prvých minútach filmu. Peter Jackson tu
rozprestiera bohatú historickú epopeju plnú akcie, lásky, hrdinstva,
priateľstva i zrady. Ten, kto pozná knižnú predlohu, ako aj najznámejšie
ilustrácie od Alana Leeho či Johna Howea, tomu ožívajú postavy z predstáv
v reálnom svete.
Frodo (Elijah Wood) je naozaj vynikajúci – od mladého bezstarostného
hobita sa postupne mení na zrelú postavu, ktorá si je vedomá hĺbky
i vážnosti svojho poslania. Sam (Sean Astin) je naozaj verný priateľ a
Pipin (Bill Boyd) a Merry (Dominic Monaghan) sú typickí roztopašní hobiti.
Gandalf (Ian McKellen) je aj priateľský aj neústupčivý, vedomý si
dôležitosti Frodovho poslania. Prekvapením sú aj elfovia – síce
vznešení, je v nich cítiť sila, ale aj temnota. Síce iná, ako Sauronova,
ale je tam. Tieto postavy sú oveľa tvárnejšie a zaujímavejšie, ako na
plátne presvedčil Elrond (Hugo Weaving), nadpozemsky krásna Galadriel (Cate
Blanchettová). Trpaslík Gimli (John Rhys-Davis) je trochu mrzutejší a
bojovnejší, než sa mi zdal v knihe (a ja som ho mal predtým
v predstavách – neviem prečo – s červenou bradou). Chodec, alias
Aragorn (Viggo Mortensen) je úplne presne vystihnutý, čo platí aj
o ctižiadostivom Boromirovi (Sean Bean). Vynikajúcim protihráčom Gandalfa
je čarodejník, ktorý sa pridá na stranu Temnoty – Saruman (Christopher
Lee). Vznešene pôsobil Legolas (Orlando Bloom) či Arven (Liv Tylerová). Jej
naháňačka na koňoch pri záchrane Froda pred Temnými jazdcami sa vyrovná
akejkoľvek filmovej automobilovej naháňačke.
Prínosom je, že sa film sústreďuje na vyrozprávanie príbehu Prsteňa
i Spoločenstva, ktoré vznikne, aby sa zbavili tohto nebezpečného nástroja
temnoty. Množstvo knižných odbočiek, či opisov bolo skĺbených do
prehľadnej dejovej línie, ktorá je jasná aj tomu, kto knihu nečítal. Preto
boli niektoré pasáže z knihy vynechané. Napríklad tu nenájdeme Toma
Bombadila, ale naopak, rozšírené je, v knihe len okrajovo spomenuté,
zajatie Gandalfa Sarumanom. Železný pás plný dymu, ohňa, baní, pecí a
orkov je vynikajúci.
Tu sa dostávame k temným hrdinom tohto príbehu – Sauron je pekelný,
Balrog naozaj temná bytosť dávnoveku a Temní jazdci sú černejší než noc
a smrteľnejší než kobra. To všetko je okorenené veľkou porciou orkov
(skřetov, skirtov..) Vo filme je dokonca objasnený aj ich pôvod, keďže, ako
vieme, orkovia nie sú pôvodné bytosti Stredozeme, ale boli pretvorení
temnými silami z… Ak ste to nepostrehli v knihe, dozviete sa to vo
filme.
To všetko dopĺňajú prekrásne scenérie – milý Hobitín, temné
Mohylové vrchy nádherná Roklinka…
Triky sú tak dobre integrované do príbehu, že ich po chvíli prestanete
vnímať. Sú však ohromujúce – armády bojujúce proti sebe na začiatku
filmu – ako sa pohybujú – obrovská bitka vyzerá naozaj skutočná. Zo
začiatku elfovia víťazia. Zrazu však zasiahne Sauron s prsteňom a urobí
„dieru“ do bojujúcich armád, víťazstvo sa prikloní na stranu Temnoty.
Elfovia však udrú na Saurona obrovskou silou a Isildurovi sa podarí odťať
Sauronovi ruku s prsteňom. Úžasné je, keď vyčerpaný a špinavý po boji
stojí s prsteňom na Hore osudu. Prsteň ho ovládne tak, že ho neodhodí a
nezničí Ten, ktorý vládne všetkým…
V knihe moja obľúbená pasáž – Moria – je vo filme vynikajúca,
temná a opustená – až do chvíle, kým Pipin nezhodí náhodou mŕtvolu
trpaslíka do hlbín. V tej chvíli Moria ožíva temným bubnovaním a hordami
orkov.
Výborne trikovo sú spracovaní aj hobiti – napriek tomu, že v reále boli
ich herci rovnakí, ako ostatní, vo filme sú to skutoční
„polovičníci,“ čo je aj využité v rôznych fórikoch. Napríklad keď
zabúchajú na dvere krčmy, krčmár otvorí dvere a nikoho nevidí. Potom
otvorí druhé – spodné dvere, ktoré sú špeciálne pre hobitov…
Nenájdete tu ani obľúbené prostocviky, ktorými sa to v hollywoodskych
produkciách dnes len hemží – ako indiádi predvádzajúci Kung-Fu, či
otáčanie kamery a spomaľovanie scén á la Matrix.
Kamera, strih i zvuk dokonale zapadajú do koncepcie príbehu a prinášajú
pastvu pre oči i uši. Dokonca i hudba od Howarda Shorea je tu absolútne
vynikajúca, na rozdiel od soundtracku, na ktorom chýba niekoľko veľmi
dobrých tém a vyšiel trochu bezkrvný.
Sila tejto filmovej vízie, dynamickejšej ako jej knižná predloha, je taká
veľká, že po zhliadnutí si budú slabší z vás hľadať nejaký čas
vypadnutú spodnú sánku a tým zocelenejším to úplne zoberie dych. Keď
vyjdete z kina zistíte, že sa na to už nedá nič povedať, či dodať a je
vám hneď jasné, že režisér Peter Jackson so svojím tímom odviedol
titanský kus práce a stvoril jedno z majstrovských diel
kinematografie.  Michal Jedinák