Morrowind

Morrowind je geniálna hra. Je to už v poradí tretie pokračovanie série Elder Scrolls, ak nerátam Battlespire a Redguard a v ničom si nezadá so svojimi predchodcami. Arena a Daggerfall posadili latku riadne vysoko, ale Morrowind ju hravo preskakuje a dokonca pri svojom lete z oblohy \„sejme\“ aj nejedného nepozorného vtáčika.

Ako vždy ide o RPG z \„vlastného pohľadu\“, plne 3D s dychberúcou grafikou. Len veľmi nerád pri hrách vychvaľujem grafické spracovanie, ale tu spravím výnimku, pretože táto hra je neuveriteľne pekná. Efekty počasia, premakané postavy, odlesky na zbraniach, kvapky dopadajúce na vodnú hladinu a nádherná obloha vám vtisnú slzy do očí a vytlačia peniaze z peňaženiek na ďalší upgrade počítača. Hra je však prepracovaná nie len po grafickej stránke. Na rozdiel od Daggerfallu je kompletne hand-crafted, čiže ručne vyrobená a neuvidíte tu žiaden náhodne generovaný dungeon. Napriek tomu si ale zachováva svoju rozľahlosť a ja sám som síce ešte neprekonal hlavnú dejovú líniu, ale som celkom ďaleko a poplnil veľa guildových questov a napriek tomu som zo sveta Morrowindu nevidel ani desatinu (to nepreháňam, na mape to pekne vidno). Nedokážem si ani predstaviť množstvo práce, ktorú museli autori do tohto diela vložiť, ale majú môj bezmedzný obdiv. Čo sa týka samotnej hry a jej pravidiel, veľmi sa nelíši od svojho predchodcu – Daggerfallu. Stále tu nenájdete žiadne skúsenosti, len kopec skillov, ktoré si zvyšujete ich používaním. Každé povolanie ich má rozdelené do troch skupín, major, minor a miscellaneous. Ak si zvýšite skilly z prvých dvoch skupín aspoň o 10 bodov, stúpne vám level a vy budete mať možnosť zvýšiť si niektoré zo svojich primárnych schopností (sila, obratnosť, atď.) Oproti Daggerfallu je ale celý systém trochu zjednodušený a možno ma aj trošku sklamal. Postupne som si ale zvykol a teraz už nemám žiadne výhrady. Och a aby som nezabudol, ostala zachovaná aj možnosť vytvoriť si úplne vlastné povolanie, ktorá je síce tiež trochu osekaná, ale aj tak poskytuje oveľa viac možností ako bežné RPG-čka. Mágia je riešená klasicky, máte zásobu many (tu Magicka) a čarujete kúzla zo svojej magickej knihy. Tie sa delia do 6 škôl a na každú je samostatný skill. Môžete si vyrábať aj vlastné kúzla, pod podmienkou že už poznáte efekt, ktorý chcete použiť. Takisto môžete vyrábať magické predmety a tie potom so ziskom predať. Možností má dobrý mág v tejto hre nepreberne veľa. Bohužiaľ sa Morrowindu nevyhli ani chyby, z ktorých niektoré vám budú celkom pekne liezť na nervy. Asi najvýraznejšou je doslova hlúposť NPC a príšer, ktoré sa často zaseknú o prekážku a nedokážu ju obísť. Trochu zvláštna je aj ekonomika hry, pretože obchodníci majú limit na množstvo peňazí, ktorými disponujú a verte, že predať dai-katanu hodnú 120.000 za smiešnych 2.000, je trošku zvláštne, keď nie zasmrádajúce. Nájdu sa aj ďalšie chyby, ale mnohé z nich si dokážete opraviť aj sami prostredníctvom priloženého editoru (ten nenájdete v Xboxovej verzii). To je mimochodom presne ten istý program, ktorý ku stvoreniu hry používali v Bethesde, takže nie je problém vytvoriť si vlastné svety a príbehy. Už v dnešnej dobe nájdete na internete stovky pluginov a Morrowind sa vďaka tomu môže stať vašou vlastnou nekonečnou hrou.

Obecné rady

  • Pri tvorbe svojej postavy je najlepšie vytvoriť si vlastné povolanie, ale nie je to samozrejme podmienka. Veľkú pozornosť by ste mali venovať výbere správnej rasy a znamenia, pretože úžasnou mierou ovplyvňujú úspešnosť vášho charakteru vo svete Morrowindu.
  • Zo začiatku budete mať určite menšie finančné problémy a môže vám celkom pomôcť napríklad aj zber byliniek. Niektoré majú celkom slušnú hodnotu a dajú sa jednoducho nájsť.
  • Neskôr sa stal pre mňa finančne najvýnosnejším biznisom tzv. soul-hunting. Jednoducho sa zásobte množstvom soulgemov a vydajte sa do prírody. Už aj obyčajný Nix-hound má v krištáli celkom slušnú hodnotu a to nehovorím o silnejších monštrách. Toto je jednoznačne najjednoduchšia cesta, ako prísť k peniazom.
  • Nedoporučujem pridať sa do každej guildy, na ktorú narazíte. Veľa questov ktoré budete musieť robiť bude totiž odporovať inej quilde a ľahko by ste sa mohli dostať do situácie, kedy vás nebude mať rád vôbec nikto.
  • Skoro na začiatku sa rozhodnite, do ktorého veľkého Domu sa chcete pridať. Máte na výber Hlaalu (Balmora), Telvanni (Sadrith Mora) a Redoran (Ald-Ruhn). Potom si s nimi už od začiatku budujte dobré vzťahy, budete to mať oveľa jednoduchšie.
  • Vzťahy s postavami sú v tejto hre veľmi dôležité a preto sa nebojte podplácať (ak máte malý Speechcraft) alebo ukecávať ľudí okolo seba. Často vás to pekne posunie dopredu. To platí hlavne pre obchodníkov, ktorí predávajú oveľa lepšie ľudom, ktorých majú radi.
  • Ak potrebujete niekoho zabiť, ale nechcete sa stať zločincom, skúste taktiku taunt\‚n\‘bribe. Urážajte niekoho až na nulu a ak na vás nezaútočí, trochu ho podplaťte a znovu urazte. Nakoniec určite zaútočí.
  • Ak nie ste zlodej a robia vám problémy zapascované truhly a dvere, zožeňte si niekde (napr, v Balmore – Guild of Mages) kúzlo Telekinesis. Potom sa postavte niekde ďalej od problémovej veci, začarujte ho a otvorte ju pekne z diaľky. Funguje to stopercentne. :)
  • Ak si budete vyrábať očarovanú zbraň, vykašlite sa na deštrukčné efekty a radšej na ňu fuknite nejakú paralýzu alebo blind (on strike). Verte že je oveľa lepšie sekať do oponenta, ktorý je voči vám úplne bezbranný. A ak chcete byť úplne neporaziteľní, dajte tam tiež restore health (on strike), čím si počas boja zabezpečíte aj dostatočný prísun čerstvých životov. Takto očarovaná deadric dai-katana je skutočne zbraň do nepohody, to mi môžete veriť.
  • Pri oprave zbraní a brnenia je oveľa lepšie navštíviť nejakého kováča, nakúpiť kladivá a veci si poopravovať sám. Na začiatku síce bude vaša úspešnosť mizerná, ale aj tak vás to často vyjde lacnejšie a ešte k tomu budete trénovať skill Armorer. A nebojte sa, väčšine kováčov sa kladivá každých 24 hodín obnovujú, takže ich nikdy nevyplytvete.
  • Hneď, ako sa pridáte to Mages guildu alebo Fighters guildu, vyrabujte ich supply chest. Ten je tam pre vás, takže nespáchate trestný čin a na začiatku vám to môže pomôcť z úbohej finančnej situácie.
  • Poriadne vždy prehľadajte každé zákutie a pozrite pod každú posteľ. Autori pre vás pripravili nejedno prekvapenie…
  • Nezabúdajte, že všetky postavy majú svoje field of view, čiže podobne ako v napr. Commandos vidia len na určitú plochu. Je preto oveľa jednoduchšie plížiť sa niekomu poza chrbát. To platí aj pri kradnutí. Najlepšie je upútať pozornosť vašej obete opačným smerom, potom okolo nej šikovne obehnúť a vyrabovať poličky za jej chrbtom.
  • Pri kradnutí si dávajte pozor na nepríjemnú vlastnosť niektorých ľudí a obchodníkov. Veľa z nich má totiž svoje obľúbené predmety, na ktoré dávajú extra pozor. Ak takúto vec ukradnete, máte problém. Väčšinou to sú vzácne predmety, ale nájdu sa aj výnimky.
  • Ak pri rozhovore použijete tému \„Little advice\“ väčšina NPC vám poradí niečo o hre. Tieto veci sú pre začínajúceho hráča často VEĽMI nápomocné.
  • Vrelo doporučujem zohnať si čo najskôr kúzla Mark, Recall a prípadne aj niektoré Intervention. Potom si \„Marknite\“ miesto vo vašom obľúbenom meste (u mňa to bol Mages guild v Balmore – vedel som sa odtiaľ rýchlo dostať skoro hocikde) a odvtedy sa tam už len z dungeonov teleportujte. Je to oveľa pohodlnejšie a rýchlejšie ako behať cez celú mapu späť.

Boj

  • Ak si chcete Morrowind naozaj užiť, NEzaškrtávajte v menu položku \„Always use best attack\“. Je oveľa väčšia zábava pobehovať okolo nepriateľa a rozmýšľať, ako ho zabiť čo najrýchlejšie.
  • Nezabúdajte, že čím dlhšie podržíte zbraň v náprahu, tým viac škody napácha (až po maximálnu damage). To ešte nespozorujete pri krátkych mečoch, ktoré sú v konečnom dôsledku stvorené na rýchle \„ďobanie\“, ale pri ťažších zbraniach a mečoch si na to dávajte pozor. V Morrowinde nie je problém dať s obojručným, obrovským mečom jeden damage. Takže pozor!
  • Podlá, ale účinná taktika na zabíjanie silnejších nepriateľov je vylezenie na nejakú skalu, kam sa oni nedokážu dostať. Potom už len vytiahnite luk a…
  • Ak sa vám stane, že váš nepriateľ padne na zem, dobre si skontrolujte, či je naozaj mŕtvy. Možno ho len omráčila vaša rana a v tom prípade neváhajte a nasekajte mu ďalších pár, kým je ešte bezbranný.
  • Pri boji so strelcami sa im šikovným kľučkovaním a poskakovaním snažte dostať čo najskôr na telo, ináč by vás mohli ľahko rozniesť. Luky sú tu celkom silné zbrane.
  • Ak bojujete s mágmi na nejakom rozsiahlejšom mieste, je najlepšie udržať si od nich odstup. Oni sa vás budú snažiť dostať na diaľku, ale uhnúť sa magickej strele nie je žiaden veľký problém a im za chvíľu dôjde mana. Potom k nim už len dobehnite a posekajte ich nadrobno.
  • Sympatická taktika, ako niekoho zabiť, je dať na seba nejakú trvácnejšiu levitáciu a na neho nejakú kratšiu. Potom vystúpajte vysoko k oblohe, počkajte až tá jeho vyprchá a pobavte sa na jeho bolestivom páde.
  • Často narazíte na monštrum, na ktoré by ste nemali šancu. Vtedy je najlepšie nalákať ho k niektorým dverám do inej oblasti (také kde sa loadinguje) a sekať do neho, kým budete môcť. Potom prejdite cez dvere. On za vami nepôjde a vy sa budete môcť v pohode vyliečiť. Potom sa vráťte a pokračujte. Veľmi vám ale nedoporučujem spať, pretože nepriatelia sa počas spánku liečia rovnako, ako vy.
  • Je fajn nosiť pri sebe vždy zásobu nabitých soulgemov, aby ste si v prípade potreby vedeli promptne dobiť svoju magickú zbraň. To ale nemôžete robiť priamo v boji, takže sa musíte stiahnuť práve za niektoré dvere do inej oblasti.
  • Pred tým, ako sa do niekoho pustíte, je oveľa lepšie nepriateľa nejako spacifikovať. Paralýza je na toto skvelá, ale nepohrdnite ani slepotou, prípadne ho uspite zničením jeho Fatigue. A ak nie ste práve kúzelník, skúste na to použiť magické šípy, ktoré sa v niektorých obchodoch dajú zohnať. Možností je veľa, nechám to na vás. :)
  • Ak sa k niekomu priplížite zozadu s napriahnutou zbraňou a buchnete ho, často dáte critical damage, čo ho pekne pošramotí.
  • Využívajte pri boji svoje okolie! Mnoho nepriateľov nedokáže prejsť cez polootvorené dvere (ak otvoríte iba jedno ich krídlo – napr. v Dwemmerských pevnostiach) vďaka čomu sa dajú ľahko odbachnúť. To platí aj pre lávu a kamene, tak sa nebojte využiť to ku svojmu prospechu.

Ak sa chcete dozvedieť viac, klikajte sem – v Hostinci U starého elfa sú pre vás dvere vždy otvorené.

A ak ste sa nechali zlákať, kupujte tu.


1. júla 2002
Annun