Monsters, a.s.

Animované filmy sú čoraz kvalitnejšie, čoho dôkazom je aj skutočnosť, že budú v tomto roku bojovať o Oscarov vo vlastnej kategórii. Z klasickej dvorozmernej podoby prechádzajú stále častejšie do trojrozmerného priestoru – a občas konkurujú i hraným filmom (Final Fantasy). Jednoducho, technika animácie pokročila natoľko, že je možné stvárniť čokoľvek – ak počítačoví grafici dostanú do ruky kvalitnú predlohu. A v prípade Monsters, a.s. sa tak skutočne stalo, Robert L. Baird s Danom Gersonom napísali krásný príbeh plný gagov (pre deti) a narážok (pre dospelých), čo vyústilo do jednej z najkvalitnejších komédií posledných čias. Ak by nebol za rok 2001 na Oscara nominovaný Shrek, príšerky s Monstropolisu by mal víťazstvo vo vrecku. Takto je to na vážkach – oba filmy sú rovnako kvalitné (aj keď trochu z iného súdka). Jediným rozdielom medzi nimi je to, že sa Monsters, a.s. odohráva v „reálnom“ svete, kým príbeh zeleného obra v „rozprávke“…

Film hneď od začiatku prudko útočí na bránicu – v akomsi prológu, ktorý nesúvisí (viac-menej) so samotným dejom filmu. Je to len taká „hračička“ pre animátorov, vtipná scénka o tom, ako sa malí vtáci smiali z veľkého vtáka ;-) Pekne to navodilo atmosféru filmu, rozcvičilo mimické svaly a odštartovalo príbeh, zložený zo série klasických gagov – založených na netradičnom nápade. Tak.

O nápade ste už iste počuli, takže vám neprezradím nič nové. Mimo nášho sveta existuje svet obludiek, ktorý sa borí s klasickým problémom civilizácie. Dochádza im energia, ktorú získavajú – čuduj sa svete – z detského kriku. V továrni Monsters, a.s. jednoducho skladujú milióny dverí, ktoré ústia do detských izieb. Týmito dverami prechádzajú profesionálni strašiči, vydesia detičky a ich parťáci medzitým tankujú energiu kriku do špeciálnych kontajnerov. Strašiči medzi sebou súťažia, kto načapuje viac, majú svoju administratívu, šatne a dielňu, jediné, čo som nepostrehol, boli odbory :-)

Jediné, čoho sa boja strašidlá, je kontaminácia ľudským svetom – dieťa sa ich nesmie dotknúť a ak by preniesli niečo z nášho sveta do Monstropolisu, nastala by ekologická katastrofa. To je, prosím, jedna zo zápletok – samozrejme, že sa do Monstropolisu dieťa dostane. Maličká Boo spôsobí nádherný zmätok – predovšetkým hlavným hrdinom, veľkej hube (s jedným okom) Mikovi Wazowskému a jeho úderníckemu parťákovi Jamesovi P. Sullivanovi, skrátene Sulleymu…

Druhou komplikáciou deja je skutočnosť, že sa deti v našom svete čoraz menej boja – po tom, čo vidia v televízii a na počítačoch, ich len tak nejaká príšerka v šatníku nevydesí. Zásoby energie sa preto zmenšujú a šéf továrne, mnohooký a mnohonohý Henry J. Waternoose, má hlavu v smútku. Jeho rodine patrí Monsters, a.s. už tri generácie a je to práve on, kto vedie firmu do krachu. Je zúfalý a zúfalí muži (resp. obludy) hľadajú zúfalé riešenia. Dal by čokoľvek za oživenie produkcie – aj keď tak ako všetci nevidí náhradný zdroj energie, ktorý má roky a roky pred nosom. Je teda na Sulleym a Mikeovi, aby – spolu s milučkou Boo – vyriešili problémy sveta obludiek…

Nuž, a o tom to je. Chvíľu groteska, chvíľu „doják“ (Sully sa zaľúbi do Boo), chvíľu matrixovská scéna, chvíľu obraz ako s Pulp Fiction. Jednoducho, Monsters, a.s. je gejzír nápadov, ktorý spracovali profesionáli – ručím vám za to, že vás budú bolieť svaly od smiechu a v závere si aj poplačete (ibaže by ste mali empatiu betónovej steny). Kvalitná animácia, výborne navrhnuté postavy, vtipné gagy – aj keď klasické – a staré skutočnosti v nových súvislostiach. Dozviete sa, ako to bolo vlastne s Bigfootom a Yetim, koľko nôh má plyšový macko vo svete oblúd a aj to, aké je milovať štrkáča (vlastne štrkáčku). Nuž, bavil som sa – rovnako jako na Shrekovi…

Je tu len jedno upozornenie – aby ste neboli sklamaní. Kým Shrek bol určený predovšetkým dospelým, Monsters, a.s. mieria na mladšie ročníky. Iste, aj dospelí sa pobavia, niektoré narážky sú vyslovene skvelé, no väčšina scén je určená maličkým – tým, na ktorých obludy útočia noc čo noc, či už zo šatníkov alebo spod postele. Plus, prirátajte si k tomu dabing – Shrek bol vynikajúci hlasovým prejavom Mike Myersa, Eddie Murphyho a Cameron Diaz, Monsters, a.s. majú „len“ klasické prejavy – v podaní slovenských hercov. Dabing je kvalitný (dokonca ma príjemne prekvapil), no nečakajte oslíkov ohňostroj. Mike Wazowski je sice tiež podrezaná „huba“, ale… je taký… jednooký :-)

Hodnotenie – 9/10 (pretože tam nemučili perníkového mužíčka a Sully nie je zelený :-)


4. marca 2002
Rastislav Weber