Michael Crichton - Zhasla legenda

Michael_crichton.jpeg

Žiadalo by sa napísať, že Michael Crichton pred týždňom neodišiel. Veď ho mám plnú policu v knižnici a vždy sa k románom môžem vrátiť. Nikdy som ho osobne nestretol, v podstate mi asi nemá prečo chýbať ako človek. Lenže pravda je ako vždy trochu iná, hlbšie zažraná a má zopár kostlivcov v skrini.

Je to už pätnásť rokov, čo k nám pomaly presakoval budúci fenomén s názvom Jurský park, keď som natrafil na jeho knihu Park dinosaurov. Vzal som si ju na lyžovačku a román vo väčšom bielom formáte bez neskorších krikľavých filmových obálok, či výrazného skrátenia pre masy, je mojou najvýraznejšou spomienkou na tamtú zimu.

Neskôr som si zaumienil, že až vyrastiem, budem taký spisovateľ ako Michael Crichton. Prvotná motivácia bola venovať sa dobrodružným príbehom alá Park dinosaurov, ku ktorému som aj niekoľkostranové pokračovanie načrtol.

Ale podstata bola v niečom inom. Aj bez podrobnejších informácií o kontexte, som akosi podvedome vytušil, že Crichton nie je len tak nejaký škrabák. Nie je trebárs ako Tom Clancy, John Grisham alebo dnes už žiaľ aj Neil Gaiman, ktorí chŕlia so železnou pravidelnosťou variácie jedného príbehu. Dobre napísaného, ale toho istého.

Crichton držal prst na pulze doby, ktorú zvykol aj predbiehať. Robin Cook je na tom podobne, hoci sa stále drží prevažne lekárskej tematiky. Stephen King občas vybieha od hororu, ale kingovka bez bubáka pod posteľou asi nie je to pravé. Crichton oproti všetkým týmto autorom vynikal schopnosťou obuť sa do tém, ktoré boli aktuálne alebo sa takými ešte len mali stať.

Svetom hýbala vlna odporu proti obťažovaniu žien ich mužskými kolegami. A on si napísal Odhalenie, v ktorom situáciu obrátil naruby. Feministky mohli prskať, ale to je všetko, čo s tým mohli urobiť. Japonizáciu amerického biznisu vo Vychádzajúcom slnku popísal bez servítky. Ukázal, že aj dramatický lekársky seriál môže byť svetovým hitom, keď sa mu podarilo vytvoriť legendárnu Pohotovosť. Viem, Nemocnica na kraji mesta tu bola skôr, ale mne viac povie George Clooney na detskom oddelení, ako ortopéd Sova, hoci si pána Chudíka vážim.

Šesťdesiatšesť ročný Michael Crichton odišiel minulú stredu určite predčasne. Svet stratil vynikajúceho bestsellerového autora, režiséra, filmového a televízneho producenta, jeho rodina zase jeden zo svojich pilierov. Mne odišiel dávny detský vzor, ktorý už nikto nenahradí.

Z jeho bibliografie:

  • 1969 – Smrť Andromeda (The Andromeda Strain)
  • 1969 – Naliehavý prípad (A Case of Need)
  • 1972 – Človek terminál (The Terminal Man)
  • 1975 – The Great Train Robbery (v češtine Čtyři klíče)
  • 1976 – Eaters of the Dead (v češtine Pojídači mrtvých)
  • 1980 – Kongo (Congo)
  • 1993 – Odhalenie (Disclosure)
  • 1994 – Drak (Airframe)
  • 1987 – Sféra (Sphere)
  • 1990 – Jurský park (Jurassic Park)
  • 1992 – Vychádzajúce slnko (Rising Sun)
  • 1999 – Hranica času (Timeline)
  • 2002 – Dravec a obeť (Prey)
  • 2004 – State of Fear (v češtine Říše strachu)
  • 2006 – Ďalší (Next)

V máji 2009 vyjde v angličtine nový román Michaela Crichtona. Ten zatiaľ nemá meno, ale má už pridelené ISBN a jeho vydanie je isté (pôvodne bolo plánované na 2. decembra 2008).

Viac informácií nájdete na Wikipedii


12. novembra 2008
Imrich Rešeta