Magic the Gathering - fantasy karty pre náročných

Kôpka kariet
Legendárny drak
Magic 2012
Protean Hydra
Starí harcovníci
Duel
Zbierka kariet rôznych edícií

Mágia je dobrý sluha, ale zlý pán. Mágia je veľká moc – a s veľkou mocou prichádza veľká zodpovednosť, ako by vám zaiste potvrdil istý mladík v kostýme pavúka. Mágia totiž môže zachraňovať životy, ale aj meniť realitu a podieľať sa na deštrukcii celých vesmírov… Nuž a fanúšik strategických spoločenských hier môže zažiť všetky jej prejavy doslova z prvej ruky: vďaka zberateľskej kartovej hre Magic the Gathering.


Pokiaľ by mal dajaký článok ambíciu priblížiť všetky podrobnosti a možnosti Magicu, písal by ho jeho autor až do dňa svojej smrti. Ide totiž o natoľko rozmanitú, komplexnú (a hlavne neskutočne zábavnú) hru, že na jedno posedenie si môžeme vysvetliť len jej základné princípy.

V skratke ide o jedinú vec: poraziť súpera. Každý z hráčov/mágov začína hru s pripraveným šesťdesiatkartovým balíkom a postupne vykladá čoraz silnejšie bytosti do útoku a zosiela mocné pomocné kúzla, ktorými sa snaží znížiť počet súperových životov z 20 na 0. V každom balíku sú pritom dva druhy kariet. Jedny sú tzv. landy, ktoré „vyrábajú“ manu. Druhé sú kúzla, za ktorých vyvolanie sa manou platí. Za kúzla sa počítajú aj bytosti rôznych druhov (od ľudí cez bájne potvory až po božské entity, ktorými na seba hráči útočia), zaklínadlá (enchantment) a akčné kúzla (sorcery, instant), ktoré po vyčarovaní vykonajú svoju prácu a putujú rovno do tzv. hrobu.

Hrá sa na kolá a každé kolo pozostáva z niekoľkých fáz – vykladanie landov, zahranie kúziel, útok, obrana… Trik je v tom, že nestačí nakúpiť najdrahšie a teda najsilnejšie karty – musíte ich vedieť aj správne skombinovať, pretože z jednotlivých kúziel môžete mať v jednom balíku iba obmedzený počet. Navyše, silná kreatúra sama osebe ľahko podľahne dobre premyslenému súperovmu útoku s menšími bytosťami, ktoré si vzájomne „pomáhajú“ (mnohé z nich majú okrem ukazovateľa útočnej a obrannej sily prídavné špeciálne vlastnosti).

Farby mágie

Elementy sú možno len štyri, ale kreatívni ľudia zo spoločnosti Wizards of the Coast si začiatkom deväťdesiatych rokov zaumienili, že nimi vytvorená hra bude obsahovať päť farieb mágie, každú s vlastnými osobitosťami a iným štýlom hrania. Ťažkú klasiku predstavuje dualita bielej a čiernej, teda dobra a zla, života a smrti, svetla a tmy, božského a démonického. Kto hrá za „bielych“, bude si v priebehu hry liečiť životy, povolá do bitky armády anjelov a potom zahrá kúzla, ktoré ich ochránia pred zranením z boja. Naopak čierna mágia disponuje zlovoľnými bytosťami ako sú potkany, kostlivci, zombie alebo upíri. Je veľmi nepríjemné schytať uhryznutie potkana, ktoré spôsobí, že musíte z ruky odhodiť jednu kartu priamo do hrobu… Okrem toho čierny mág nemá problém vrátiť si svoje zabité príšerky do hry kúzlom ako Rise from the Grave, takže sa nemusí strachovať, že o ne príde v boji.

Zelená mágia stelesňuje všetko, čo súvisí s prírodou – rast, rozkvet, lesy… a zvieratá. VEĽKÉ zvieratá. Kto hrá za zelenú, bude mať plné priehrštie medveďov, vlkov či mýtických bytostí, ako napríklad Protean Hydra. Keď tej súper spôsobí zranenie, spôsobí škodu sám sebe – hydre totiž v ďalšom kole pribudne dvojnásobná sila (je to ako v mýtoch – odseknite jej hlavu, vyrastú jej dve!). Okrem toho si zelenú vyberajú hráči, ktorí radi velia armádam elfov.

Kto niekedy fascinovane pozoroval plamienok tlejúci na zápalkovej hlavičke, ocení nuansy červenej mágie. Je azda najpriamočiarejšia: zosiela na súperov ohnivé dažde, nechá im vybuchovať pôdu pod nohami a z útrob zeme vyvoláva divoké ohnivé elementálne bytosti. Ale červený mág vládne aj mocným obrom či naopak drobučkým goblinom, ktorých môže pomocou karty ako Goblin Grenade vyhodiť do vzduchu, čím súperovi spôsobí vážne zranenie.

Nuž a posledným smerom, ktorým sa ako budúci kartoví čarodejníci môžete vydať, je mágia modrej farby. Predstavuje ľstivosť a rafinovanosť, je spojená so vzduchom, vetrom i vodou a dokáže sa vytasiť s nekalými trikmi. Tak napríklad vám drzo zruší kúzlo, takže váš drahocenný bojovník, ktorým ste mienili doraziť súpera, sa vôbec nedostane na hracie pole…

Samozrejme, farby mágie môžete aj kombinovať a vytvárať tak nepravdepodobné spojenectvá a výbušné kombinácie. Všetko je to na vašej fantázii.

Intergalaktický konflikt

Jedným zo spôsobov ako vstúpiť do sveta Magicu sú tzv. Duel Decky. Ide o dva balíky kariet v jednom balení, ktoré boli namiešané špeciálne pre vyrovnaný duel dvoch hráčov. Pre potreby tohto článku sme testovali duel deck Phyrexia VS. The Coalition. Dejovo je zasadený do invázie čiernych bytostí do svetu Dominaria, v ktorom sa dalo dokopy všetkých päť farieb mágie v koaličnom zväzku.

Stratégia Phyrexie je jasná: útočiť rýchlo, útočiť skoro. Pomocou temných rituálov (Dark Ritual) včas vyvolať silné bytosti do prvej línie útoku. Lebo pokiaľ koaličné sily nepodľahnú náhlemu útoku, po niekoľkých kolách si stabilizujú hracie pole a začnú útočiť s mocnou trojicou legendárnych drakov. Takže čierny mág volí agresívnu taktiku, ba čo viac – obetuje niektoré svoje bytosti, aby nimi „nakŕmil“ iné a nechal ich tak vyrásť do väčších rozmerov! Okrem toho si obe strany vypomáhajú špeciálnymi kúzlami nazývanými artefakty. Ide o akési zázračné výtvory – od magického plášťa, ktorý keď pripnete k svojmu útočníkovi, spraví z neho neblokovateľnú hrozbu, až po akési mechanoidy, zložité stroje (niektoré dokonca živé), ktoré dokážu zvrátiť stav na bojisku, ak sa ich naučíte správne používať. Áno, je to presne také zaujímavé, ako to znie; áno, je to presne také napínavé, ako to znie!

Mágia pre profesionálov

Magic je zberateľská hra, a to znamená, že si postupne vylepšujete svoj základný balík stále lepšími a lepšími kartami. Kto má už dostatočne „vytuningovaný“ balík (a patričnú sebadôveru), môže sa zúčastniť niektorého z turnajov vo väčších slovenských mestách. Konajú sa takmer každý víkend, najmä v Bratislave, Košiciach, ale aj Trnave či Martine. Turnaje podporujú rôzne formáty (s príchodom nových kartových edícií prestávajú byť staršie ročníky v niektorých formátoch legálne, takže si treba na webe overiť, ktoré karty kde hrať) a určite si každý nájde ten, ktorý mu vyhovuje najviac. Zaujímavosťou sú napríklad formáty limited – tu hráč neprichádza s vlastným balíkom, ale dostane nové karty priamo na mieste turnaja. Potom sa z nich snaží vyskladať čo najefektívnejší balík a uhrať s ním čo najlepší výsledok.

Slovom, Magic the Gathering patrí medzi to najlepšie v oblasti spoločenských hier v celosvetovom meradle – a to nie sú reklamné drísty, to je empiricky overený fakt, keďže pri tejto hre som s priateľmi strávil hodiny a hodiny neskutočnej zábavy. Pokiaľ máte aspoň priemernú znalosť anglického jazyka (nápisy na kartách sú v angličtine) a chuť naučiť sa nejaké tie pravidlá, pustite sa do toho ešte dnes. Neoľutujete.


Kusové karty i hotové balíky Magic the Gathering môžete zakúpiť napríklad tu: www.modravevericka.sk.


© 1995–2012 Wizards of the Coast LLC, a subsidiary of Hasbro, Inc. All Rights Reserved.


1. februára 2012
Mark E. Pocha