Krv a hry

SAW III

Nič nie je vďačnejšie na horory ako Halloweenske obdobie. To sa patrične snažilo využiť štúdio Lions Gate, ktorá vystrelilo do davu tretiu časť thriller/hororu SAW. Z nízkorozpočtového projektu direct-to-video sa stal ohromný hit (tzn. veľmi veľa peňazí), za prvého ohromného hitu sa stal druhý nie moc podarený hit (stále veľa peňazí) a keďže krava ešte stále dobre dojí, tak prečo ju poriadne nevydojiť, teda tretí hit ( v premiérovom týždni zarobil 34,5 mil. USD).

Nič nie je vďačnejšie na horory ako Halloweenske obdobie. To sa patrične snažilo využiť štúdio Lions Gate, ktorá vystrelilo do davu tretiu časť thriller/hororu SAW. Z nízkorozpočtového projektu direct-to-video sa stal ohromný hit (tzn. veľmi veľa peňazí), za prvého ohromného hitu sa stal druhý nie moc podarený hit (stále veľa peňazí) a keďže krava ešte stále dobre dojí, tak prečo ju poriadne nevydojiť, teda tretí hit ( v premiérovom týždni zarobil 34,5 mil. USD).

Režisér Darren Lynn Bousman, spolu so scenáristami Jamesom Wanom a Leighom Whanellom sa v predpremiérových rozhovoroch vyjadrili, že pôjde o najlepšiu a najbrutálnejšiu časť z celej série. Samozrejme pravda je niekde v strede, a ide len o najbrutálnejšiu časť. Texaský masaker: Začiatok, ktorý mal premiéru dva týždne pred SAW-om, trpí rovnakou diagnózou. V oboch prípadoch bol príbeh vystriedaní neustálym opakovaním násilných scén, čiže opäť sa uviedol do praxe gorefest. Ani Masaker, ani Saw sa nevyrovnajú svojim predchádzajúcim častiam, v prípade SAW prvej časti, v TCM Hooperovej verzii.

Scenár je plochý a rozťahaný, veľa zbytočných scén sa dostalo do kinoverzie, ktoré nie sú vôbec relevantné, alebo je zbytočné sa im venovať. Aj napriek tomu je mnoho flashbackov odkazujúcich na druhú a prvú časť. Beriem, že pre fanúšikov bude možno super, ako budú niektoré „background” udalosti spomenuté, ale veď predsa vyšiel comics, ktorý sa zameriava na počiatok Jigsawej činnosti. Ďalším kameňom úrazu sú scény, kde sa rozpitvávajú očividné záležitosti, akoby pre menej chápavých. Takéto podceňovanie publika sa nachádza vo viacerých pasážach.

Ale stále je na tom lepšie ako bezpríbehová sado-maso naháňačka TCM:Začiatok. Tvorcovia sa majú za čo hanbiť, okrem odrezávania nôh motorovou pílou a porcovania mäsa rôzneho druhu, kde aj to je dosť klopotné, SAW vyniká. Za scenárom stoja obaja chlapíci, ktorým sa podarilo vzbudiť pozornosť prvou časťou. V trojke je aspoň pokus o akési príbehové embryo, aj keď značne degenerované. Na prvý pohľad podľa synopsy sa môže za, že ide originálny príbeh, ale 107-minútová stopáž preukáže, že film trpí vykrádaním a klišé.

Filozofia machiavelizmu a existencializmu, ktorá bola „sofistikovane” zakomponovaná do prvého filmu, už nevzbudzuje žiadne napätia, odpor, či strach. Úchylné hračky a zariadenia na tortúru a vraždenie sú síce originálne a na chvíľu aj pobavia ( kto by si pomyslel, aké zaujímavé dokážu byť hovädzie vnútornosti v spojitosti s mučením), ale práve násilie je všetko, čo môže tretia časť poskytnúť.

Herecké výkony sú žalostne slabé, Angus McFayden (Equilibrium, Statočné srdce) a Bahar Soomekh (Mission:Impos­sible III) to flákajú, kde sa dá. McFayden, čo by otec, ktorý prišiel o syna žijúci len pre pomstu a Soomekh, ako lekárka a nešťastná manželka, vybraná pre súkromné opatrovníctvo Jigsawovej maličkosti. Shawnee Smith, ktorá to ako Amanda jediná dotiahla z prvej časti až do tretieho dielu bola sľubným tipom, ale keď sa mala postarať o nečakané a šokujúce zvraty to nie je príliš šokujúce. Značné oslabenie oproti predchádzajúcim dvom vystúpeniam. Svoj status si zachoval len Tobin Bell, čo by sadistický hráč svojich zvrhlých hier, ktorý väčšinu stopáže len leží takmer v komatickom stave a pôsobí, čo by šedá eminencia svojej učedníčke.

Filmový zážitok veľmi slabý, ale peniaze tvrdia niečo iné, takže sa produkčný tým chystá na štvrtý diel. A my máme možnosť sledovať ako nenápadný a nízkorozpočtový projekt, v priebehu pár rokov zakopú a pochovajú. Títo chlapíci zjavne nepoznajú „v najlepšom treba prestať.”

SAW III (USA, 107 minút) Réžia:Darren Lynn Bousman. Scenár: James Wan, Leight Whannel. Hrajú: Tobin Bell, Shawnee Smith, Angus McFayden, Bakar Soomekh, Dina Meyer, Barry Flatman.


25. januára 2007
Martin Kudláč