Kráľ škorpión

Chuck Russell

Čo som čakal od Kráľa škorpióna? Nič zvláštne. Svalnatú akciu v štýle sword & sorcery, pravdepodobne s humorom Stephena Sommersa (Múmia) a staré známe tváre. Šiel som si omrknúť wrestlera The Rocka (Múmia sa vracia), Ralpha Moellera (seriálový Conan, Gladiátor) a Bernarda Hilla – toho ale kvôli tomu, že hrá kráľa Théodena v Pánovi prsteňov. Nuž a…? Čo som čakal, to som dostal. Svalnatý film so sommersovským humorom, sword bez sorcery – a kopec narážok pre tých, čo už plešia oči na biele plátna nejakú tú dobu…

Príbeh je taký klasický, až by sa mohol červenať. Hlavný hrdina Mathayus je posledným z národa Akaddčanov, čo boli – prosím pekne – vychýrení bojovníci. Mathayus sa živí rodovým remeslom a teda zabíja, za koho mu zaplatia. Nuž, a tak mu raz zaplatia za hlavu tyranovho čarodejníka – pretože iba prorokova smrť môže zastaviť odporného Memnona. Ten je totiž taký hnusný, že si chce podrobiť svet – čo hlavní kladní hrdinovia nemôžu pripustiť. A tak sa Mathayus vyberá na lov, aby sa vzäpätí sám stal korisťou…

Film je krátky (90 min.), čo je jeho veľkým pozitívom. Scenáristi (Stephen Sommers a William Osbor) nemuseli vymýšľať vatu a režisér (Chuck Russell – napr. Maska) nepotreboval utiahnuť prepletajúce sa dejové línie. Kráľ škorpión plynie – rovnako ako jeho predchodcovia Múmie – priamočiaro, bez odbočiek či prekvapivých kľučiek. Jedna scéna strieda druhú, akcia podáva ruku vtipu, vtip narážke a všetci bleskurýchle smerujú k explozívnemu (a patetickému) finále. Gradácia je zabezpečená rastúcim počtom mŕtvol, o prekvapeniach tento film ani nepočul…

Naivný divák možno príde do kina v očakávaní conanovky (myslím Barbara Conana, nie stupídneho Ničiteľa) – v tom prípade však ostane sklamaný. Po atmosfére Cromovej kovadliny niet ani pamiatky, Poledourisovu hudbu strieda prapodivný rock (asi narážka na hlavného hrdinu) a o (relatívne) hlbokom vzťahu Conana a Valerie môžu Mathayus s Cassandrou len snívať. Film je plytký, založený čisto na testosteróne – a na už spomínanom sommersovskom humore. Ten zabezpečuje hlavne The Rock, ktorý má skutočne „zmyslovú inteligenciu“ a obligátny srandista – ktorý je v poslednej dobe v každom filme (tu prítomný Arpid mi pripomenul Oslíka z filmu Shrek). Fajnšmekri navyše dostanú pár skutočne kvalitných narážok – pričom hneď prvou je vzťah Mathayusa k jeho ťave (na rozdiel od Conana, ako sa iste pamätáte).

Film má pár výborných akčných scén (napr. boj v piesočnej búrke, ktorý mi pripomenul Ciri na jazere), The Rock je fajn chlapík a Kelly Hu veľmi pôvabná dievčinka. Kráľ škorpión je rozhodne dielkom, ktoré by ste mali vidieť – ale na ktoré veľmi rýchlo zabudnete. Proti filmom triedy Spider-man, Star Wars: Epizóda II (druhý trailer na veľkom plátne je úžasný) či Blade II nemá Škorpión najmenšiu šancu. Ako trefne poznamenal istý recenzent predo mnou, je to fantasy typu „sword and sandals“. Nič objavné, ale príjemne strávený večer…


26. apríla 2002
Rastislav Weber