Klasy

Deň prvý

  • Ešte si to môžeš rozmyslieť.
  • Nechcem si to rozmyslieť. Je to správne. Poďme, vykroč do poľa.
  • Učiteľ môj, mám strach.
  • A z čoho? Si najodvážnejší z mojich žiakov. Preto som si ťa aj vybral.
  • Bojím sa tých ľudí na ceste. Pozerajú sa na nás.
  • Sú to iba ľudia. Si stokrát silnejší než oni.
  • A predsa sa ich bojím celý život.
  • No tak, nevšímaj si tých roľníkov a urob prvý krok.
  • Učiteľ, je to určite to správne pole? Takéto kruhy v obilí som videl aj na severe.
  • Kruhy na severe vytvorili ľudia. Chceli napodobniť dielo Večnosti, o ktorej ani nevedia. Ani zďaleka sa im to nepodarilo.
  • Tieto sú pravé?
  • Znamenia nás sem doviedli. Sám pocítiš znaky Večnosti v týchto kruhoch.
  • Verím ti.

Deň druhý

  • Učiteľ, ktosi ide v diaľke za nami.
  • Prečo sa obzeráš? Cieľ je vpredu.
  • Viem. Kto je to?
  • Aurua.
  • Zakázal si jej vychádzať z jej komnát.
  • Bola to chyba. Aj ja robím chyby, nezabúdaj.
  • Myslím, že sa vráti. Nevydrží toľko bez jedla a vody.
  • Je silná. A hnevá sa na mňa.
  • Pre ten zákaz?
  • Aj pre iné veci. Nesúhlasila s mojím odchodom.
  • A nebola jediná.
  • Zdvíha sa vietor. Vnímaš mystickú krásu vlniacich sa klasov?
  • Je to pekné. Ako Aurua.
  • Zvláštne prirovnanie. Ona sa ti páči?
  • Učiteľ môj, ona je najkrajším stvorením, aké som stretol.
  • Si primladý, aby som ťa karhal za takéto reči.
  • Je to zlé?
  • Nemal by si obdivovať veci, ktoré nemôžeš mať, aby ťa neovládla závisť.
  • Ako rozoznám, že niečo nemôžem mať.
  • Nemôžeš mať predsa všetko.
  • Ako viem, že práve to.
  • Hľadaj znamenia. Ukazujú cestu.
  • Nenašiel som znamenie, ktoré by naznačovalo, že ju nemôžem mať.
  • Ale našiel si znamenie, ktoré jednoznačne ukazuje tvoju cestu. A Aurua k tej ceste nepatrí.
  • Je teda zbytočné čakať na znamenia o nej…
  • Presne tak.

Deň tretí

  • Slnko už zapadá a celý deň sme mlčky kráčali.
  • Prečo si teraz prerušil ticho?
  • Odpusť mi, učiteľ, moju zvedavosť.
  • Neospravedlňuj sa za svoje vlastnosti.
  • Áno, tak si ma učil.
  • Veľa som ťa nestihol naučiť. Narug, ktorému som zveril tvoju ďalšiu výchovu, je dobrý učiteľ.
  • Nie taký dobrý ako ty.
  • Jeden z najlepších. Nechcem sa s ním porovnávať.
  • Nebol tiež nadšený tvojím odchodom.
  • Zmieril sa s tým. A chápe ma. Veď je len o niečo mladší odo mňa.
  • Videl som ho plakať, keď sme odchádzali z hradu.
  • Každý má právo plakať. Niečo si sa chcel spýtať.
  • Nuž, viem, že si našiel kameň mudrcov.
  • Nielen ja.
  • Iste. Čo si ale urobil so svojím kameňom?
  • Nič. Nosím ho stále so sebou.
  • Načo ti je, keď chceš odísť?
  • Videl si niekedy kameň mudrcov?
  • Nie.
  • Ani neuvidíš, iba ak svoj. Ak ho, pravda, nájdeš.
  • Ja ho chcem nájsť, aj ho nájdem. Tak si ma učil, že ak niečo chcem, stane sa to.
  • Všetko záleží len od tvojho rozhodnutia. Keď budeš mať vlastný kameň mudrcov, pochopíš, prečo som sa ho teraz nezbavil.

Deň štvrtý

  • Cítiš únavu?
  • Je to ponižujúci pocit, učiteľ.
  • Osem dní a nocí bez jedla, vody a spánku. Len neprestajne kráčať medzi klasmi za tou správnou hviezdou…
  • Dokážem to! Únava je len malou slabinou môjho tela, ktoré je vo všetkom podriadené mojej duši. Ty nepochybuješ, že to dokážem.
  • Tak je. No v tvojom hlase badám náznak neistoty. Sám seba presviedčaš o nadradenosti svojej duše. Buď bez obáv. Tvoja duša je silná. Preniká hlboko do podstaty sveta.
  • Ďakujem za povzbudzujúce slová.
  • Nemusíš ďakovať za samozrejmosti.
  • Viem.
  • Keď sme v prvý deň prechádzali pomedzi kruhy, sálal z nich pokoj, pamätáš?
  • Pamätám sa, ako ma vtedy rýchlo opustil strach z ľudí a cítil som sa najsilnejší na svete.
  • To je dobre. Ten pokoj zostal v tebe. Využi ho, únava prejde.

Deň piaty

  • Znamenie!
  • Ten had?
  • Samozrejme. Plazí sa pred nami, pozri.
  • Učiteľ, je to dobré znamenie, však?
  • Znamenia nie sú dobré a zlé, tak ako živé bytosti. Je had dobrý?
  • Pochopil som.
  • Had je znamenie, že sme blízko.
  • Učiteľ, mám pocit, akoby medzi klasmi prevládala raž, nie pšenica, ako na začiatku.
  • Nezáleží na tom. Proroctvo hovorí o poli, obilí a kruhoch. Nespomína nijakú pšenicu.
  • Myslel som, že sme už možno na inom poli. Ľudia sú nevyspytateľný.
  • Preto sa ich tak bojíš. Nepoznáš ich. Nevieš čo, kedy, ako robia a naháňa ti to strach… Môžeš byť pokojný. Obilie, čo vidíš okolo, nesiala ľudská ruka. Prekročili sme hranicu medzi krajinou a Večnosťou.
  • Nevšimol som si, kedy sme ju prechádzali.
  • Nič si z toho nerob, ani ja som ten okamih nepostrehol.
  • A čo Aurua?
  • Ako vidíš, stále kráča ďaleko za nami. Iste si tiež nevšimla, že vkročila do Večnosti.
  • Neodváži sa prísť k nám bližšie?
  • Nakoľko ju poznám, chce nám najprv dokázať, že je silná a zvládne kráčať osem dní. Bez pomoci. Je rovnako mladá ako ty a nemá pri sebe nikoho, kto by ju posilňoval, ako ja posilňujem teba.
  • Ak to teda dokáže, bude môcť povedať, že je silnejšia ako ja.
  • Aj ti to povie. Priznaj si, že je to pravda.
  • Prečo si potom vzal mňa a nie ju.
  • Nechcel som, aby videla môj odchod. A na ôsmy deň nie je stavaná.

Deň šiesty

  • Nespomaľuj krok.
  • Viečka mi padajú. Musím si pomôcť nejakou dobrou mantrou.
  • Rob, ako myslíš, len nespomaľuj.
  • Najvhodnejšie by bolo, keby mi dodala odvahy a sústredenosti, nech sa môžem ponoriť do podstaty sveta a pokoja Večnosti.
  • Čo čakáš, že ti odpoviem?
  • Vieš, čo je správne. Akú mantru mám použiť?
  • S mantrami nemám skúsenosti, ani ich nepoužívam. Prežil som celý život bez ich pomoci.
  • Pozoruhodné.
  • Narug ťa naučil o umení mantry viac, než viem ja. Mňa neučil, nebolo to potrebné. Keď sa vrátil z Indie, mal som už svoje zaužívané spôsoby hľadania. Mantra ma nezaujala.
  • Nezostáva mi teda nič iné, iba sa spoľahnúť na svoje skúsenosti.
  • Alebo zavolaj na dievča za nami.
  • Hm, Aurua je v umení mantry naozaj dobrá. Narug ju často chváli, lebo sa vraj rýchlo učí a sama objavuje nové mantry. Aj ju si prenechal ako žiačku Narugovi?
  • Samozrejme.
  • A čo ostatní?
  • Poslal som ich k inému môjmu priateľovi. Narug má veľa svojich žiakov a nechcem ho zaťažovať.
  • Teda iba ja a Aurua…
  • Dostali ste sa najbližšie k podstate sveta. Zaslúžite si viac.

Deň siedmy

  • Kruh Večnosti!
  • Konečne. Ponáhľaj sa, poďme do stredu!
  • Ako nájdeme stred tak veľkého kruhu uľahnutého obilia?
  • Nebudeme hľadať. Pokoj nás unesie do stredu. Len kráčaj.
  • Nikdy by som nepovedal, že smrť sa dá vnímať ako pokoj.
  • Je to úžasné! Smrť, pokoj, večnosť. Moja duša dosiahne absolútnu harmóniu.
  • Učiteľ, kam mám pochovať tvoje telo?
  • Nepodstatnosti som napísal do listu pre Naruga. On ho však otvorí, až keď prinesieš moje telo.
  • Cesta späť má podľa proroctva trvať jeden deň. Je jedno, ktorým smerom sa vydám?
  • Iste, Večnosť ťa povedie.
  • A… ako sa mám zachovať k Aurue?
  • S tým si poraď sám.
  • Zdá sa mi, že práve prišla k okraju veľkého kruhu a zastala.
  • Keby sem vošla, porušila by harmóniu kruhu a Večnosť by neprijala moju dušu.
  • Nerozumiem. Myslel som si, že celý čas ide za nami, aby zabránila tvojmu odchodu. Teraz, keď má poslednú možnosť, stojí v obilí a nemo sa prizerá.
  • Po siedmich ťažkých dňoch zrejme pochopila, že smrť bude pre mňa dlho očakávaným odpočinkom.
  • Mohlo ju to napadnúť aj skôr. Po tristodvadsiatich rokoch života je smrť zaslúženou odmenou.
  • Prišiel čas rozlúčky. Vďaka ti, že si ma sprevádzal. Mám ťa rád. Spomeň si na mňa, keď pôjdeš na svoju poslednú cestu. Tieto slová patria aj Aurue. Odovzdaj ich.
  • Pre tých, čo nájdu kameň mudrcov, existuje jediný spôsob ako dosiahnuť smrť. To hovorí staré proroctvo. Teda podľa teba aj Aurua ho nájde, ak jej mám odovzdať tvoje slová o poslednej ceste?
  • Aurua už kameň mudrcov našla, ibaže si to neuvedomuje. A preto si ju budeš vážiť a budeš ju chrániť.
  • A pritom sa jej nesmiem dotknúť. Učiteľ môj, to je ťažká úloha.
  • Je.
  • Ďakujem za všetko, učiteľ. Mám ťa rád. To isté by ti povedala aj Aurua.
  • Drž sa svojej cesty, sila Večnosti nech ťa sprevádza. Odstúp sedem krokov odo mňa. Moja duša splýva s Večnosťou…
  • Učiteľ, aké to je?
  • Je to oslobodzujúce. Je to…
  • Aurua!
  • Nech to dievča neurobí nejakú hlúposť, už cítim ako mi ubúda síl, ako sa vnáram…
  • Aurua! Svetlo mojich krokov!
  • Zostaň tu, blázon! Neutekaj! Prečo si sa jej pozrel do očí?
  • Ó, Aurua, sláva ti!
  • Aurua, ty bosorka! Zneužívaš svoju duchovnú presilu nad týmto chudákom. Ovládla si jeho vedomie! Čo mi to robíš? Bola si mi ako dcéra…
  • A v Kruhu Večnosti opantá ťa radosť, lebo tam konečne dosiahneš večnosť v Smrti a smrť vo Večnosti. Tvoj spoločník nech odstúpi sedem krokov, no z Kruhu nech nevystupuje prv, ako dodýcha tvoje telo. Inak zomrie rýchlo, skôr ako ty. A vaše telá zhnijú v klasoch posvätných! Také sú slová proroka. Naplň ich, Aurua!
  • Stoj! Zastav sa, ty pomätenec, ženieš sa do záhuby! Sám si to teraz vyslovil. Nepozeraj sa na ňu, odtrhni svoju myseľ od jej sily! No tak, zastav sa!
  • Už sa blížim k okraju, k tebe, Aurua, do tvojho náručia!
  • Nie! Ty ešte nesmieš zomrieť!
  • Objím ma, Au…

14. januára 2002
Kamil