Jurský park III

Johnston Joe

Stará pravda hovorí, že peňazí nikdy nie je dosť. Pre filmový priemysel to platí obzvlášť a pridáva sa tzv. hollywoodske ponaučenie: „Ak bola úspešná jednička, dvojka tiež – tak prečo nenakrútiť tretí diel?!“ Po revolučnom Jurskom parku (1993) tu bol v deväťdesiatom siedmom Stratený svet a dnes je akurát vhodný čas na Jurský park III. A verte tomu, že v súlade s nepísaným pravidlom, nedostatok invencie v názve je obrazom scenáristickej slaboduchosti. Ak čakáte niečo nové, na tento film do kina nechoďte…

Jediným šťastím pre Jurský park III je to, že sa na nič nehrá. Už od prvej minúty ste v akcii, neostáva tu čas na morálne ponaučenia – dej sa ženie dopredu až do deväťdesiatej minúty, do poslednej klapky.

A aj podklad príbehu je relatívne jednoduchý: mladý Eric Kirby sa stratil na Isla Sorna, tzv. ostrove B Johna Hammonda, duchovného tatka dinosaurov. Synčeka treba zachrániť a tak – čosi-kamsi – nad ostrovom letí súkromné lietadlo, s rodičmi, zopár vojakmi a… starým známym dr. Alanom Grantom (Sam Neill). Ten je síce na výpravu zavlečený podvodom, no keď už je raz tu, musí sa o menšinu homo sapiens na ostrove dinosaurov postarať. A má veru kopec roboty – po pár minútach je lietadlo v troskách a pilota si labužnícky vychutnáva čosi ďaleko väčšie a silnejšie ako T-Rex – spinosaurus. Show sa začína…

Tretí Jurský park je čisto akčným filmom, ktorý neprináša nič nové. Pár ľudí uviazne uprostred sveta pravekých beštií a ak chcú prežiť, musia sa dostať preč – kde symbolom pre preč je pobrežie (lietadlo samozrejme spadlo uprostred ostrova). Útek je pre akciu ideálny a dáva utešené možnosti aj pre defilé dinosaurích krásavcov. Tí, opäť z dielne ILM, sú znova o čosi dokonalejší – od čias prvého Jurského Parku sa objavili nové skutočností zo života jašterov; a aj počítače sa poriadne zrýchlili. Dinosaury sa hýbu ešte presvedčivejšie (vrcholom sú lietajúce potvory v najlepšej akčnej scéne filmu) a k slovu sa dostávajú dva nové nosné prvky – gigantický spinosaurus a inteligentní velociraptori (skutočne raptori – ich inteligencia je blízka ľudskej). A to je tak asi všetko…

Herecké výkony napodiv nie sú také zlé, ako som sa bál – napr. Sam Neill, napriek tomu, že išlo o tretiu dávku odvaru, si zahral v pohodičke svoj klasický part. Pravda, navždy ho budem mať v očiach ako Merlina (videl som ho dvadsaťkrát :), no ani dr. Alan Grant nie je zlý – Sam ako dinosaurí veterán (hral v jedničke) podržal svojim výkonom kolegov, z ktorých časť podobne akčné nakrúcanie v živote nevidela (napr. William H. Macy v úlohe Paula Kirbyho). Vo filme je tradičná ženská hysterka, povinný detský element, ba ani na mladého supersympaťáka (s bicepsami á la Martin Maxa :) sa nezabudlo. Koniec koncov, Jurský park nie je o ľuďoch, a o trojke to platí najviac…

Akcia, pár pôsobivých scén, výborné triky a triezva minutáž (90 min) – to sú klady tohto Ostrova dinosaurov. Osobne by som vám doporučoval počkať, kým sa film neobjaví na videu…


28. septembra 2001
Rastislav Weber