Johanka z Arcu

Luc Besson

Záleží len na vás, či ostatné dielo francúzskeho „čističa“ budete považovať za fantastiku alebo nie. Bola Johanka iba pomätená náboženská fanatička, alebo sa jej skutočne zjavil Boh a poveril ju poslaním zachrániť Francúzsko pred inváziou Angličanov? Na tejto otázke je postavený aj Bessonov scenár. Výrazne mu škodí fakt, že do vážnej historickej drámy, kombinujúcej výpravnú brutalitu s komornými, takmer filozofickými debatami o viere a pochybnosti natlačil humorné prvky, hraničiace až s paródiou. V Piatom elemente to nevadilo, tu scény typu „ja som starý dobrý Besson a snažím sa byť vtipný“ vyložene vadia. Ale tak či onak, Besson (v spolupráci s dvorným kameramanom Thierrym Arbogastom) nestratil nič zo svojho fascinujúceho vizuálneho štýlu. Mäsiarske bojové scény vás prinútia skryť sa za operadlá sedadiel v rade pred vami, počas štvrťhodinového dobývania orléanských hradieb za hojného využitia dobovej bojovej techniky krv takmer čliape z plátna. Hereckým výkonom niet čo vytknúť: prekvapivo dobrá je permanentne nepríčetná Milla Jovovichová, nesklamali ani hrdinský Tchéky Karyo, zimomriavkový Dustin Hoffman, tradične dobrý John Malkovich či Faye Dunawayová.

Hodnotenie: 8/10


13. júla 2000
Ďuro Červenák