Jack, Pán stínů

Zelazny, Roger

Ťažko hovoriť o vzťahu dvoch diel Rogera Zelazného – Amberu a Jacka, Pána tieňov. Podľa bibliografie autora vznikli knihy približne v rovnakom čase a podobnosť prostredia iste nie je náhodná. Povedal by som, že jediným rozdielom je pohľad rozprávača – Amber je rozprávaný Corwinom, resp. Merlinom, príbeh Jacka je podávaný z pohľadu tretej osoby. Nezmenil sa však poetický pohľad na fantastické svety – a to je dobre…

Jackov príbeh je klasickým Zelaznym, resp. klasickou fantasy á la Nová vlna – podobnú snovú fantáziu nájdete aj v diele Michaela Moorcocka (Elric z Melniboné). Jack čerpá moc z tieňov, svet je rozdelený čiarou noci na temnú a svetlú polovicu (Zem sa neotáča) a príbeh začína bojom o Divý plameň, drahokam, ktorý vlastní Pán Hier, pán Iglés v Kraji súmraku. Jackovým protivníkom je Pán netopierov, sídlom Bašta Tieňov a pod. Pri popise kulís máte jednoducho pocit omámenia – akoby hlavný hrdina prechádzal vašim snom, víril jeho závoje a trhal nočné mory. Ak ste čítali Amber, Pána Svetla resp. jednu z najlepších Zelazného poviedok Moment of the Storm (Okamih bouře v Ikarii, dávno) – potom viete, o čom hovorím. Živá halucinácia.

Slabinou knihy je práve podobnosť s Amberom. Jackov príbeh sa číta vynikajúco, no sám hrdina je príliš Corwinom – tmavý muž oblečený v šedej a čiernej farbe, s večnou cigaretou v kútiku úst a mečom v ruke – Pán mágie, cynický a kruto láskavý. Milujem týchto temných rytierov, no sám Jack mi pripadal málo nápaditý. Možno je to tým, že som Amber čítal už niekoľko krát a Corwina poznám ako vlastné topánky. Sorry, Jack, ale Oberonov syn mi pripadá sympatickejší ako ty – Mocnosť temnoty, zlodej a vrah, prekliaty a milovaný. A Corwinova Deirdre je dokonalejšou Dámou, keď sa prechádza pod rozkvitnutými gaštanmi v Rue de la Seine – Jackova Evena je ešte málo výrazná.

Jackov príbeh o zničení Pravidiel je skvelá fantasy, plná akcie a cynického humoru, krásnych nápadov a úžasných kulís – no v kontexte Amberu jej lesk bledne. Doporučujem vám prečítať si ju a dokonca aj kúpiť (ako dar, milovníkov Amberu potešíte) – ale nečakajte od nej priveľa. Jednoducho je to skica, podľa ktorej bol maľovaný Amber…


14. decembra 2000
Rastislav Weber