Inteligentné vojny pokračujú...

Nie je to ani tak dávno, čo sa na pultoch kníhkupectiev zjavili prvé poviedky iných spisovateľov z Nivenovho Známeho vesmíru „Války s Kzinty I", no dlho sa tam ani neohriali. Teraz prichádzajú ďalšie.

Nie je to ani tak dávno, čo sa na pultoch kníhkupectiev zjavili Války s Kzinty I, no dlho sa tam ani neohriali. Záujem o príbehy zo „Známeho vesmíru" Larryho Nivena, ktoré napísali iní autor, keďže Niven tento vesmír pre nich otvoril, prejavili nielen priaznivci Nivenovho diela alebo vojnovej SF, ale aj všetci vyznavači kvalitnej a inteligentnej akčnej SF. Sám editor Niven priznáva, že bol veľmi príjemne prekvapený invenčnosťou a spracovaním vojnového konfliktu ľudí so Kzintmi, na ktoré sa podujali ním oslovení spisovatelia. Niven ako pôvodný tvorca „Zabudnutého vesmíru" musí samozrejme vždy danú poviedku alebo spracovanie schváliť, ale podľa jeho vlastných slov, nemusel v žiadnej z poviedok robiť nejaké väčšie úpravy. Sám Niven priznáva, že vojnovú SF, resp. SF o vojne veľmi dobre písať nevie a preto sa snažil oslovovať hlavne takých autorov, ktorým to ide a tiež takých, ktorí už niekedy v minulosti vytvorili nejaký vlastný svet. Do prvej antológie prispeli prvými dvoma dlhšími poviedkami Dean Ing a Poul Anderson. Obidve boli vinikajúce a pre neskoršie poviedky nadstavili dosť vysokú pomyselnú latku. V druhej antológii Ing pokračuje v dobrodružstvách svojho nespoločenského vedca z jednotky. Jeho hrdina v poviedke Tŕnistá cesta sa nesnaží už len prežiť, ako to bolo v jednotke, ale snaží sa svoje nedobrovoľné vyhnanstvo na planéte Zoo si trochu aj spríjemniť oživením zo stáze nejakých spoločníkov, či skôr spoločníčok – keďže je normálny zdravý chlap. No ako inak, nakoniec nič nie je také jednoduché, ako sa to (nielen vám) spočiatku zdá. V stázovom poli totiž nie sú súčasní ľudia, ale „trochu" staršie ročníky druhu homo, navyše s dosť nezvyčajnými a nečakanými vlastnosťami. Pomedzi riadky tejto poviedky srší ľahký humor a irónia a o niečo väčšia dávka erotického napatia. Aby sa to ešte viac skomplikovalo, na planétu Zoo prilieta zvláštna loď s ešte zvláštnejšou posádkou a prináša so sebou pár riadne veľkých problémov pre nášho hrdinu… Druhú poviedku Hodina detí napísala autorská dvojica Jerry Pournell a S. M. Stirling. Je to prepracovaný príbeh o špionáži v Kzintskom tyle a vplyv Pournella ako odborníka v tejto tématike je tu badateľný. Rozpráva o náhlej komplikácii a zhoršeniu dlhodobých výhliadok vo vojne proti Kzintom. Vrásky ľudom spôsobí jeden netypický a bežným kzintským merítkam sa vymikajúci Kzint-správca, ktorého pokrokové myšlienku môžu rapídne zvrátiť doterajší priebeh konfliktu, v ktorom ľudia zatiaľ najviac ťažili z typických kzintských vlastností ako horkokrvnosť, mierna naivita občas skĺzavajúca až do hlúposti a prehnané uctievanie tradícií. Jediným prijateľným riešením tejto situácie je odstránenie tohto potenciálne nebezpečného Kzinta. Pre špionážnu skupinu vybavenú najmodernejšou technikou je však táto misia takmer nemožná, pretože Kzint je oklopený spoľahlivou ochrankou a smrtiaci bezpečnostnými systémami. Všetko je navyše popretkávané emóciami zo spomienok na staré a zradené priateľstvá a komplikáciami vyplývajúcimi z toho, ak tákéhoto priateľa stretnete v tej najnevhodnejšej chvíli… Obálka sa R. Čermákovi aj tentoraz vydarila a dá sa o nej povedať, že viac menej korešponduje s duchom celej antológie. V texte som pár krát narazil na chýbajúcu diakritiku a nesprávnu interpunkciu, ale nebolo toho zase toľko, aby som si to začal nejako vážnejšie všímať a zaznačovať. Čo je ale potešujúce, pri rovnakom počte strán cena oproti jednotke mierne poklesla. Nepochopil som však, prečo český prekladateľ R. Čermák zmenil (schválne nepíšem preložil, pretože prekladať tu nebolo čo) Kzinov na Kzintov. A už vôbec sa nepýtam, aký názor by na to mal ich otec Niven. Antológia je ako celok ideovo veľmi kompaktná a určite je to výrazne nadpriemerne čtivo. V Amerike vyšiel nedávno s veľkým ohlasom už jej deviaty diel, takže máme sa pár rokov stále na čo tešiť…

9/10 Anton Stiffel

Larry Niven edit.: Války s Kzinty II, orig. Man – Kzin Wars II, Dean Ing, Jerry Pournelle, S.M.Stirling, Wales 2002, prekl. R. Čapek, obál. R. Čermák, 269,–Sk, 259 str. &nbsp Juraj MadMaxon


14. marca 2002
Fandom SK - PR