Intelektuálka Lara Jr.

Aj keď sa to na prvý pohľad nezdá, istá nemenovaná americká spoločnosť produkujúca na svetové trhy počítačové hry, je presvedčená, že od autorov ako Homér a Wittgenstein sa jej programátori majú čo učiť. Táto spoločnosť plánuje zahrnúť do vývoja nových hier akademické školenie svojich zamestnancov v oblasti filozofickej literatúry, ktorá trhu s hrami poskytuje skutočne bohatú škálu klasických zápletiek a hlbokých myšlienok. A redaktor BBC Chris Horrie hneď aj navrhuje niektoré možné smery, ktorými sa hry inšpirované trendom „brainwave“ budú môcť uberať:

Platón-Station II © Cieľom tejto hry – podobne, ako cieľom gréckej filozofie – je dosiahnuť večný život absolútnou čistotou myslenia. No ešte pred nainštalovaním hry musí hráč dokázať, že jeho počítač, i on sám, skutočne existuje. Po vyriešení tejto malej hádanky sa môže začať samotná hra; hráč zbiera body za odriekanie a „suchotu“ – v súlade s Platónovou teóriou, že „mokré“ veci (ovocie, morská voda, syr, apod.) sú nečisté, a skaze podliehajúce. Naopak „suché“ veci (skaly, zlato a slnko) sú čisté a tým pádom nesmrteľné. Podľa ďalších teórií starého Platóna, ak hráč (predpokladajme, že bude mužského rodu) už v prvom leveli nasiakne nečistou vlhkosťou a prehrá, v druhom leveli sa za trest narodí ako žena. Ak sa nepolepší ani v druhom leveli, v treťom leveli ho čaká konečný trest: po zbytok hry bude vystupovať, ako ryba. Goethe`s Faust – Online Russian Roulette Learning © V pôvodnom vydaní uzavrie Faust zmluvu s diablom. Ako všetci vieme, svoju dušu zapredá za dokonalé poznanie. Tento námet by sa skvele vynímal v náučnej hre, ktorá by bola síce trochu náročnejšia na hardware, zato pôžitku z hry by sa vyrovnalo len máločo. Hráč pomocou priameho nervového interface-u spojí svoj mozog s počítačom. Potom má na výber z týchto dvoch fantastických možností: (a) svoju dušu si ponechá, no okamžite utrpí smrtiaci elektrický šok (b) dušu venuje diablovi a za odmenu sa mu do mozgu downloaduje kompletný obsah celého Internetu. Hra je najvhodnejšia pre pacientov trpiacich halucináciami spôsobenými prudkými záchvatmi mozgovej horúčky sprevádzajúcimi venerickú chorobu, ako tomu bolo v Thomasovej Mannovej verzii Dr. Fausta. Franz Kafka`s Human Insect Transformation © Na úvod hry sa hráč premení na obrovského švába. Cieľom hry je snažiť sa i naďalej s ľuďmi priateliť a presviedčať ich, aby sa dívali na to „skutočné ja“, ktoré sa ukrýva pod lesklým čiernym zovňajškom, šiestimi článkovitými nohami a očami na pol hlavy. Hráč získava body za každodenné chodenie do práce a založenie normálnej rodiny, zatiaľ čo sa – ako skutočný šváb – zaoberá hľadaním chutných exkrementov. Veľký pozor si treba dávať najmä na mucholapky a pasce na hmyz. Nevýhodou tohto námetu je obmedzenie na jediného hráča a nedostatok krvi a exponovaných vnútorností – snáď s výnimkou situácií, kedy šváb obrovskými hryzadlami odstraňuje hlavy tých, ktorí sa mu snažia pomôcť. Dante`s Infernal Sin Sim City © Pre softvérového mechanika je Danteho vízia pekla rozdeleného na sedem úrovní splneným snom. Po prečítaní varovania, aby „opustil si nádej každý, kto raz sem vstúpiš,“ sa hráč zoznámi s virtuálnym Vergíliom, ktorý mu poskytne exkurziu po Pekelnom Kráľovstve. A tak, ako v mnohých iných počítačových hrách, aj tu sa odhadovaný čas hrania rovná večnosti. Cieľom hry je spáchať dostatok simulovaných hriechov na to, aby hráč mohol preskočiť z jedného pekelného kruhu do druhého – až kým neskončí v najvyššom/naj­nižšom leveli prekliatia – Pekle Modrej Obrazovky. Tu ho na večné časy zmrazia v obrovskej kocke ľadu. Wagner`s Digital Ring Cycle @ E-Bay-reuth © Vizuálni Valkeriovia strýčka Wotana hráča/hráčov prevádzajú komplexnými interaktívnymi galériami, kde hľadajú zlatý prsteň Niebelungu, ktorý hrdinským bojovníkom ukradli závistliví škriatkovia. Už tradične kypro dimenzovaná hlavná Valkerijčanka – Brunhilda – kľudne by ňou mohla byť aj dvojníčka Lary Croft preskakujúca ľahko ani kanárik z končiara na končiar. Scenériu hry predstavuje takisto tradičný, dementný heavy-metalový nezmysel nasýtený hradmi, neustále sa opakujúcou hlasnou hudbou, výbuchmi, lesnými cestičkami, a polonahými, do kožených remeňov a bronzu natiahnutými statnými lesbičkami typu Xena. Námet i scenár ako stvorený pre programátorov a priaznivcov počítačových hier. Zvláštnym bonusom by na konci hry mohol byť výbuch počítača, ktorý by znamenal veľkolepý plamenný koniec kráľovstva Valhaly a – vlastne celého vesmíru. Luigi Pirandello`s Six Nerds in Search of a Computer Game © (Luigi Pirandello: Šesť matfyzákov hľadá počítačovú hru) Táto hra je určená najmä pre ten typ užívateľa, ktorý už skutočne máločo chápe. Rovnako, ako v slávnej divadelnej hre Šesť postáv hľadá autora, ani tu hráči nemajú potuchy, o čom, a na čo táto hra je, a celá hra vlastne nemá zmysel. …ako vždy. Hra je určená pre šesť hráčov. To však nemá žiadne konkrétne opodstatnenie. V hre sa najprv nič nedeje, až príde náhly koniec. Hru nechávame zámerne nedokončenú, čím hráčov nabádame k tomu, aby si sami podľa svojho vkusu a schopností naprogramovali koniec vlastný. Keď nič iné, bude to aspoň hra cenovo dostupná. Bertrand Russell: Dejiny západnej filozofie Cieľom hry je vymyslieť, ako sa vyhrabať z papierov – niečo, čo sa za posledných 2 000 rokov dogmy nepodarilo ani jednému z profesionálnych akademikov. Hráči sa pohybujú v neustále narastajúcom bludisku rôzne sa krížiacich slepých uličiek, až nakoniec skončia tam, kde predtým začali. Počas Descartovho obdobia sa od hráča vyžaduje, aby stovkám ľudí rozoslal nezmyselný e-mail s hlavičkou „Myslím, teda nudím.“ Hru záhadne ukončuje na tróne sediaci Ludwig Wittgestein, vďaka ktorému hráč nie je o nič múdrejší. &nbsp Calibre


16. januára 2002
Fandom SK - PR