Aj keď sa to na prvý pohľad nezdá, istá nemenovaná americká spoločnosť produkujúca na svetové trhy počítačové hry, je presvedčená, že od autorov ako Homér a Wittgenstein sa jej programátori majú čo učiť. Táto spoločnosť plánuje zahrnúť do vývoja nových hier akademické školenie svojich zamestnancov v oblasti filozofickej literatúry, ktorá trhu s hrami poskytuje skutočne bohatú škálu klasických zápletiek a hlbokých myšlienok. A redaktor BBC Chris Horrie hneď aj navrhuje niektoré možné smery, ktorými sa hry inšpirované trendom „brainwave“ budú môcť uberať:
Platón-Station II ©
Cieľom tejto hry – podobne, ako cieľom gréckej filozofie – je
dosiahnuť večný život absolútnou čistotou myslenia. No ešte pred
nainštalovaním hry musí hráč dokázať, že jeho počítač, i on sám,
skutočne existuje. Po vyriešení tejto malej hádanky sa môže začať
samotná hra; hráč zbiera body za odriekanie a „suchotu“ – v súlade
s Platónovou teóriou, že „mokré“ veci (ovocie, morská voda, syr,
apod.) sú nečisté, a skaze podliehajúce. Naopak „suché“ veci (skaly,
zlato a slnko) sú čisté a tým pádom nesmrteľné. Podľa ďalších
teórií starého Platóna, ak hráč (predpokladajme, že bude mužského rodu)
už v prvom leveli nasiakne nečistou vlhkosťou a prehrá, v druhom leveli sa
za trest narodí ako žena. Ak sa nepolepší ani v druhom leveli, v treťom
leveli ho čaká konečný trest: po zbytok hry bude vystupovať, ako ryba.
Goethe`s Faust – Online Russian Roulette Learning ©
V pôvodnom vydaní uzavrie Faust zmluvu s diablom. Ako všetci vieme, svoju
dušu zapredá za dokonalé poznanie.
Tento námet by sa skvele vynímal v náučnej hre, ktorá by bola síce trochu
náročnejšia na hardware, zato pôžitku z hry by sa vyrovnalo len máločo.
Hráč pomocou priameho nervového interface-u spojí svoj mozog
s počítačom. Potom má na výber z týchto dvoch fantastických možností:
(a) svoju dušu si ponechá, no okamžite utrpí smrtiaci elektrický šok (b)
dušu venuje diablovi a za odmenu sa mu do mozgu downloaduje kompletný obsah
celého Internetu. Hra je najvhodnejšia pre pacientov trpiacich halucináciami
spôsobenými prudkými záchvatmi mozgovej horúčky sprevádzajúcimi
venerickú chorobu, ako tomu bolo v Thomasovej Mannovej verzii Dr. Fausta.
Franz Kafka`s Human Insect Transformation ©
Na úvod hry sa hráč premení na obrovského švába. Cieľom hry je snažiť
sa i naďalej s ľuďmi priateliť a presviedčať ich, aby sa dívali na to
„skutočné ja“, ktoré sa ukrýva pod lesklým čiernym zovňajškom,
šiestimi článkovitými nohami a očami na pol hlavy. Hráč získava body za
každodenné chodenie do práce a založenie normálnej rodiny, zatiaľ čo
sa – ako skutočný šváb – zaoberá hľadaním chutných exkrementov.
Veľký pozor si treba dávať najmä na mucholapky a pasce na hmyz. Nevýhodou
tohto námetu je obmedzenie na jediného hráča a nedostatok krvi a
exponovaných vnútorností – snáď s výnimkou situácií, kedy šváb
obrovskými hryzadlami odstraňuje hlavy tých, ktorí sa mu snažia
pomôcť.
Dante`s Infernal Sin Sim City ©
Pre softvérového mechanika je Danteho vízia pekla rozdeleného na sedem
úrovní splneným snom. Po prečítaní varovania, aby „opustil si nádej
každý, kto raz sem vstúpiš,“ sa hráč zoznámi s virtuálnym Vergíliom,
ktorý mu poskytne exkurziu po Pekelnom Kráľovstve. A tak, ako v mnohých
iných počítačových hrách, aj tu sa odhadovaný čas hrania rovná
večnosti. Cieľom hry je spáchať dostatok simulovaných hriechov na to, aby
hráč mohol preskočiť z jedného pekelného kruhu do druhého – až kým
neskončí v najvyššom/najnižšom leveli prekliatia – Pekle Modrej
Obrazovky. Tu ho na večné časy zmrazia v obrovskej kocke ľadu.
Wagner`s Digital Ring Cycle @ E-Bay-reuth ©
Vizuálni Valkeriovia strýčka Wotana hráča/hráčov prevádzajú
komplexnými interaktívnymi galériami, kde hľadajú zlatý prsteň
Niebelungu, ktorý hrdinským bojovníkom ukradli závistliví škriatkovia. Už
tradične kypro dimenzovaná hlavná Valkerijčanka – Brunhilda – kľudne
by ňou mohla byť aj dvojníčka Lary Croft preskakujúca ľahko ani kanárik
z končiara na končiar. Scenériu hry predstavuje takisto tradičný,
dementný heavy-metalový nezmysel nasýtený hradmi, neustále sa opakujúcou
hlasnou hudbou, výbuchmi, lesnými cestičkami, a polonahými, do kožených
remeňov a bronzu natiahnutými statnými lesbičkami typu Xena. Námet
i scenár ako stvorený pre programátorov a priaznivcov počítačových hier.
Zvláštnym bonusom by na konci hry mohol byť výbuch počítača, ktorý by
znamenal veľkolepý plamenný koniec kráľovstva Valhaly a – vlastne
celého vesmíru.
Luigi Pirandello`s Six Nerds in Search of a Computer Game ©
(Luigi Pirandello: Šesť matfyzákov hľadá počítačovú hru) Táto hra je
určená najmä pre ten typ užívateľa, ktorý už skutočne máločo chápe.
Rovnako, ako v slávnej divadelnej hre Šesť postáv hľadá autora, ani tu
hráči nemajú potuchy, o čom, a na čo táto hra je, a celá hra vlastne
nemá zmysel. …ako vždy. Hra je určená pre šesť hráčov. To však nemá
žiadne konkrétne opodstatnenie. V hre sa najprv nič nedeje, až príde
náhly koniec. Hru nechávame zámerne nedokončenú, čím hráčov nabádame
k tomu, aby si sami podľa svojho vkusu a schopností naprogramovali koniec
vlastný. Keď nič iné, bude to aspoň hra cenovo dostupná.
Bertrand Russell: Dejiny západnej filozofie
Cieľom hry je vymyslieť, ako sa vyhrabať z papierov – niečo, čo sa za
posledných 2 000 rokov dogmy nepodarilo ani jednému z profesionálnych
akademikov. Hráči sa pohybujú v neustále narastajúcom bludisku rôzne sa
krížiacich slepých uličiek, až nakoniec skončia tam, kde predtým začali.
Počas Descartovho obdobia sa od hráča vyžaduje, aby stovkám ľudí rozoslal
nezmyselný e-mail s hlavičkou „Myslím, teda nudím.“ Hru záhadne
ukončuje na tróne sediaci Ludwig Wittgestein, vďaka ktorému hráč nie je
o nič múdrejší.
  Calibre