Iced Earth: Horror Show

Cover CD

Stará zatuchnutá divadelná sála, moľmi prežrané sedadlá. V pozadí znie mrazivo pôsobiaca muzika. Opona sa pomaly dvíha a na zlovestne vŕzgajúce dosky vychádzajú hviezdy tohto zabudnutého panoptika. Pohodlne sa usaďte, hororová show začína…

Melodickí power-metalisti z horúcej Floridy, s nie práve najhorúcejším názvom – ICED EARTH zaťali prednedávnom už šiesty oficiálny vrúbok do svojej diskografie. Nová doska Horror Show síce nie je ničím prevratným v ich histórii /skôr ide o hladkú jazdu po koľajniciach v dávno vytýčenom smere, s ostrieľaným a skúseným rušňovodičom/, no vďaka svojmu námetu a spracovaniu je podľa mňa zaujímavá až až. IE už v minulosti inklinovali k fantastike – spomeňme len príbehy o prastarej rase na doske Something wicked this way comes, alebo hudobné spracovanie Spawna na koncepčnom albume Dark saga. A inak tomu nie je ani dnes. Tentoraz si gitarista Jon Schaffer a jeho kumpáni zobrali na mušku jedenásť najznámejších hororových postavičiek a každej z nich venovali jednu skladbu. Ich prístup k jednotlivým témam je našťastie dosť vážny /skôr európsky ako americký, by som povedal/, a tak celok nevyzerá ani smiešne, ani hollywoodsky nafúknuto. Aj keď obal a booklet sú riadne farebné a komixové, no to k metalu proste patrí. Ale poďme k jednotlivým skladbám…

Dosku otvára klasický Iced vypaľovák Wolf s chytľavým refrénom. Nie je nad to, byť z času na čas vlkolakom a zabehať si po lese pri mesiačiku! Len pozor na strieborné guľky… IE majú svoj stabilný zvuk, gitary režú pekne z ostra a takmer strojový dvojkopák vás zaručene zdvihne zo stoličky. Mattov hlas znie ako vždy čisto a profícky /a to pri každej z troch oktáv, ktoré obsiahne/ a nový sólový gitarista Larry Tarnowsky podľa všetkého tiež nie je žiaden hudobný antitalent. Celkom správna voľba na začiatok. Dvojka Damien je ukážkou profesionálneho prístupu k téme. Na pozadí osudov démonického chlapca z kultového Omenu Jon vystaval priam zimomriavkový biblický text. Skladbu otvárajú i uzatvárajú nádherné zborové chorály, má cez osem minút a v strednom tempe sa tu vystrieda všetko od akustických pasáží až po ťažkotonážne rifovanie. Proste jeden z vrcholov albumu. Skladby Jack /Rozparovač/, Jekyll & Hyde a Frankenstein by som zasa naopak zaradil k šedému priemeru. Klasický IE – až na naozaj zaujímavé texty v podstate nič nové. Ale samozrejme neurazia. Nemôže byť každá skladba hit. Zato povinný slaďáčik /Ghost of Freedom/ sa tentoraz naozaj podaril. Pomalý, precítený, krásne melodický a vygradovaný – proste taký, ako má byť. Im-ho-tep zaujme pseudo orientálnymi rifmi aké poznáme už z predchádzajúcej dosky, kde sa tiež objavili egyptské témy. Ide samozrejme o spracovanie Múmie – aj keď podľa všetkého najskôr tej pôvodnej a nie nedávneho akčného trháku. Dragon's Child hovorí o akejsi nepríjemnej príšerke z močiarov a Transilvania je miesto, ktoré vám snáď nemusím predstavovať. Akurát upresním, že v tomto prípade sa jedná o cover prastarej inštrumentálky od IRON MAIDEN. A naozaj celkom vydarený. Dosku uzatvárajú dve skutočné skvosty – Dracula a The Phantom Opera Ghost. Obe veľmi pestré /inštrumentálne i nástrojovo/, prepracované a nápadité. A hlavne posledná, ktorá je vlastne spievaným rozhovorom Erika a Kristíny z Fantóma opery. Deväť minút, mandolína, organ, chorály – hotová symfónia. Naozaj to treba počuť.

Takže to zhrnieme. Horror show síce nevytlačil môj najobľúbenejší album Burnt Offerings z vedúceho postavenia medzi doskami ICED EARTH, ale určite ma nesklamal. Prirovnal by som ho kvalitou a nápaditosťou najskôr k predchádzajúcemu Something Wicked. A čo sa týka textov – niekto iný by sa možno bál v dnešnej dobe vyrukovať s témami ako si vybrali títo chlapíci, ale mne sa práve to zdá celkom originálne a milé. A teším sa na ďalší ICED EARTH…

Tracks… Wolf, Damien, Jack, Ghost of Freedom, Im-ho-tep (Pharaoh's Curse), Jekyll & Hyde, Dragon's Child, Transilvania, Frankenstein, Dracula, The Phantom Opera Ghost

Line up… Jon Schaffer /guit. voc. keys/ Matt Barlow /voc./ Larry Tarnowski /guit./ Richard Christy /dr./


17. augusta 2001
Dušan Fabian