HYPOCRISY – The Arrival

Znie to možno prekvapivo, no death metal – štýl, ktorý vydal svoje prvé smrteľné zachroptenie už v okamihu svojho narodenia, je tu zatiaľ stále s nami. Počty plastikových vriec s dlhovlasými hnijúcimi mŕtvolami, kedysi priam upchávajúcimi mraziace boxy márnic, síce za poslednú dekádu preriedli, no pozostalí okovaní zombíci, ktorí sa vplyvom zubu času ešte nestihli rozložiť, nám stále majú čo povedať. Aj keď to vo väčšine prípadov už dávno nemusia byť otrepané patologické témy podávané v ortodoxnej growlingovo-klepačkovej forme. Darmo, ani po smrti nemusí byť jediným pokrokom práve rozklad.

V takom Švédsku je pre dlhodobé uchovávanie vlasatých mŕtvoliek v aktívnom stave očividne zvlášť vhodné podnebie. Práve deatheri z tejto severskej krajiny sa totiž stále výrazne podieľajú na udržiavaní štýlu „pri živote“ a formovaní jeho novej pokrivenej tváre.

To, že Švédom vonia melodika je známe pomerne dávno. Už AT THE GATES, jedni z prvých pionierov death metalu v Škandinávii, prepletali pomedzi utrieskané záhrobné riffy hromadu priam „bétovenovských“ harmónií a tvorbu súčastných severských death-stars IN FLAMES, SOILWORK alebo DARK TRANQUILITY si je len ťažko možné predstaviť bez popevkov vhodných na popiskovanie (prípadne na zneužitie v podobe znielky na mobil) a veselých „tralala“ vyhrávok.

Štokholmskí HYPOCRISY stoja kdesi na rozhraní medzi starou a novou školou. Ich hudba nie je ani prehnane melodická ani prehnane brutálna a ich imidž nie je ani príliš „gore“ ani príliš uhladený. Sú takí… Ehm… svojskí. Po textovej a vizuálnej stránke teda určite. Aj ich fanúšikov rozoznáte veľmi ľahko. Stačí si na nejakom letnom hudobnom festivale pozornejšie obzrieť skupinky popíjajúcich vlasatých indivíduí ošatených (nezávisle na počasí a teplote) v čiernych mikinách, čiernych kapsáčoch a čiernych kanadách – akonáhle si medzi nimi všimnete chlapíka, ktorému z trička kukučkujú namiesto bezduchých krvilačných zombíkov mierumilovné ksichtíky emzákov, vedzte že ide s najvyššou pravdepodobnosťou o fanúšika vyššie spomenutého spolku. Aj keď, mierumilovné ksichíky… Neviem, či som sa vyjadril úplne presne…
Najobľúbenejšou témou Petra Tägtgrena (nesnažte sa to priezvisko vysloviť – nie, že by sa jeho nositeľ zjavoval na zavolanie ako Candyman, ale mohli by ste si proste polámať jazyk), šéfa, gitaristu, speváka, hlavného skladateľa a textára HYPOCRISY v jednej osobe, sú totiž únosy ľudských jedincov mimozemskými bytosťami a naopak – mimozemských ľudskými. Tento Švédsky vesmírny deather-paranoik má všetko okolo UFO (vrátane legendárnych udalostí v oblasti Roswell) preštudované lepšie, než má väčšina jeho kolegov-textárov preštudované učebnice patologickej anatómie a okultizmu. Jeho najobľúbenejšími filmami sú Oheň v oblakoch (Fire in the sky) a Priepasť (Abyss) a nikoho určite neprekvapí, že okrem toho, že oba zhudobnil, tak podľa druhého z nich nazval i svoje domáce štúdio (Abyss) a uletený vedľajší black metalový projekt (ABYSS), kde si dočasne pre zmenu sadol za bicie a prenechal vyvrieskané spevy a gitary na starosť svojim spoluhráčom z domovskej bandy.

Popisy blízkych stretnutí tretieho druhu môžeme v textoch HYPOCRISY v najrozličnejších obmenách sledovať už od tretej platne The Fourth Dimension (1994) – prvého počinu kapely, vydaného v rámci akéhosi znovuzrodenia po rozpade pôvodnej, zakladajúcej zostavy. Tägtgren vtedy z núdze prevzal opraty hudby i slova, postavil sa k mikrofónu a nechal do archaického a relatívne prízemného death metalu výraznejšie preniknúť melódie, snové prvky vláčneho doom metalu a mrazivú atmosféru vzdialených vesmírnych svetov a tajných podzemných laboratórií. Že to bola šťastná voľba, dokázal už nasledujúci album Abduced (1996), ktorým sa HYPOCRISY definitívne začlenili do zlatého fondu štýlu. Nejedna metalová kapela si môže gratulovať, ak sa jej za celú kariéru podarí vydať hoci len jedinú takto silnú, vyváženú a nápaditú platňu. A prekročiť podobnú latku kvality vyžaduje skutočného génia. HYPOCRISY však potvrdili, že ich úspech nebol náhodný a ešte len potom začali chŕliť jeden skvost za druhým – platňa Final Chapter (1997) Abduced jednoznačne prekonala, Hypocrisy (1999) sa mu minimálne vyrovnala, Into the Abyss (2000) priniesla spomienky na svižné a agresívne začiatky a mierne experimentálna Catch 22 (2002) obohatila vytýčený smer prvkami a technickými trikmi, ktoré Tägtgren medzičasom cibril vo svojej ďalšej úspešnej elektro-rockovej bokovke PAIN.
A ako zhodnotiť novinku „The Arrival“? Nuž veru – HYPOCRISY tohto roku jednoznačne znova nesklamali, i keď (porovnávajúc s predchádzajúcimi počinmi) tentoraz radšej vsadili na istotu a experimentovaniu sa vyhli. Rýchlovky a vypaľovačky striedajú (tak ako sme u nich zvyknutí) strednotempové i pomalšie oddychovky, nové skladby sú jednoduché, ľahko zapamätateľné, postavené na precízne zahraných a energicky sypúcich riffoch a nezameniteľnej severskej melodike, badateľnej predovšetkým v priam hitovkových refrénoch (Stillborn, Slave to the Parasites, Dead Sky Daening, atď.) Tägtgrenovci neprekvapili, ale predsa potešili. Už dávno si našli svoju tvár a nehrajú sa, ako kopa iných starých bánd na niečo, čo nie sú. A tak to je správne. Načo sa predsa znižovať k nejakému (hy)pokrytectvu?


23. apríla 2004
Dušan Fabian