Huslica závidí Girovskému Začiatočníkov

V utorok, 26. februára, sa o 18. hodine v bratislavskom kníhkupectve Brloh zišla „smotánka“ novodobej slovenskej fantastiky z Bratislavy a okolia. Slovenský syndikát autorov fantastiky, skoro celá redakcia časopisu Fantázia, teoretik Miloš Ferko, autori Zuska Minichová, Juraj Toman, Števo Huslica, Tono Stiffel, Marek Eliáš, Juraj Mravec, historik Jozef Svitek, členovia SF klubu Planéta opíc… Nie, nebolo to rokovanie západnej vetvy slovenskej scifistickej mafie, nevynášali sa ortiele smrti. Práve naopak – krstný otec privádzal do života knižný debut nášho kamaráta z východu…

Vznikalo to tak trochu „po tichu,“ zahalené rúškom tajomstva… Ale kto pozná Joža Girovského, ten vie, že v jeho prípade je asi všetko také. Desať rokov po autorskom debute je na svete už aj jeho knižný debut, zbierka poviedok Zubaté slnko. Tak trochu „na svedomí“ ju má aj predseda Slovenského syndikátu autorov fantastiky PhDr. Ondrej Herec, ktorý poťahoval tie správne motúziky, aby knižka vo vydavateľstve Spolku slovenských spisovateľov mohla vôbec vyjsť. A tak sa ani niet čo čudovať, keď si zahral úlohu krstného otca a sám svoju rolu prirovnal k mafiánskym krstným otcom – svet je vraj dnes zlý a na ochranu už nestačí iba otec…

Písmenká v knižke zoraďoval Jožo veľmi dlho a svoju knižku si cení príliš na to, aby ju oblieval šampanským. Keď sme sa s ním rozprávali pred krstom a pýtali sa, čo treba kúpiť, Jožo vytiahol sáčok slnečnicových semiačok, ktoré mal prichystané na samotný akt krstu. Rozmýšľal vraj tiež o maku, zrne, či klinčekoch, ale zľutoval sa nad Henrietou z Brlohu a zvolil slnečnicu. Pred krstom absolvoval Jožo niekoľko rozhovorov do médií a potom sa už rozprávalo, krstilo, pripíjalo, gratulovalo, podpisovalo a hlavne debatovalo.

Jožo Girovský sa k fantastike dostal celkom prozaicky – základnú vojenskú služby mu vraj pomohol prekonať prvý diel Pána prsteňov. O tom, ako a prečo začal písať sa dozviete na inom mieste Fantázie OnLine, v našom rozhovore s ním. Jožove poviedky sa však dnes stali už „inventárom“ zborníkov Krutohlav a po dvoch víťazstvách v Cene Gustáva Reussa bolo len otázkou času, kedy bude na obálke knižky uvedené už iba jeho meno… Jedno z tých víťazstiev bola poviedka Začiatočníci a na jej adresu sa po krste úprimne vyjadril ďalší úspešný slovenský SF poviedkár Števo Huslica: „Závidím Jožovi Začiatočníkov, niečo také by som chcel napísať ja…“&nbsp Juraj MadMaxon


2. marca 2002
Fandom SK - PR