Hra na hrdiny: Fantasy

Kvalita zdarma

Byl jsem požádán o napsání recenze na hru Fantasy. Tato hra patří mezi tak zvané HnH neboli hry na hrdiny. Do stejné kategorie se řadí i Dračí doupě, Shadowrun, nebo velice známé aDnD. Protože se zajímám o hraní takových to her, s chutí jsem se začetl do základní příručky. A po přečtení úvodního dobrodružství jsem se s nedočkavostí vrhl do víru tvorby postavy…

V každém světě žijí různé rasy. A ani Fantasy není výjimkou. Kromě starých známých, jako jsou lidé, elfové nebo trpaslíci jsou zde i nové rasy. Malí a neposední šotkové, či tajemní, staří kentu. A jako obvykle má každá rasa nějakou tu svojí perličku. Něco co nedokáže žádna jiná. A co mě velice potěšilo, že ani lidé nepřišli na prázdno. Nebudu zde popisovat různost ras, neb by jsme tu mohli být pak dlouho. Snad jen, šotkové mají štěstí, ale když jim dáte do ruky jemný mechanický stroj skoro určitě ho zničí J. Poté co si vyberete svojí rasu zde máme tak zvané vlastnosti postav. poněkud mne překvapilo jejich množství. Kromě těch co jsou obvyklé jako třeba síla, obratnost, inteligence atd. se zde objevují nové. a jak musím sám uznat tak i dobře zvolené. Nebudu je tady vyjmenovávat všechny, jejich totiž dohromady dvanáct. Jako příklad jen zručnost, vůle, víra a házení. U toho posledního bych se přeci jen na chvilku zastavil. Kolikrát se vám již stalo, že jste potřebovali po někom něco hodit, třeba stůl. A teď mám si házet obratností nebo silou? Nebo mém normálně útočit? Či skloubit obratnost se silou? No a tady je to jednoduché máte na to rovnou vlastnost J. Pak nás čeká jen si vybrat čím, že to vlastně budeme. Kromě klasických povolání typu, bojovník, mág a nebo zloděj se nám zde naskýtá šance si zahrát za kohokoli. Neboli chcete li být pouhým kovářem, nebo vesničanem nic vám v tom nebrání. Ale doporučoval bych to teprve zkušenějším hráčům. Konec konců ani klasická povolání zde nebyla ošizena ba právě naopak. Je zde nepřeberný výběr různých variací. Jen namátkou. Když se rozhodnete být bojovníkem neznamená to, že musíte být nutně jen tupí svalovec mlátící okolo sebe mečem. Naopak si můžete vybrat, zda chcete být rytířem, žoldákem, průzkumníkem nebo špehem, lukostřelcem atd. No zkrátka a jednoduše těch možností která Fantasy nabízí je prostě více než dost a věřím, že si zde každý vybere. A ani magie zde není nikterak ošizená. Jsou zde jak kněží tak i mágové a alchymisté, ale k magii se vrátím později. Nyní již může nesměle vkročit náš hrdina do světa Fantasy. Jenže ještě potřebujeme znát to co je mnohdy dobrým kořením takových to her a to je soubojoví systém.

Souboje v těchto hrách jsou oživením, ne však nutně tou hlavní zábavou. Každá takováto hra si volí, jestli jejich systém bude víc zábavný a kratší, což způsobuje většinou nereálnost souboje nebo reálnější a zdlouhavější což naopak způsobuje u některých nudu. Uvedu příklad z jiných herních systémů, které nebudu jmenovat: kolo trvá jednu minutu a vy za tu dobu stihnete svého protivníka jednou seknout meče. Souboje ubíhají rychle , ale ne moc realisticky. Nebo kolo trvá tři vteřiny, vy zasáhnete protivníka, pak si házíte jestli prorazíte jeho zbroj a pokud ano tak si teprve házíte jestli jste ho vůbec zranili. No zkrátka než projdete přes prvního strážce tak se stihne evakuovat stotisícové město.

Soubojový systém Fantasy mě velice zaujal. A myslím si, že se velice přiblížil té ideální hranici mezi reálností a zábavností. Není podobný snad žádnému systému co znám. Klasicky dělí čas na kola a akce jednotlivých protivníků, ale tím asi veškerá podobnost končí. Pak se zde objevuje poměrně nová a inovující jednotka času, neboli kolik toho vaše postava stihne za kolo. Abych to ještě lépe objasnil. Každý pohyb nebo úkon v bojovém kole vás stojí nějakou tu časovou jednotku. Například obrana stojí půl jednotky času, útok jednu atd. Pokud jste dost rychlí stihnete toho víc J. Nyní když víte kolik toho stihnete máte na výběr co budete dělat. Útočit? Mysle jsem si to. Máte na výběr z mnoha možností a nejen to dokonce můžete jednotlivé akce kombinovat. Můžete používat falešné útoky, bránit se úkroky, kouzlit, modlit se nebo se prostě jenom bránit. Zkrátka a jednoduše možností je opět víc než dost a to jak k vlastním útokům, nebo obraně a to i obraně přátel. Pokud se vám tedy dostává časových jednotek. Na začátku kola vás čeká hod na iniciativu. A spočítání kolik, že to máte v tomto kole časových jednotek. Pak si jen zvolíte vaší další akci případně reakci na konání nepřítel. Pokud jste třeba dobrý šermíř a máte dost časových jednotek můžete se jen bránit a hrát si se svým protivníkem jako kočka s myší. Ale jak je zvykem v těchto hrách i na zde si na útok a obranu házíte kostkou. Zkrátka a jednoduše hodíte kostkou na útok. Pak nastává fáze počítání. Odečítají se výsledky hodu na obranu a na útok. A výsledek se ještě podle několika pravidel upravuje. Kolo souboje může skončit jedinou mistrovskou ranou, kterou skolíte soka dřív než se naděje, nebo jen vážným zraněním či škrábancem. Jen si nepřejte, aby jste nenarazily na někoho lepšího, to by jste mohli stejně rychle skončit jako před chvílí váš soupeř J.

Ve svém výsledku vypadá souboj v Fantasy velice propracovaně a nalézá se velice blízko vyváženému kompromisu mezi hratelností a reálností.

A to nejlepší na konec. Magie. Ano, magie dává všem těmto hrám punc, nevšednosti a zázračnosti. Nejinak je tomu i ve Fantasy. Zde se magie asi nedá nazvat jinak než gigantická. Ale než se dám do všemožného vychvalování autora magie, tak trochu objasním jak funguje. Je zde několik základních směrů magie. A to magie mágů, kleriků a alchymistů. Základní vysvětlení magie je za pomoci sfér existence. Jako elementární, oheň, voda, země, vzduch a negativní a pozitivní sféry bytí. A nad tím vším astrální prostor. V magii jsou protiklady, které se nesnesou. Jako třeba oheň a voda, vzduch a země. Negativní sféra bytí je domovem bohů zla a jak si mnozí domyslí tak v té druhé bydlí dobří bohové. A nebojte i astrální prostor je obydlen, ale s jeho obyvateli se určitě setkat nechcete. Tedy pokud netoužíte po velmi bolestivé smrti. A tak se nám mágové rozdělují na ty co se vydají cestou poznání prvků. To je oheň a vzduch. Nebo cestou přírodní magie, země a voda. Nebo se staňte bardem a za pomocí hudby uvolňujte jakoukoli z výše jmenovaných. Nebo chcete li zasvětit svůj život bohu, nic vám nebrání jen volte uvážlivě. A nakonec tu máme ty alchymisty, který se určitě rádi vrhnou do výru výroby magických nápojů a jiných svých vynálezů. Základním hybatelem světa magie je mag. Je to jednotka magie. Čím víc jich člověk má tím více může kouzlit. čerpá ji z přírody, nebo z božího plánu. A věřte, že spotřebovat ji všechnu je snadné, ale doplnit ji je víc než těžké. A když už člověk sáhne až na samé dno svojí zásoby magů, ještě mu zbývá zoufalá naděje kouzlit a tím si odebírat vlastní život. A pokud budete neopatrní nebo zahnáni do kouta může vás to taky zabít. Samozřejmě, že alfou a omegou každého kouzelníka jsou jeho kouzla. A těch je ve světě Fantasy víc než dost. Každý si zde může vybrat, ať už je mág mág nebo kněz.

A na závěr jen to, že Fantasy je hra, jejíž propracovanost mě někdy doslova uchvátila, tím třeba myslím příručku o magii. Fantasy je hra, kterou bych si s chutí zahrál, neb jsem si jist, že dokáže být dobrým zdrojem zábavy. A zábava je to hlavní na co by jste měli myslet při hraní her na hrdiny. Neb největší výhra v takovéto hře je zábava. A tu si jistě u Fantasy užijete.

Více o hře najdete na http://www.volny.cz/rulemaker, kde se dá taky stáhnout – zadara.

Autorem textu je „Lucinka“


13. marca 2002
Fandom.sk