Gibson o Orwellovi

George Orwell písal v roku 1948 o roku 1984 v románe s rovnakým názvom. V roku 1984 vydal, vtedy autor niekoľkých poviedok, William Gibson knihu „Neuromancer“. Tieto knihy nemajú len spoločného vydavateľa, Victor Gollancz Ltd.. Silou svojho vizionárstva ovplyvnili literatúru a časť humanitných vied na dlhé roky. Gibson si zrejme uvedomil blízkosť týchto kníh a preto v najnovšom vydaní New York Times o svojom pohľade na Orwella píše. Jeho dvojstranový článok „Road to Oceania“ nájdete aj online tu, musíte sa však najprv zaregistrovať.

Gibson priznáva, že už v čase písania Neuromancera vedel, že jeho knižka ne je o budúcnosti – tak, ako nebola ani Orwellova. Autor „1984“ v tomto diele podľa Gibsona nepredvídal len stav informačných technológií (ktorý potom extrapoloval Gibson), no pomerne presne aj medzinárodnú politiku. V dnešnej dobe silovej dominancie jednej veľmoci a pre laika zvláštneho a hrozivého fungovania tajných služieb sa zdá ako samozrejmé zistenie, že Orwell mal vlastne pravdu. Že Veľký Brat existuje, a nie len ako reality show, že televízne minúty nenávisti vôbec nie sú fantastika, atď… „Zmeškali sme vlak do Oceánie a dnes žijeme s podivnými problémami,“ končí Gibson svoje zamyslenie.


26. júna 2003
Martin Králik